Första kamsäkringarna

Är ifärd att köpa mina första mekaniska säkringar. Det får bli ett par Helium friends ( W.C.). Frågar om råd här på forumet vilka storlekar som är mest användbara att börja med. Jag tänker köpa 2 st och repkompisen 2 st, så de kan komplettera varandra. ( Har inte råd med fler denna sommar) Klättring planerad i Bohuslän, Tunaberg och Ågelsjön. (Har komplett kil-set ).
/ Jenny
 
1, 2 och 3 ar ett valdigt bra stalle att borja pa, om ni da koper 1, 1.5, 2, 3 har ni en ratt bra spridning men mer i dom mest anvandbara storlekarna. I sverige tas det ut enorma overpris pa klattersaker och om du kan tanka dig att kopa fran Storbritannien sa kan du komma undan mycket billigare, atminstone 30% billigare med frakten inraknat.

http://www.joe-brown.com/outdoor-equipment/dmm_dragon_cams__any_4_deal

Dom fyra kamkilarna kostar mindre an tre helium friends i sverige och ar i mina ogon battre. Om ni kor pa dragon cams sa ta storlek 1-4, Dom har aven deal pa set om tre och fem kamkilar av olika marken. Affaren ar bra att ha och gora med och jag har handlat ett par ggr av dom online och i deras affar.
 
Som sagt, vill du göra en överkomlig affär är England bäst i nuläget. Det finns dessutom många bra shoper i England som har extremt bra service och så vidare. Har själv använt www.bananafingers.co.uk och www.theoutdoorshop.com och är nöjd med insatserna från båda butikerna.

Jag kör camalots själv och började med storlekarna 0.75, 1 och 2, vilket jag, såhär i efterhand, tycker var helt rätt beslut. Motsvarande för WC helium är 1 till och med upp till 3, så där någonstans bör det ligga.

Lycka till med tradandet, och välkommen till prylmecka. :)
 
Jag har bara läst om WC Helium men de verkar ju verkligen helt OK. Kör själv i första hand Camalota, men har även några andra märken.

Vilka storlekar som är bäst beror ju alldeles på vilka sprickor man stöter på... en 0,75 är ju verkligen inget att ha om man behöver en 3. 0,75 och 1 känns ofta klockrena på nåt sätt och rätt frekventa. Men på nåt sätt kändes det som den största aha-upplevelsen var med de små kammarna, när man kunde säkra i sprickor som det var svårt att få till en bra kil i.

Ska man dock bara ha fyra st, kanske det ändå ska vara i storlekar där man helt enkelt inte kan sätta en kil p g a storleken. Och då är det kanske 1 och uppåt som gäller. ganska sällan behöver man dock 4:an, och även om det kanske verkar hopplöst om det är en stor spricka och man inte har en stor kam, så är det ju inte helt ovanligt att det inne i en grov spricka ändå finns möjligheter till placeringar med mindre grejer.

Så skulle jag bara ha 4 kammar så blev det kanske 0,75, 1, 2 och 3. Och hela tiden menar jag Camalot C4-storlekar, vet inte om de överensstämmer med Helium.

Kan också rekommendera beställningar från UK. Barrabes.com brukar också kunna vara konkurrenskraftiga.
 
Men på nåt sätt kändes det som den största aha-upplevelsen var med de små kammarna, när man kunde säkra i sprickor som det var svårt att få till en bra kil i.

Jag sitter precis i det läget med relativt nyinköpta småkammar och tycker i alla fall själv att det var rätt ordning att ta hand-smal fist innan fingrar :) Men i min bok kommer microkammarna innan större kammar (typ camalot 3 och uppåt).
 
Så skulle jag bara ha 4 kammar så blev det kanske 0,75, 1, 2 och 3. Och hela tiden menar jag Camalot C4-storlekar, vet inte om de överensstämmer med Helium.

Jag sätter nog 0.5 betydligt oftare än 3. Å andra sidan klonkar jag ju runt med rockcentrics som alternativ till kammarna när så är lämpligt.
 
Tack för alla tips!

Anledningen att jag väljer W.C´s kammar är att jag och kompisen får en väldigt bra deal på dem genom jobbet, men det verkar som om deras Helium Friends och Zero Friends är står sig helt ok jämfört med de andra märkena. Vad tycker ni?

En till fråga; vilka standardlängder på prusikslingor är det som gäller? ( vid firning och repklättring tänkte jag på främst)
 
Prussik

Det är ju inte i någon större utsträckning jag repklättrar med prussik, men jag brukar ha prussik som backup desto oftare.
Längden beror något på vilken diameter man använder, om du har t ex 5 mm istället för 6 så nyper det bättre och du kan nog lägga den ett varv mindre runt repet. Jag har nog 5 mm, tror jag, och då är kanske slingan kring 30 cm när den är knuten och jag spänner den mellan tummarna.
 
Tack för alla tips!

Anledningen att jag väljer W.C´s kammar är att jag och kompisen får en väldigt bra deal på dem genom jobbet, men det verkar som om deras Helium Friends och Zero Friends är står sig helt ok jämfört med de andra märkena. Vad tycker ni?

En till fråga; vilka standardlängder på prusikslingor är det som gäller? ( vid firning och repklättring tänkte jag på främst)

Absolut inget fel på dem, men bara för att ni basar med WC Heliums behöver ni ju inte känna er låsta till zero friends, kan vara bra att tänka på. :)

Prussik kör jag bara vid firning, då fick jag ut två prussikar på två meter 5 mm repsnöre. Men jag kör tysk prussik också, mer begränsad för "diversearbete", men betydligt mycket smidigare på selen!
 
De fyra storlekar jag tycker du ska köpa för Bohuslän: #1.5, #2, #2.5, och #3, men för Tunaberg: #1, #1.5, #2, och #2.5.

WC är grymt bra, du kommer garanterat bli nöjd, men #1 är definitivt den minsta Helium jag skulle köpa. Från #1 och neråt finns det andra produkter som är bättre, som t.ex. mastercam.
 
Tack för alla bra råd!

Jag ska testa att göra några prussokslingor på 5 m.m. repsnöre. De jag har är på 6 m.m och jag är inte nöjd med dem .Har gjort dem lite för korta.

Vad är en tysk prussik Osquar?

Om jag inte har någon särskid pryl för ändamålet, skulle det vara en bättre ide att använda en vanlig slinga som "fotsteg" och en prussikslinga upptill på repet vid repklättring? (Tänker mest på vad som är praktiskt att ha med som säkerhetsutrustning vid glaciärfärder.) Vad hade ni valt att ta med?
 
Senast ändrad:
Om jag inte har någon särskid pryl för ändamålet, skulle det vara en bättre ide att använda en vanlig slinga som "fotsteg" och en prussikslinga upptill på repet vid repklättring?

Det funkar ju alldeles utmärkt utan prussikslingor nånstans. Ett gäng 60 cm sydda slingor funkar hur galant som helst. Jag är själv allergisk mot specialpryttlar (speciellt om de har en knut!) som tynger ner selen och används endast i ett speciellt moment och föredrar klart lite mer generell utrustning.

Angående kammar, så gillar jag polarns Helium Friends, speciellt i de större storlekarna, typ blå, lila, silver. De är ju så mycket lättare än Camalots. De mindre Helium (röd, grå) kan vara lite bökigare att ta ut än camalotterna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...