Första utrustningen skall inköpas

Jag och en kompis ska gå en klätterkurs i slutet av Mars.

På kursen får vi låna utrustning allt utom skor.

Men självklart har vi tänkt att köpa oss vår egen utrustning kanska snart.

Vi ska klättra på klippor i Sthlms området & ska sen gå vidare med en fortsättningskurs för att sen ta en isklättringskurs.

Jag har kollat lite på vilken utrustning vi bör ha och gjort en liten lista.

Min fråga är naturligtvis vad ni tycker?
Vi vill ha riktigt bra kvalite men ändå inte det dyraste.
Vi har tagit priserna från Addnature.com

Vi vet att vi behöver några fler karbiner och kilar/friends kan ni hjälpa oss med tips

Skor: La Sportiva Tora 549kr
Sele: Petzl Corax 849kr
Repbroms: Black Diamond ATC 275kr
Kritpåse: Marmot Chalk Bag 149kr
Quickdraws 6st BD 649kr
Kilar BD Stopper Set Pro 1-13 med kilpetare 1399kr
Slingor 2st Millet 12mm/60cm Slinga Dyneema 60kr/st
Slinga 1st Millet 12mm/129cm Slinga Dyneema 119kr
Karbin BD skruvkarbin Vaporlock Screwgate 169kr
Hjälm Petzl Meteor III 879kr
 
Kan vara idé att skaffa en broms typ Petzl Reverso från början, som man enklare använder för att säkra ovanifrån direkt i ett ankare. Det kommer ni nog att vilja göra efter ett tag ...
 
Kan vara idé att skaffa en broms typ Petzl Reverso från början, som man enklare använder för att säkra ovanifrån direkt i ett ankare. Det kommer ni nog att vilja göra efter ett tag ...

Nejmen Danne, nu har du väl vänt på saker och ting ;)
Det är väl i början man vill säkra ovanifrån. Efter ett tag vill man väl leda?
 
Huh... Om man börjar klättra står man väl på marken och måste upp - då måste man väl börja med att leda??

Nåja, det där lär bli glasklart redan efter grundkursen du exemplifierat.

Du har räknat upp lite grejer och jag kan väl konstatera att det finns fördelar med att handla skor och sele där det går att prova storleken. Annars såg det lite dyrt u.,T ex bromsen som diskuterats ovan, kan lika gärna vara en BD ATC Guide. Då får du en sådan självlåsande funktion, som i början är lite överkurs, men bromsen funkar bra som vanlig också. Den är dyrare än en vanlig ATC, men på Addnature ( www.addnature.se ) så kostar just ATC Guide 275 och vanlig ATC 150.

Det känns som rätt nivå.
Ett annat ställe med bra priser kan vara www.northstar.se
 
BD ATC Guide

Jo det är en BD ATC Guide som vi har på listan. Tyckte det var lika bra att börja med den på en gång.

Jag tror du menar att det finns billigare butiker än Addnature, visst kan man handla någon annanstans efter ha provat ut rätt storlek.
Jag kollade på Northstar och visst är dom billigare på en del saker. Men det kanske finns billigare webbutiker.

MVH
zzeezz

Huh... Om man börjar klättra står man väl på marken och måste upp - då måste man väl börja med att leda??

Nåja, det där lär bli glasklart redan efter grundkursen du exemplifierat.

Du har räknat upp lite grejer och jag kan väl konstatera att det finns fördelar med att handla skor och sele där det går att prova storleken. Annars såg det lite dyrt u.,T ex bromsen som diskuterats ovan, kan lika gärna vara en BD ATC Guide. Då får du en sådan självlåsande funktion, som i början är lite överkurs, men bromsen funkar bra som vanlig också. Den är dyrare än en vanlig ATC, men på Addnature ( www.addnature.se ) så kostar just ATC Guide 275 och vanlig ATC 150.

Det känns som rätt nivå.
Ett annat ställe med bra priser kan vara www.northstar.se
 
Jodå, det kan man nog säga, men en ATC är däremot en lite enklare broms.

För stockholmare så innebär nog addnature både bra pris och möjlighet att prova utrustningen.

Själv handlar jag nästan uteslutande på addnature och northstar i Sverige. Endast undantagsvis lönar det sig verkligen att handla på internet från utlandet, när frakt och i viss mån införtullning betalats. Det är väl inte fel att jämföra med andra svenska webbutiker som t ex Getout.

Beträffande allt annat du skrivit på listan så finns det ju massor med gamla trådar på forumet om kilar (Wallnuts kontra Rocks kontra Stoppers kontra..) och även karbiner.
Jag säger bara att om du handlar quickdraws så tycker jag att de ska klara 10 kN med öppen grind, samt ha en hyggligt låg vikt. Vikten får du en uppfattning om ifall du kollar runt lite.

Om du ska leda på kil så vill du säkert ha lite längre slingor i dina QD. Troligen några trippelvikta 60-slingor, men börja i alla fall gärna med lite längre "kortslingor" också om du kan välja på lite olika längder.
 
Senast ändrad:
Om om ni tycker att det ar aptrakigt att klattra da? Eller det visar sej at ni ar varsta anti-talangerna? Da kunde ni ja anvant alla de dar pengarna ni tanker lagga pa utrsutning battre, eller?
Fast det ar klart ni kommer bli salda pa klattring!
Personligen gillar jag reverson som repbroms eftersom man kan satta den i standplatsen oberoende av egna selen och lasa den med en karbin nar man sakrar andremannen uppifran; kanonbra ffa om man sakrar 2 andreman, eller vid isklattring nar man har twin- eller dubbelrep och sa kan man anvanda den som en ATC nar man ocksa (ja, det dar kommer, som ngn sa tidigare, klarna EFTER att ni gatt kursen). Och tank pa att kopa en sele med justerbara benslingor om ni tanker klattra bade pa sommaren (lite klader) o pa vintern (mkt klader).
Och kop for allt i varlden inte ngn j-la 8:a, det maste vara varldens mest meningslosa, reptvinnande pryl att slapa med sej (men i det fransktalande landet dar jag fn bor verkar folk helt salda pa dem, fortfarande..)
 
Köp en gärna två skruvkarbiner till för att kunna göra en självsäkring. Ett prusiksnöre är också bra men det får ni kanske på kursen.

Jag tycker också att ni skall köpa utrustning efter kursen för att få prova på lite olika och sett vad ni gillar.

Glöm inte att budgetera för ett rep!
 
Jag skulle köpa en Petzl Reverso 3 om jag var du. Bättre broms går inte att hitta! Men som någon klok person sa: köp utrustningen efter kursen så får ni bättre uppsikt över vad ni behöver och i vilken ordning inköpen ska ske.
 
Bra paket?

Nu har jag läst och läst i timmar om klätterutrustning.
Jag tackar för alla era svar.
Jo vi tänkte vänta med att köpa egen utrustning tills efter kursen, fast skor kanske vi köper innan.

Nu har jag hittat en del paket som jag tycker verkar bra.


Hittade detta rep paket duger väl för en nybörjare eller?

Lite extra karbiner verkar vara bra att ha med extra slingor i

När det gäller kilar så:
Behöver man ha kilar med storlekar från 1- 14
Typ dessa & dessa ?
Eller det räcker kanske med dessa?

Sen undrar jag om det räcker med dessa kamkilar?

Vi är ju två som ska klättra ihop, till att börja med kan vi ju dela på inköpen.

Slingor finns billigt här tänkte mig 4x60cm & 2x120cm.

Repbromsen Reverso3 verkar ni tycka är bäst.

Skruvkarbiner behöv väl mer än en?

Sele (om den passar bra)

Skor (om de passar bra)

mvh
zzeezz
 
När det gäller kilar och kammar så räcker det inte med det du skrivit. Det behövs MASSOR!

Fast nånstans ska du börja, och ett vanligt kilknippe på ca 10 kilar räcker faktiskt rätt långt. Har själv ett Rocks 1-10 samt 4 dubbletter, som nästan alltid räcker, även om jag har betydligt fler att ta med i vissa lägen. Att börja med ett knippe och komplettera säsong två, tre kanske är bra.

Kamsäkringar behöver man väl ett gäng, och de du visar är det väl inget fel på. Jag förvånades till en början över vilken nytta man faktiskt har av lite mindre kammar, men självklart är det ju ovärderligt med stora kammar när sprickorna är stora... De flesta köper antagligen inte alla kammar första året, utan lite lagom pö om pö. Då kanske man köper dem i nån slags prioritetsordning utifrån vad man tycker sig sakna mest. Ofta är det lägre pris om man köper några åt gången i "flerpack".

F ö anser jag att vanliga karbiner ska klara 10 kN med öppen grind, men om du väger 70 kg istället för 90 så kanske man kan säga att du ändå har samma marginal som jag... Skruvkarbiner ska kännas lagom trevliga och inte kosta för mycket. De håller som regel och har "alltid" grinden stängd vid belastning. Själv gillar jag att ha ett fåtal större, och några som är små och lätta (typ Salewa Hot Screw).

Handlar du allt du räknat upp ska du förstås ha lite mängdrabatt, och kan troligen få det t o m på vissa svenska internetbutiker om du bara pratar med dem.

Se även http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=18476&highlight=rack
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.