Vanskelige passasjer - Kaskasatjåkka, Kaskasapakte og Kebnekaise sommer

Hei svenske venner! :)

Jeg er en godt fjellvant nordmann som planlegger en tur over noen svenske 2000-metertopper til sommeren. En av dagsturene jeg har tenkt på trenger jeg hjelp av dere til å vurdere:

Dag 1: Gå fra Nikkaluokta til Tarfala-hytta, der natten tilbringes på hytta (håper det er sengeplasser).

Dag 2: Dette er en lang tur som krever tempo, men jeg er optimist. Med en annen fjellvant kompis som vi begge har gått mange luftige og krevende passasjer usikret i Jotunheimen har vi tenkt følgende tur:

Fra Tarfala opp Kaskasatjåkka glacier til toppen (normale leden), regner med å gå usikret over breen. Videre ned til Lillietoppen. Det er herfra jeg er mest usikker på hvordan ruta blir. Planen er å fortsette over de to toppene på Kaskasapakte, og deretter komme seg ned i dalen og opp på Kebnepakte. Men hvordan bør ruta legges her? Via sørøstkammen eller sydvestkammen, i så fall kan dere si litt om hvordan disse er (med tanke på vanskelighetsgrad, trengs det sikringsutstyr, evt antall rappeller). Snakker da om hele veien fra Lillietoppen-Kaskasapakte-nede i dalen i syd.

Er det greit å nå Kebnepakte fra nordvestflanken, eller nordøsteggen uten sikring? Vet at mellom Halspasset og Kebnekaise Nordtopp er lett, luftig klatring. Deretter er det en snøegg til sørtoppen og enkelt ned vestra leden til Kebnekaise fjällstation der turen avsluttes.

Dette blir en lang tur! Kan dere gi noen gode råd, anbefalinger etc. ?

Tusen hjertelig takk! Mvh. Sondre og Alexander. :)
 
Turen du planerar är gjord första gången 1937 på strax under 24 timmar, då som rundtur från Kebnekaise fjällstation. Det finns en artikel om turen i Svenska Fjällklubbens årsbok "Till Fjälls" (1938; sid 20-32). Mejla mig din adress så skickar jag artikeln.

Sällskapet (Gösta Lundquist, Tore Rydberg, Georg Bergwall, Hans Frödin) gick ned SV-kammen på Kaskasapakte och ned östra leden från sydtoppen. Rep användes endast för ryggsäckshissning på några ställen. Alltså ingen egentlig repsäkring på hela turen ... andra tider. Tore Rydberg och kamrat omkom fyra år senare vid försök till nedstigning till norra kaskasapakteglaciären från passet mellan Liljetoppen och Kaskasatjåkko. En minnestavla ska finnas i passet.
 
Hei Ingemar!

Tusen takk for svaret! Så det er en såpass lang tur ja, mye tid kan nok hentes inn på raskt (men trygt) sikringsbruk. Vil gjerne vite så mye som mulig om ruta på forhånd, slik at det ikke kommer noen ubehagelige overraskelser undervegs.

Jeg er veldig interessert i den turartikkelen, min mail adresse er sokvamb@broadpark.no

Hilsen Sondre

PS: Bruker det å være et stort problem med sengeplasser på Tarfala stogan i sommersesongen (juli/august)?
 
Senast ändrad:
Bara en parentes: på väg upp mot Kaskasatjåkka så går det även att gå i stenskravlet bredvid sydöstra Kaskasatjåkkaglaciären om man inte vill gå över glaciären.

Tid upp till Kaskasatjåkkas topplatå från Tarfala är drygt två timmar om man inte vilar för mycket (t ex om man glömt matsäcken..). Över glaciären tjänar man kanske lite tid.
 
Hei Henrik!

Takk for opplysningen, vi får se an forholdene når vi kommer så langt, og om det evt er ferske spor å gå etter. :)
 
Ingemar, tusen hjertelig takk for den turrapporten! :) Det hjalp veldig for å få en innblikk i hva denne turen går ut på.

Jeg tror absolutt at denne turen er mulig å gjennomføre fra Tarfalahytta. Om det ikke er sengeplasser ligger vi på gulvet (tar med sovepose og lett liggeunderlag i så fall). Denne turen virker for meg mulig å gjennomføre usikret, men likevel tar jeg med nødvendig tau, slynger og sikringsmidler i tilfelle det er vanskelig eller regn inntreffer. Satser på å gjennomføre turen i slutten av juli, slik disse gutta gjorde det.

Slik tolker jeg turens passasjer:

1. Lett opp fra Tarfalahytta via Kaskasatjåkka glaciaren til Kaskasatjåkka (mulig å omgå breen til høyre). Tar med stegjern og isøks. Sti opp.

2. Lett ned ura fra Kaskasatjåkka til Lilletoppen.

3. Fra Lillietoppen til Kaskasapakte er det greit ned i et såkalt "hak". Derfra er det partier med lettere klatring til topps (muligens sikring der).

4. Fra Kaskasapakte er det greit å følge ryggen til sydtoppen. Herfra går det en rygg sørøstover mot Sydøstre Kaskasapakte glaciaren og Kaskasapaktejavre. Ryggen er vanskeligst i starten (klyving), men blir lettere på slutten (steinur). Skjønner ikke helt hvor ruta går, for i rapporten står det ingenting om at den går ned på breen slik denne tegningen viser http://c0278592.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com/original/23679.jpg. Breen ser jo relativt sprekkfri ut på bildet.

5. Fra Kaskasapaktejavre følges nordøstryggen til Kebnepakte. Vanskelighetene ligger i starten, og de kan omgås i vest. Resten av ryggen er lett til Kebnepakte og Halspasset.

6. Fra Halspasset til Kebnekaise Nordtoppen er det et lite stykke med lett klatring. Ifølge rapporten er letteste rute (ikke gå for langt til venstre) på vanskelighetsgrad med Østra Leden til Kebnekaise sydtoppen. Men tauet er klart dersom det måtte trenges.

7. Mellom Kebnekaise nordtoppen og sydtoppen er det en luftig snøegg der stegjern og isøks er greit å ha.

8. Fra Kebnekaise sydtoppen til Kebnekaise fjellstasjon kan man velge å gå Østra leden (klyving og wiresikring via Bjørlings glacier, raskest) eller Vestra leden (stien, lengst).

Takk for hjelpen, og tar gjerne imot flere tips, spesielt sier et bilde mer enn tusen ord! ;)

Blir spennende med denne turen, blir den en realitet skal jeg lage en rapport! :)
 
Angående etapp 4. Den 1937 använda nedstigningen från Kaskasapakte syns inte på den bild du länkar till. För den ligger ett stycke bortom SV-kammen, dvs bortom "sky line" på bilden.
 
Hej Sondre,
Mailar dig strax ett skannat utsnitt från Högfjällskartan Kebnekaise (Per Holmlund, Walter Schytt, 1988)

I föraren finns förresten ett fel om leden ned från Kaskasapakte. Det står som synes "... till NV-kammens översta del." Ska rätteligen vara SV-kammens översta del.
 
Den travers som Sondre planerar är nog tidigare gjord även på vintern. Traversen i andra riktningen, inkluderat silhuettleden, är gjord i april 1975 på fyra dagar av Lars-Göran Johansson (förstebestigare av "Svenskeruta") och Olof Öhgren.
 
Ett alternativ

som kanske är bättre är att göra det här åt andra hållet.

Detta då jag funderar på om vägen ned du tänker dig från Kaskasapakte skulle kunna vara mer lämplig att göra uppför. Vad tror du om det Ingemar?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pal2 Nytt försök/Kaskasatjåkka 2076 Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.