Kebnekaise topptur runt midsommar?

Snudd på identisk fråga som nyligen postats, men få svar så jag kör en separat tråd här.

Jag tänker ge mig upp till Kebnekaises topp efter midsommar, de sista dagarna i juni.
Fjällstationen säger att "det kan gå", men är det nån med lite mer uttömmande svar?

Jag räknar med mer snö än jag hade sist jag gick där, vilket var i augusti.
Men är det oframkomligt eller görbart?

Hjälp!

/ Mi cke

Svårt att säga i förväg....

..hur snöläget kommer att vara den aktuella tidpunkten! Kan variera ganska mycket år från år.
Du kan väl kanske avvakta lite, för att se hur tex. snömältningen artar sig detta år! Eventuellt ta kontakt med fjällstationen igen när det börjar våras där uppe. Förmodligen kan du få bättre upplysningar om situationen då!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag var uppe sista Juni 2005. Visst var det en hel del snö men inga större problem. Ett tips starta på morgonen, snön bär klart bättre då. Bör tilläggas att fjällstationen började med guidning på östra leden dagen efter (1 Juli). De rensade den när vi var upp. Fast som tidigare nämnt, det varierar ju ganska kraftigt kan man säga...

Västra leden

Gick Västra leden dagen efter midsommardagen 1999. Strålande väder. Hållbar skare för det mesta, när man kommit över Vierramvare och börjat uppstigningen mot toppstugorna.
Men genomslag förekom.

Solskyddsfaktor rekommenderas starkt.
Samt gott om tid.

/Bert

Som nidob49 nämde ovan. Solskyddsfaktor!! Hade ingen med oss när vi gick upp. Dagen efter var hemsk. Thailand kan slänga sig i väggen!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips