Kebnekaise och kamvandring första veckan i Oktober?

Når jag var på kebnekaise så var sydtoppen högst och den är ju lätt. Hur gör folk flest nu när den högsta toppen inte alls är lika lätt att bestiga? Målet för de flesta är väl Sveriges högsta top.

Var på nordtoppen också men har för mig att jag kom fram till att det kanske inte var så smart. När jag ser på bilder nu så tycker jag kammvändringen ser rätt krävande ut ...

I praktiken finns det ingen som bryr sig av alla jag pratat med i alla fall under de senaste åren. Man ser berget som Kebnekaise och det räcker och blir över, fast man nu kanske stod på sydtoppen och inte nordtoppen och missade högsta punkten med upp till 3 meter ;)

Sen är det alltid oklart när Nordtoppen blir högre på säsongen, för än så länge brukar dom samsas om ägandeskapet under året.
 
Jag samlar på toppar och skulle aldrig tolerara något sådant för mig själv ... men ok när skillnaden är snö så kanske det inte är riktigt lika viktigt.
 
Är "slänga sig på andra sidan kammen" verkligen rätt teknik på Keb? Även det generellt är en möjlig teknik så som jag minns branten på västsidan så är den stupande brant och väldigt hög så där blir man nog hängande om man hoppar ut. Svårt att ta sig upp igen efter ett hopp.
Jag skulle nog säga att det skulle kännas säkrare att gå väl nedanför kammen på östra sidan (så man inte dras med om en hängdriva skulle släppa) och turas om att förankra sig väl med isskruv eller yxa.
Inte heller finns väl några bra puntker för löpande säkring (att lägga repet runt något stabilt och naturligt)
Någon mer erfaren alpinist får gärna kommentera på mina tankar.

/Patrik, som gjort några kamvandringar men mest med löpande säkring
Varit där en gång angiven tid. Enligt bilderna finns inte sådana läge du menar. Blev själv räddad på samma sätt i Kaukasus och hörde om några fall till. Det fungerar om man är van/intränad.
 
Självklart är det möjligt att gøra kamvandringen mellan nord og sydtoppen i oktober. MEN det kräver ett bra väderfønster och god framdrift/flyt/vana för att kunna genomføra turen innan det blir mørkt. Dom två förutsättningarna är inte alltid lätt att få till...
 
Självklart är det möjligt att gøra kamvandringen mellan nord og sydtoppen i oktober. MEN det kräver ett bra väderfønster och god framdrift/flyt/vana för att kunna genomføra turen innan det blir mørkt. Dom två förutsättningarna är inte alltid lätt att få till...
Yes, förstår. Pannlampor sista timmarna ner känns ju ändå möjligt, vädret svårare att göra nått åt. Tack för ditt svar.
Fortfarande ingen här som gjort kamvandringen i Oktober?
 
Tvivlar på att det är så många som åker långt till fjällen för toppturer i oktober och det kanske inte så så många lokala i närheten av Kebnekaise. Vädret kan vara vad som helst och man riskerar att pulsa i snö stora delar av turen och det kan vara isigt. Kan också vara som på sommaren fast lite kallare.
 
Yes, förstår. Pannlampor sista timmarna ner känns ju ändå möjligt, vädret svårare att göra nått åt. Tack för ditt svar.
Fortfarande ingen här som gjort kamvandringen i Oktober?
En sak att räkna med att Oktober/Mars/Juli vädret är olika mellan åren.
Och en spontan tanke om bussar går till Nikka överhuvudtaget.
 
Varit där en gång angiven tid. Enligt bilderna finns inte sådana läge du menar. Blev själv räddad på samma sätt i Kaukasus och hörde om några fall till. Det fungerar om man är van/intränad.
Men i dessa fall (oavsiktlig ordvits), var det lodrät vägg som räddaren slängde sig utför eller en mer brant slänt?

Jag tror det kan funka bra för en övad grupp i brant slänt men mer tveksam om det är lodrät stup som räddaren sedan ska ta sig uppför.

/Patrik
 
Är "slänga sig på andra sidan kammen" verkligen rätt teknik på Keb? Även det generellt är en möjlig teknik så som jag minns branten på västsidan så är den stupande brant och väldigt hög så där blir man nog hängande om man hoppar ut. Svårt att ta sig upp igen efter ett hopp.
Jag skulle nog säga att det skulle kännas säkrare att gå väl nedanför kammen på östra sidan (så man inte dras med om en hängdriva skulle släppa) och turas om att förankra sig väl med isskruv eller yxa.
Inte heller finns väl några bra puntker för löpande säkring (att lägga repet runt något stabilt och naturligt)
Någon mer erfaren alpinist får gärna kommentera på mina tankar.

/Patrik, som gjort några kamvandringar men mest med löpande säkring
Jag har inte vart upp på keb. Men antar att det är liknande som att gå från liftstationen på aig du midi sommartid. Guiderna går med rep där. Personligen föredrar jag utan, då är det ju iallafall inte samma risk att bli nerdragen av nån annan. Om man nu ändå lyckas med rep så är det inte särskilt svårt att repklättra om det behövs. Att placera skruv eller snöankare på nåt som inte är tekniskt skulle jag betrakta som överflödigt. Skruv är ju en sak. Men för att veta att ett snöankare sitter skulle iallafall jag lägga en del del jobb på det, och då vara långsam. Har svårt att tro att jag personligen ville använda rep på en sån snörygg.
 
Jag har inte vart upp på keb. Men antar att det är liknande som att gå från liftstationen på aig du midi sommartid. Guiderna går med rep där. Personligen föredrar jag utan, då är det ju iallafall inte samma risk att bli nerdragen av nån annan. Om man nu ändå lyckas med rep så är det inte särskilt svårt att repklättra om det behövs. Att placera skruv eller snöankare på nåt som inte är tekniskt skulle jag betrakta som överflödigt. Skruv är ju en sak. Men för att veta att ett snöankare sitter skulle iallafall jag lägga en del del jobb på det, och då vara långsam. Har svårt att tro att jag personligen ville använda rep på en sån snörygg.
Då var jag allena där och det var inte fråga om replag. Men Mattias skrev "vi" så tipsar jag bara hur det fungera allt eftersom omständigheterna. Återigen inte i dåligt vädret.
 
Senast ändrad:
Jag har inte vart upp på keb. Men antar att det är liknande som att gå från liftstationen på aig du midi sommartid. Guiderna går med rep där. Personligen föredrar jag utan, då är det ju iallafall inte samma risk att bli nerdragen av nån annan. Om man nu ändå lyckas med rep så är det inte särskilt svårt att repklättra om det behövs. Att placera skruv eller snöankare på nåt som inte är tekniskt skulle jag betrakta som överflödigt. Skruv är ju en sak. Men för att veta att ett snöankare sitter skulle iallafall jag lägga en del del jobb på det, och då vara långsam. Har svårt att tro att jag personligen ville använda rep på en sån snörygg.

På Augille du Midi finns ju oftast fasta rep att hålla sig i. Ner mot Chamonix är det väldigt brant och i mina ögon tämligen svårt att ta sig upp igen men mot Italien till är det inte lika brant och rimligt att ta sig upp igen tänker jag.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gjnn Västra leden Kebnekaise, frågor Klättring allmänt 7
jonsa1977 Kebnekaise, Galdhöpiggen men mer...? Klättring allmänt 8
PetNor Dödsolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 3
sondrekv Vanskelige passasjer - Kaskasatjåkka, Kaskasapakte og Kebnekaise sommer Klättring allmänt 13
pajoon Bouldering i Sälen och Kebnekaise Klättring allmänt 2
KarlK86 Klättring runt om i Kebnekaise trakten! Klättring allmänt 0
sneglen33 Kebnekaise öst-leden: någon low-mid-high erfaren som vill med vintertid??? Klättring allmänt 0
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
KLAGER Klätterolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 14
klätterpojken kebnekaise Klättring allmänt 1
motumba Klätterförare Kebnekaise Klättring allmänt 4
skynet Guide i dödsolycka i Kebnekaise Klättring allmänt 0
ÄventyrsUffe Kebnekaise Klättring allmänt 0
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas... Klättring allmänt 4
Qluless Kamvandring, Halspasset till sydtoppen Klättring allmänt 1
trolltind Far och dotter tillsammans för första gången i stora berg Klättring allmänt 5
Jennsa Första kamsäkringarna Klättring allmänt 14
Penkis Första platån nådd, hur gå vidare? Klättring allmänt 11
jcederli Första gången på kullen Klättring allmänt 2
zzeezz Första utrustningen skall inköpas Klättring allmänt 19
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Jepp Första klättringsutrustningen Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.