Kebnekaise runt i juni

Hej!
Vi är två nybörjare i fjällvandring, har vandrat en del annars.

Tycker ni att det är möjligt att vandra dessa sträckor runt midsommar (20-25 juni)?

Eller är det för jobbigt med snö osv för två nybörjare?
Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation
Kebnekaise Fjällstation - Sälka
Sälka - Vistas
Vistas - Nikkaluokta (2 dagar)

Har ni alternativa sträckor annars? Vi utgår från och avslutar vandringen i Nikkaluokta.

Tacksam för alla tips och råd. 😊

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Frågan om snö går inte att besvara generellt. Det är ganska enkelt att informera sig om det aktuella snöläget inom detta område genom att t ex ställa frågor till Nikkaluokta och Keb fjällstation. Finns också sajter med satellitbilder som uppdateras ständigt. I normalfallet med barmarksförhållanden är det inget konstigt med er plan.

Sälka-Vistas är utan tvekan den finaste etappen. Ni kan göra det roligare genom att lägga in en dag till och använda den till exempelvis ett stopp vid Nallo eller en avstickare till Unna Räitastugan. Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation är lättvandrat men lite tråkigt - helikoptertransport finns som alternativ. Nedre Vistasdalen är inte heller den roligaste sträckan och det finns möjlighet till båtskjuts sista biten. Fundera också på alternativet att gå över Tjeuralako mot Nikkaluokta. Visserligen oledat och jobbigare än att gå längs dalen, men inte svårt om det är barmark och god sikt.

Jag hade nog också lagt till en dag till.

Jag antar att ni tänker tälta då ni tänkte ta Vistasdalen på två dagar. Jag hade nog kortat ner sträckan från Kebnekaise och tältat en bit innan Sälka. Därifrån till Nallo. Från Nallo förbi Vistasstugan och tälta en bit ner i dalen. Sista delen av Vistasdalen hade jag tagit båten.

Tur att ni inte ska upp och gå till Unna reita och över till Tarfala osv.
Ring till Keb tala med någon om de nu har öppnat eller kolla med någon annan som varit i området nu.
Jag skulle nog åkt till Abisko turist och gått runt ev tagit tåget vidare någon station som dagsutflykt.
När jag 2021 skulle till området i Juli/Aug som i nu "ska"var det oväder där och inte i Abisko och upp mot Norge då planerade jag om turen på tåget upp,och med dagens teknik med kartor på telefon eller GPS kan man snabbt ändra tur.
Vistas är väl ingen höjdare lite som Rapadalen ev kan man gå högre upp i dalsidorna som i Rapadalen och slippa vide pors och mygg som borde vara värst på hela året när ni ska dit.
Jag Anser att man inte ska till höglänta områden före sista v i Juli och åka hem 3v i Aug för att få varmast och torraste turen,och om tyngre och varmare utr till mitten av sep som max.
Glöm Inte Myggmedel med deet 40% och Ny imp regnkläder inkl imp tält,insmörjda skor/kängor.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.