Kebnekaise och kamvandring första veckan i Oktober?

Hej!

Vi hade tänkt bestiga Kebnekaise och gör kamvandringen mellan syd och nordtoppen den 7-10sept. Tyvärr blev jag sjuk. Kan inte släppa tanken att göra det i år ändå. Vet att fjällstationen stänger 17/9, men det gör inget då vi tänkt bo i tält. Är den turen ok att göra den tiden på året? Eller bara dumheter? Någon som varit där den tiden och kan ingjuta lite hopp?

Mvh Mattias
 
Håller med Thure, skippa definitivt nordtoppen om du är tveksam. Har du tur händer inget. Det är inte bara lavin som är farligt där, du kan halka/falla ner åt båda hållen. Har du otur rutschar/faller du okontrollerat en bra bit åt ena eller andra hållet. Kan i värsta fall bli dina sista steg. Ta med rep, isyxa, stegjärn och en bra kompis/guide med koll.
Är det dåligt väder och dålig sikt så kan man hamna lika fel och hamna förbi sydtoppen, och kamvandringen över till nordtoppen adderar på en hel del risk.

/Patrik
 
Tack för svaren. Är väl egentligen just kamvandringen som är ”dragplåstret”, har redan varit på sydtoppen 4 ggr. Vi har stegjärn, isyxa, sele osv.
Någon som gjort denna vandring i oktober.?
 
Så här såg det ut i maj 2004.
Vädret var bra, vilket är mindre vanligt i oktober.
Har du/ni lika bra förutsättningar kan det funka.
En skillnad gör det att på våren har snön smält och man har hård fäste med stegjärn men om det snöat i oktober strax innan blir det mycket osäkert.
 

Bilagor

  • P1010249.JPG
    P1010249.JPG
    676.4 KB · Visningar: 269
  • P1010250.JPG
    P1010250.JPG
    814.7 KB · Visningar: 278
  • P1010253.JPG
    P1010253.JPG
    790 KB · Visningar: 277
  • P1010259.JPG
    P1010259.JPG
    820.3 KB · Visningar: 255
  • P1010262.JPG
    P1010262.JPG
    819.8 KB · Visningar: 244
  • P1010263.JPG
    P1010263.JPG
    705.2 KB · Visningar: 249
Observera var går mina spår på bild nr 2, för att man aldrig får feta var går gräns för den vindruva till höger och var börjar stupen.
 
Senast ändrad:
Hopp finns ju alltid( Ni får göra ett replag och gå på var sin sida av kammen när det möjligt. Skrik "fall" om någon tappar fäste och då ska den andra släppa fästet direkt. Obs! Befinner ni på samma sidan av kammen så funkar inte replag om ni inte vana med ankring osv.
Till sist tror inte att du hittar någon som gjorde det i Oktober, men vi få se)
 
Senast ändrad:
Når jag var på kebnekaise så var sydtoppen högst och den är ju lätt. Hur gör folk flest nu när den högsta toppen inte alls är lika lätt att bestiga? Målet för de flesta är väl Sveriges högsta top.

Var på nordtoppen också men har för mig att jag kom fram till att det kanske inte var så smart. När jag ser på bilder nu så tycker jag kammvändringen ser rätt krävande ut ...
 
Så här såg det ut i maj 2004.
Vädret var bra, vilket är mindre vanligt i oktober.
Har du/ni lika bra förutsättningar kan det funka.
En skillnad gör det att på våren har snön smält och man har hård fäste med stegjärn men om det snöat i oktober strax innan blir det mycket osäkert.
Stort tack för bilderna! Självaste kamvandringen ser magiskt spännande ut, nästan lite kittlande:)
 
Hopp finns ju alltid( Ni får göra ett replag och gå på var sin sida av kammen när det möjligt. Skrik "fall" om någon tappar fäste och då ska den andra släppa fästet direkt. Obs! Befinner ni på samma sidan av kammen så funkar inte replag om ni inte vana med ankring osv.
Till sist tror inte att du hittar någon som gjorde det i Oktober, men vi få se)
Är "slänga sig på andra sidan kammen" verkligen rätt teknik på Keb? Även det generellt är en möjlig teknik så som jag minns branten på västsidan så är den stupande brant och väldigt hög så där blir man nog hängande om man hoppar ut. Svårt att ta sig upp igen efter ett hopp.
Jag skulle nog säga att det skulle kännas säkrare att gå väl nedanför kammen på östra sidan (så man inte dras med om en hängdriva skulle släppa) och turas om att förankra sig väl med isskruv eller yxa.
Inte heller finns väl några bra puntker för löpande säkring (att lägga repet runt något stabilt och naturligt)
Någon mer erfaren alpinist får gärna kommentera på mina tankar.

/Patrik, som gjort några kamvandringar men mest med löpande säkring
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gjnn Västra leden Kebnekaise, frågor Klättring allmänt 7
jonsa1977 Kebnekaise, Galdhöpiggen men mer...? Klättring allmänt 8
PetNor Dödsolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 3
sondrekv Vanskelige passasjer - Kaskasatjåkka, Kaskasapakte og Kebnekaise sommer Klättring allmänt 13
pajoon Bouldering i Sälen och Kebnekaise Klättring allmänt 2
KarlK86 Klättring runt om i Kebnekaise trakten! Klättring allmänt 0
sneglen33 Kebnekaise öst-leden: någon low-mid-high erfaren som vill med vintertid??? Klättring allmänt 0
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
KLAGER Klätterolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 14
klätterpojken kebnekaise Klättring allmänt 1
motumba Klätterförare Kebnekaise Klättring allmänt 4
skynet Guide i dödsolycka i Kebnekaise Klättring allmänt 0
ÄventyrsUffe Kebnekaise Klättring allmänt 0
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas... Klättring allmänt 4
Qluless Kamvandring, Halspasset till sydtoppen Klättring allmänt 1
trolltind Far och dotter tillsammans för första gången i stora berg Klättring allmänt 5
Jennsa Första kamsäkringarna Klättring allmänt 14
Penkis Första platån nådd, hur gå vidare? Klättring allmänt 11
jcederli Första gången på kullen Klättring allmänt 2
zzeezz Första utrustningen skall inköpas Klättring allmänt 19
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Jepp Första klättringsutrustningen Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.