Framväxel hoppar av eller växlar inte upp

Har problem med justeringen av min framväxel.

Jag justerar ändskruvarna så att den växlar fint upp och ner på största drevet fram och minsta drevet bak. Men - om jag växlar till ett mittendrev bak och lilla drevet fram och försöker växla upp fram så går inte det. Om jag då skulle justera ändläget på H-skruven så att det går att växla upp, hoppar kedjan av utåt.

Någon som har en tanke om hur man ska gå tillväga?
 
Tittat i bruksanvisningen för din utrustning?

Vanligtvis justeras ändlägena bak utan kedja. Följ tillverkarens rekommendationer.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack, men allt sådant är redan gjort - har kollat massor av tips för justering och manualen för växlarna och det hjälper tyvärr inte. Tänkte om någon här har erfarenhet av vad problemet kan vara.
 
Ny kedja?

Har du bytt eller kollat upp din kejda?

Dagens mountainbike kedjor har blivit ganska tunna och sträcker på sig över tid. Så man gör klokt att kolla kedjorna lite då och då med en kedjeslitagemätare. Den rekommendation jag hört är att byta innan 9.7 mm förlängning på mätaren.

/ Stefan
 
Känner igen problemet. Slitage på kedja och främre kedjehjul kan vara en faktor liksom kedjespänningen dvs kedjelängd och kraften i kedjespännaren = bakväxelns fjädring.

Testa att växla till större kedjehjul bak. Då får du större kedjespänning och det kan innebära att uppväxlingen fram funkar.

Tänk också på att trampa aktivt hela tiden medans du växlar då lägger sig kedjan fastare runt större trissan fram och hoppar inte av utåt.

Är det ett problem som inte funnits från början utan successivt ökat är troligen slitage och kedjeförlängning en förklaring. Men positionen av framväxeln i höjdled kan också behöva justeras speciellt om du bytt till en mindre större trissa fram.

En bra cykelreparatör fixar förmodligen detta enkelt. Men vore förstås bra om du grejar det själv. Vet du om du har optimalt antal länkar i kedjan för din setup?

Thure
 
Om du har för många länkar i kedjan kan det inträffa.
Lägg kedjan manuellt på största drivkransen fram och största kedjekransen bak, med pedalarmen sträck övre delen av kedjan, kan nu växelapparaten bak sträcka på undre delen av kedjan om inte har du för lång kedja och den måste kortas. Kedjebrytningsverktyg behöver du.

go tur
 
Växelstrul

Hej!

1) Justera in ändlägena, (stora drevet fram respektive lilla drevet fram) rör sedan inte skruvarna mer utan jobba enbart med wirespänningen.
2) Samma princip bak
3) enda anledningen till att röra ändlägesskruvarna igen är att du har varit för snål/generös/sett lite snett...

a) När du finjusterar växlarna hoppa först mellan 2 -4 växlar mitt i kassetten bak och justera enstaka klick på wirespänningen bak tills kedjan lätt och utan missljud rör sig mellan dessa drev, i 95% av fallen funkar samtliga växlar sedan. Strular nåt ändå så är det ändlägena som står lite fel alternativt att du har en wire som är jättespänd eller slak så att inte ändlägena används utan att växeln hänger i wiren.

b) Samma variant fram, har du tre klingor utgå alltid från den mellersta

c) Det är nästan normalt att ytterlägena nästan skrapar i kedjeföraren i ändlägena (stor klinga fram och minsta drevet bak & viceversa) skrapar det mycket lossa växeln och vrid den rätt=börja om med växeljustering


Lycka till!
 
Om jag förstår det du skriver rätt så har du missförstått hur justeringen ska göras. Sparcy är inne på rätt spår (även om kedjelängd och slitage kan spela in som andra nämner).

Jag skulle rekommendera att du tittar på Youtube. Där finns några bra filmer som förklarar justering av växlarna.
Sök på någon av dessa på youtube:
GCN rear dearilleur
GCN front dearilleur
Park tool how to adjust a rear dearilleur
Park tool how to install and adjust a front dearilleur

Du kommer klara det gallant! Lycka till!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips