Kedjan eller lagerproblem?

Hej är ny på detta forum!

Jag har en hybrid av märket Scott som jag har problem med. Har köpt den för mindre en ett år sedan och har haft samma problem sedan jag köpte den.

Det är så att när jag ska trycka på rejält i ex backar så rappar det till i drivlinan, det känns som om kedjan "tappar fäste".
Det är jäkligt läskigt och jag har vid ett flertal tillfällen varit nära att köra omkull.
Detta händer oftast när jag har kedjan på den mellersta drevet fram och på det minsta drevet bak. Då knackar det till och släpper så fort jag tar i. Hade inne cyklen på en "stor service" som ingick när jag köpte cyklen men det är samma problem efteråt. Jag påpekade detta för servicesnubben och han provkörde och då hände samma sak. Han hade inte en suck om vad det berodde på först , men efter en halvtimmes div "justeringar" och 5min innan cykelbutiken skulle stänga så "hittade" han felet lägligt nog. Han påstod att jag inte kunde använda alla 24växlar utan "bara en del". Hade jag ex kedjan på det lilla drevet fram och det lilla drevet bak så kom kedjan i för "sne linje" och kedjan kom då fel i dreven. Jag provcyklade då min polares cykel (nästan lika dan 24växlad) som var med och den hade inget problem överhuvudtaget, ett litet litet ljud hördes om kedjan kom i "snelinje" men inte i närheten av min.
Cyklade sedan hem typ 1km och när jag växlar ner från den stora drevet fram till det minsta så kan kedjan snosig och lägga sig dubbelvikt och då måste man stanna och dra tramporna bakåt samtidigt som man håller kedjan rak. Hmmmmm.....
Nu är det inte en värstingcykel jag har men har man köpt den ren utan utrustning för nästan 6papp så borde man väl kunna kräva att man kan cykla med den.

Är det nån som har hört talas om något liknande och ska det verkligen vara så här??

MVH Snart lär jag få äta gräs!
 
Du ska aldrig köra på minsta drev bak/fram eller största bak/fram! Annars tycker jag att det låter som kedjan var för lång! Om växlarna är rätt justerade vilket jag antar så testa spänna armen som håller trissorna på bakväxeln ngt så du får lite mindre slack på kedjan!
Lycka till!

/Janne
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För att

det sliter onödigt mycket på kedjan och dreven och det är ingen utväxling som du behöver.
Dessutom skrapar det ofta i framväxeln när man har kedjan så här diagonalt.

Angående ursprungsfrågan så kan det vara beroende på slitage av drev och kedja som ger bl a förlängning av kedjan.

Thure
 
Hela ideen med

en sned drivkedja är emot det mesta i mekaniken. Titta på tramsmissionskedjor, mm mm så finner ni att kedjorna skall gå rakt. När det gäller svagare kedjor som cykelkedjor så skall de genom växlbyggen kunna gå på sniskan..... givetvis skall man undvika alla diagonala växlar, bl a är det därför som vissa växlar finns flera ggr inom serien av 24 -- 33 som det numera finns.
Mekaniken kan mycket men inte allt.
En för lång kedja eller en för svag kedjesträckare kan ge upphov till hopp över dreven. Men att lägga kedjan på största diagonalen garanterar problem idag och större problem imorgon med växlarna och kedjan. Byt kedja i tid, kolla längden mot en ny, med samma länktal i.
Läs gärna Efficient bicykling och försök komma underfull med vad det egentligen är den gode cyklisten och professorn försöker säga.....
 
Återigen ursprungsfrågan, då.
Problemet var där även när cykeln var ny => slitage inte orsaken
Minsta klingan fram OCH bak leder normalt sett inte till att kedjan hoppar.

Som tidigare skrivits, för lång kedja skulle kunna vara orsaken. Jämför med polarens bakväxel. Pekar din växelförare "mer bakåt"?
 
Är du säker på att det är i kedjan som problemet sitter? En annan möjlig orsak kan ju vara att frihjulsmekanismen i kassettstommen inte fungerar som den ska. Om stoppklackarna där inne slinter får man obehagliga "släpp" när man trampar.

Jag kom på en sak till: Kolla om drevet är helt rakt. Det räcker med att det är lite snett (i sidled alltså när du tittar rakt uppifrån) på något ställe för att kedjan skall bete sig konstigt.
 
Senast ändrad:
Kolla kedjelängden som skrivet, den är oftast helt åt h-vete på nya cyklar.

Läs här hur man kan göra: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=26

Notera att man inte ska återanvända nitarna i en kedja, skaffa antingen en utbytespinne eller hellre ett kedjelås: http://cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/kedjor-3/7_8-del-3/index.html Se till att skaffa rätt lås efter hur många drev du har i bakhjulet.

Men har du cyklat mycket under ditt år med cykeln kan det vara idé att byta kedja.


Om det var frihjulsmekanismen i baknavet som krånglade skulle problemet märkas mest på lilla klingan fram och stora drevet bak, det är den utväxling som ger mest belastning.
 
Ett annat och i mina ögon rätt självklart tips.

Gå tillbaka med cykeln till affären där du köpte cykeln och kräv att de byter varenda del tills den funkar. Så har jag gjort med min nya hoj och nu - peppar, peppar - verkar det efter sex servicebesök och många utbytta delar som att de har hittat rätt. De har tills idag bytt vajrar, kassett och kedja. Jag hade ett liknande problem med växlar som hoppade all världens väg , dock oavsett vilka drev kedjan låg emot.

Måste även ställa mig frågande till att man inte ska kunna köra kedjan diagonalt - då är det i min värld en felaktig konstruktion, eller? Om inte borde väl säljaren upplysa köparen om detta.
 
Att man kan

Och att det fungerar
Brukar inte behöva betyda att det är rätt, att det håller i längden eller att det inte förorsakar stort slitage.
Skillnaden mellan kunna och kunna rätt kan vara högst väsentlig!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips