Framväxel hoppar av eller växlar inte upp

Har problem med justeringen av min framväxel.

Jag justerar ändskruvarna så att den växlar fint upp och ner på största drevet fram och minsta drevet bak. Men - om jag växlar till ett mittendrev bak och lilla drevet fram och försöker växla upp fram så går inte det. Om jag då skulle justera ändläget på H-skruven så att det går att växla upp, hoppar kedjan av utåt.

Någon som har en tanke om hur man ska gå tillväga?
 
Tittat i bruksanvisningen för din utrustning?

Vanligtvis justeras ändlägena bak utan kedja. Följ tillverkarens rekommendationer.
 
Tack, men allt sådant är redan gjort - har kollat massor av tips för justering och manualen för växlarna och det hjälper tyvärr inte. Tänkte om någon här har erfarenhet av vad problemet kan vara.
 
Ny kedja?

Har du bytt eller kollat upp din kejda?

Dagens mountainbike kedjor har blivit ganska tunna och sträcker på sig över tid. Så man gör klokt att kolla kedjorna lite då och då med en kedjeslitagemätare. Den rekommendation jag hört är att byta innan 9.7 mm förlängning på mätaren.

/ Stefan
 
Känner igen problemet. Slitage på kedja och främre kedjehjul kan vara en faktor liksom kedjespänningen dvs kedjelängd och kraften i kedjespännaren = bakväxelns fjädring.

Testa att växla till större kedjehjul bak. Då får du större kedjespänning och det kan innebära att uppväxlingen fram funkar.

Tänk också på att trampa aktivt hela tiden medans du växlar då lägger sig kedjan fastare runt större trissan fram och hoppar inte av utåt.

Är det ett problem som inte funnits från början utan successivt ökat är troligen slitage och kedjeförlängning en förklaring. Men positionen av framväxeln i höjdled kan också behöva justeras speciellt om du bytt till en mindre större trissa fram.

En bra cykelreparatör fixar förmodligen detta enkelt. Men vore förstås bra om du grejar det själv. Vet du om du har optimalt antal länkar i kedjan för din setup?

Thure
 
Om du har för många länkar i kedjan kan det inträffa.
Lägg kedjan manuellt på största drivkransen fram och största kedjekransen bak, med pedalarmen sträck övre delen av kedjan, kan nu växelapparaten bak sträcka på undre delen av kedjan om inte har du för lång kedja och den måste kortas. Kedjebrytningsverktyg behöver du.

go tur
 
Växelstrul

Hej!

1) Justera in ändlägena, (stora drevet fram respektive lilla drevet fram) rör sedan inte skruvarna mer utan jobba enbart med wirespänningen.
2) Samma princip bak
3) enda anledningen till att röra ändlägesskruvarna igen är att du har varit för snål/generös/sett lite snett...

a) När du finjusterar växlarna hoppa först mellan 2 -4 växlar mitt i kassetten bak och justera enstaka klick på wirespänningen bak tills kedjan lätt och utan missljud rör sig mellan dessa drev, i 95% av fallen funkar samtliga växlar sedan. Strular nåt ändå så är det ändlägena som står lite fel alternativt att du har en wire som är jättespänd eller slak så att inte ändlägena används utan att växeln hänger i wiren.

b) Samma variant fram, har du tre klingor utgå alltid från den mellersta

c) Det är nästan normalt att ytterlägena nästan skrapar i kedjeföraren i ändlägena (stor klinga fram och minsta drevet bak & viceversa) skrapar det mycket lossa växeln och vrid den rätt=börja om med växeljustering


Lycka till!
 
Om jag förstår det du skriver rätt så har du missförstått hur justeringen ska göras. Sparcy är inne på rätt spår (även om kedjelängd och slitage kan spela in som andra nämner).

Jag skulle rekommendera att du tittar på Youtube. Där finns några bra filmer som förklarar justering av växlarna.
Sök på någon av dessa på youtube:
GCN rear dearilleur
GCN front dearilleur
Park tool how to adjust a rear dearilleur
Park tool how to install and adjust a front dearilleur

Du kommer klara det gallant! Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SmakfullFilé Problem med framväxel. Mountainbike 7
svenson Fel på framväxel? Mountainbike 1
plattfot Byte av framväxel Mountainbike 3
Pampero Framväxel Mountainbike 5
najp Problem LX framväxel Mountainbike 6
bergholm XT Framväxel? Mountainbike 1
lml Kedjan hoppar Mountainbike 8
Tomas Carlsson Bilder på när ni hoppar. Mountainbike 3
vid Kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,kylan? Mountainbike 2
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
zzeezz Vandringsled eller MTBled?? Mountainbike 48
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...