• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Frisbeegolf, är det en sport?

På Alby friluftsområde, Tyresö finns en frisbeegolfbana och jag har svårt att se det som en sport.
För mej ser det mer som en kul grej ett grabbgäng gör i samband med öldrickande - ungefär som att kasta kubb, spela krocket etc.

Jag har svårt att förstå att många av utövarna tar det så seriöst så att dom har med sej 15st frisbees, en hel väska full!?
Helt obegripligt att det finns stora turneringar i frisbeegolf när det egentligen bara är mer likt en sysselsättning för grabbar när dom dricker öl.
Kan man verkligen se frisbeegolf som en sport?
 
Är det avsett som provokation bara för sakens skull eller bara brist i förmåga att se möjligheten till att andra människor värderar och uppfattar saker på annat sätt?
 
En diskussion om vad som är sport kanske inte platsar på Utsidan och admin får gärna ta bort inlägget om det på något sätt bryter mot Utsidans regler.
Vad som är sport diskuteras livligt dessa dagar, båda vad som skall med i ex stora arrangemang som OS eller bara kvalificeras in i ex Riksidrottsförbundet. Om vi räknar sport som en prestation där individer tävlar mot varandra i någon form och bästa vinner kvalificerar mycket som sport. Om vi snävar in det och säger att sport behöver innebära någon form av fysisk ansträngning faller en del aktiviteter bort, men nyligen kvalificerade just sig sk e-sport (dataspel) in i RF.
Tittar vi på gruppen golf (bangolf, vanlig golf och frisbee golf) och sätter dessa i referensramen fysisk ansträngning och kanske natur och friluftsliv (då vi är på Utsidan) är det kanske frisbeegolf den variant som kvalificerar mest. De går för egen maskin ofta i kuperad terräng och bär sin utrustning själva när de utövar sin sport.
Jag har en frisbeegolf bana idet friluftsområde nära där jag bor, alltid många som spelar men jag har hittills under åren aldrig sett något grabbgäng spela med ölburkar i händerna. Jag har bara sett utövare som uppskattar och satsar på sin sport och tävlar i prestation mellan varandra.

Jag spelar vare sig golf eller frisbeegolf själv så har ingen åsikt i golfdebatten i övrigt.
 
Senast ändrad:
Helt rätt MrP. Det är totalt befängt att se det som sport. Vad kommer näst? Ska det vara sport när 22 vuxna män leker med en boll? Eller att man ser det som sport när några springer 42km. Det är väl ändå någon form av post verksamhet där det skall förmedlas ett meddelande.
 
Är det avsett som provokation bara för sakens skull eller bara brist i förmåga att se möjligheten till att andra människor värderar och uppfattar saker på annat sätt?
Var och en har helt fritt att tycka vad dom vill. Jag anser det som jag meddelat i trådens inlägg. Har du en annan åsikt om frisbeegolf så är det helt okej att du har det.
Jag har även åsikter om man verkligen ska anse dataspel som en OS-gren...
 

clindh

Forumvärd
Om det är en sport eller inte kan ni få fortsätta debattera, men jag har bestämt att frisbeegolf iallafall inte är friluftsliv så tråden får allt bo i Fritt Forum
 
Ja det är väl. Inte mindre sport än dart som också grabbgäng med öl i handen utövar, eller bowling också typisk AW-syssla och med bira. Vet inte om frisbeegolf kallas Frolf, men George Costanza i Seinfeld sa att det hette det. Kul är det iaf. Finns banor lite varstans. Vid Drottningholmsbron finns en. Kärsön?
 
På Alby friluftsområde, Tyresö finns en frisbeegolfbana och jag har svårt att se det som en sport.
För mej ser det mer som en kul grej ett grabbgäng gör i samband med öldrickande - ungefär som att kasta kubb, spela krocket etc.

Jag har svårt att förstå att många av utövarna tar det så seriöst så att dom har med sej 15st frisbees, en hel väska full!?
Helt obegripligt att det finns stora turneringar i frisbeegolf när det egentligen bara är mer likt en sysselsättning för grabbar när dom dricker öl.
Kan man verkligen se frisbeegolf som en sport?

Det finns nog en hle del som tar sitt utövande mer seriöst - allt ifrån familjer som vill göra en kul sak tillsmamans till de med full väska och stort tränings-tävlingsfokus. Jag cyklar förbi en bana två ggr dagligen och har hitills inte sett någon som spelar diskgolf med öl i handen, inte ens med sej.

Jag tycker man istället kan fråga sig varför somliga fotbollsfans dricker så mycket öl och försöker elda upp varandra med pyroteknik, i någon form av "heja mitt lag"-anda.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.