KEBNEKAISE TOPPTURER

så.. efter att ha sökt rätt mycket bland forumet så har jag inte hittat något som tillfredställt mig direkt mycket,så kanske dags att få något nu?
har planerat att dra mig upp till kebnekaise i slutet av augusti och göra så många toppturer som möjligt uppåt,finns ex antal olika leder östra västra osv..
har hittat en hel del om östra och västa leden,men vill dock veta lite mer om den norra och södra leden...
hoppas endast på seriösa svar,så ni som har lite koll kan ju skriva ner så mycket ni kan komma på,tar ävewn tacksamt emot litteratur tips!

//max

maxen; sa:
har hittat en hel del om östra och västa leden,men vill dock veta lite mer om den norra och södra leden...
hoppas endast på seriösa svar

Du har ju humor i alla fall... :)

Allvarligt, någon "södra leden" känner jag inte till men norrifrån kan man komma via antingen Halspasset, rakt norr om nordtoppen, eller Nygrens led, öster om nordtoppen. Som jag fattar det kräver de lite enkel (rätta mig om jag har fel, någon) klättring.

Annars är Tuolpagorni rätt given som topptur... Finns massor av andra möjligheter också förstås.

/P

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
maxen; sa:
så.. efter att ha sökt rätt mycket bland forumet så har jag inte hittat något som tillfredställt mig direkt mycket,så kanske dags att få något nu?
har planerat att dra mig upp till kebnekaise i slutet av augusti och göra så många toppturer som möjligt uppåt,finns ex antal olika leder östra västra osv..
hoppas endast på seriösa svar,så ni som har lite koll kan ju skriva ner så mycket ni kan komma på,tar ävewn tacksamt emot litteratur tips!

//max

Vet inte om ni kan komma underifrån också, men ovanifrån går. Prata med Kallaxflyg (är det väl) i Nikkaluokta. :)

Väster ifrån genom Singivagge till västra leden, antingen ansluta i Kaffedalen eller uppe vid toppstugorna ungefär.

Peter

Inte enkel

Tinydoh; sa:
Allvarligt, någon "södra leden" känner jag inte till men norrifrån kan man komma via antingen Halspasset, rakt norr om nordtoppen, eller Nygrens led, öster om nordtoppen. Som jag fattar det kräver de lite enkel (rätta mig om jag har fel, någon) klättring.

/P

Hej!

I och för sig har jag inte försökt själv från norr, men nog kan man väl betrakta den leden som svår, om man inte är erfaren klättrare.

Man bör vara inknuten i rep och vara beredd på stegjärnsvandring också. Kamvandringen från Nord- till Sydtoppen går mycket exponerat på snö/is.

Inget för dunungar! :)

Mvh Bert

=)

yeees,ett vettigt svar eller vad ska jag säga,tack bert iaf! hehe..

mitt rep kommer nästa vecka,och mitt andra rep kommer om 2 veckor drygt.

stegjärnen ligger på mitt rum,och likaså med isyxan =)

ska kolla närmare på detta nu ;)

Nygrens led

Gick Nygrens led till Nordtoppen för några år sedan med ytterst liten klättererfarenhet. Dock hade min kompis lite mer erfarenhet. Leden är inte alls svår, rent tekniskt, men ganska så exponerad, så man bör inte ha alltför stora anlag för svindel. Man bör definitivt ha med sig rep och säkringar och såklart veta hur man använder dem, även om man inte behöver nyttja utrutsningen speciellt mycket. Stegjärn och isyxa är också nödvändigt. Efter Nordtoppen går man kammen till Sydtoppen och sen lämpligtvis ned via Östra leden.

Det är definitivt en mycket häftigare upplevelse att ta båda Keb-topparna (kamvandringen) än att bara gå upp och ned på sydtoppen.

Tror att Halspasset är jämförbar i svårighet med Nygrens, eventuellt något lättare.

Nygrens led?

varför just nygrens led? hur fick den det namnet måste jag fråga,va den första som gick upp från nordsidan svensk?

hur som helst,tack så mycket för svaret,ska se om jag kommer någon längre vart nu med mitt planerade...

om du har lust kan du skriva hur den var att gå,just beskriva den och lite sånt,kanske bilder?
//max

Re: Nygrens led

matito; sa:
Tror att Halspasset är jämförbar i svårighet med Nygrens, eventuellt något lättare.

Det beror på förhållandena, men jag skulle nog tycka tvärtom. Halspasset innebär lite mer åt isklättring (Nygrens är snarare några kortare snöfält på sommaren) och den avslutande delen klippklättring är brantare än vad jag mins från Nygrens. Dock är båda dessa leder att ur klättringsperspektiv betrakta som lätta. Allt beror på egen erfarenhet.

Ett uråldrigt litteraturtips är att beställa Svenska Klätterförbundets förare över Kebnekaisefjällen. Det är en uppkopierad bibba med gamla till mycket gamla ledbeskrivningar (och gradering som kanske gällde då) men du hittar en hel del matnyttigt där. Den kostar inte många tior. Hör efter på kansliet med Anita kanske?

Ha det trevligt i Kebne och gör turer efter din förmåga.
/Micke

Nygrens led..

okej,låter ba och mycket intressant,får nog dra iväg ett mail till den där anita eller bara fråga rubnt lite..

har ud själv gått norraleden? eller ni som gjort det,vart utgick ni ifrån?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips