Kebnekaise och kamvandring första veckan i Oktober?

Jag har inte vart upp på keb. Men antar att det är liknande som att gå från liftstationen på aig du midi sommartid. Guiderna går med rep där. Personligen föredrar jag utan, då är det ju iallafall inte samma risk att bli nerdragen av nån annan.

Det är ju en lite anorlunda situation med guide/klient än med ett jämställt replag. Guiden förväntas ta en ökad personlig risk för att minska risken för klienten. Skulle du och jag gå en kam tillsammans skulle vi däremot fatta gemensamma beslut kring rep eller inte, löpande säkring/standplats/kortrep etc.

Det är ju en lite anorlunda situation med guide/klient än med ett jämställt replag. Guiden förväntas ta en ökad personlig risk för att minska risken för klienten. Skulle du och jag gå en kam tillsammans skulle vi däremot fatta gemensamma beslut kring rep eller inte, löpande säkring/standplats/kortrep etc.
Tack för alla svar och åsikter. Personligen har jag respekt för det berget, samt tiden på året. Att kunna sköta oss själva den tiden på året ser jag inga problem i, inte heller att få tända pannlampor på vägen tillbaka om mörkret kommer.
Problemen sitter främst i hur isigt, snöigt och besvärligt det blir upp och ner…

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för alla svar och åsikter. Personligen har jag respekt för det berget, samt tiden på året. Att kunna sköta oss själva den tiden på året ser jag inga problem i, inte heller att få tända pannlampor på vägen tillbaka om mörkret kommer.
Problemen sitter främst i hur isigt, snöigt och besvärligt det blir upp och ner…
Du har rätt, det är största problemet( man vet aldrig i förväg vilka förhållanden blir det på vägen.
Har ni inte vana att gå i den här terrängen i snö/is då är det livsfarligt.
Bussar inte går efter 17/9.

Återkoppling som tack för alla svar!
Oktober var magiskt bra! Kallt, klar luft, första snön, lite med folk. Allt var tok bra förutom att när vi kom upp till östra leden så vara första sektionerna av Via Ferrata vajern borta:( så bestigningen tog slut där. Vi hade helt enkelt inte egen säkringsutrustning för att genomföra det på säkert sätt. Dock var det ändå en fantastiskt resa och med fint väder. Dock rejält kallt i vindarna med kyleffekt ner mot minus 15-20 grader.
Återigen, tack för alla tips!

Bilagor

• Kebnekaise2023-24.jpeg
    Kebnekaise2023-24.jpeg
    5.1 MB · Visningar: 319
  • Kebnekaise2023-22.jpeg
    Kebnekaise2023-22.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 307
  • Kebnekaise2023-23.jpeg
    Kebnekaise2023-23.jpeg
    5.6 MB · Visningar: 257
  • Kebnekaise2023-19.jpeg
    Kebnekaise2023-19.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 291
  • Kebnekaise2023-20.jpeg
    Kebnekaise2023-20.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 262
  • Kebnekaise2023-16.jpeg
    Kebnekaise2023-16.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 260
  • Kebnekaise2023-13.jpeg
    Kebnekaise2023-13.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 264
  • Kebnekaise2023-14.jpeg
    Kebnekaise2023-14.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 268
  • Kebnekaise2023-11.jpeg
    Kebnekaise2023-11.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 277
  • Kebnekaise2023-3.jpeg
    Kebnekaise2023-3.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 326
Återkoppling som tack för alla svar!
Oktober var magiskt bra! Kallt, klar luft, första snön, lite med folk. Allt var tok bra förutom att när vi kom upp till östra leden så vara första sektionerna av Via Ferrata vajern borta:( så bestigningen tog slut där. Vi hade helt enkelt inte egen säkringsutrustning för att genomföra det på säkert sätt. Dock var det ändå en fantastiskt resa och med fint väder. Dock rejält kallt i vindarna med kyleffekt ner mot minus 15-20 grader.
Återigen, tack för alla tips!
Gick ni ner och hämtade mer säkerhetsutr och nytt försök eller gick ni runt och tog västra leden istället?

/Patrik

Kom upp är nog till området inte upp på syd och nordtoppen, om jag tolkar rätt.
Fina bilder och säkert nyttiga erfarenheter. Berätta gärna mera.

Thure

Härligt! Fina bilder!

Och klokt att ni vånde istället för att chansa när vajern var borta. Misslyckade bestigningar blir de bästa historierna :)

Gick ni ner och hämtade mer säkerhetsutr och nytt försök eller gick ni runt och tog västra leden istället?

/Patrik
Vände ni alltså där Via Ferratan börjar eller hur högt tog ni er och via vilken väg?
Just nu är jag förvirrad och jag hara bara vart på keb sommartid (och ett antal år bakåt) så jag känner inte igen mig i detalj med snön.
Som andra redan sagt, klokt att vända när man inte känner sig säker. Berget står kvar (ävne om kanske tyvärr sydtoppen blir lite lägre med tiden).

/Patrik

Vände ni alltså där Via Ferratan börjar eller hur högt tog ni er och via vilken väg?
Just nu är jag förvirrad och jag hara bara vart på keb sommartid (och ett antal år bakåt) så jag känner inte igen mig i detalj med snön.
Som andra redan sagt, klokt att vända när man inte känner sig säker. Berget står kvar (ävne om kanske tyvärr sydtoppen blir lite lägre med tiden).

/Patrik
Vi vände på strax under 1800m, där insteget till klättringen på östra börjar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips