Kebnekaise igen...

Hej, bara jag med lite frågor igen :)

Efter avrådan att gå ner durlings led från Kebnekaises västra led (p.ga. branten vid Silverfallet) har vi bestämt oss för en alternativ väg men vet inte vad...

Vi anländer till Nikkaluokta på eftermiddagen fredag den 13e och måste vara tillbaks på Kiruna flygplats fredag morgon den 20e.

Någon som kan rekomendera en lagom vandring som tar oss tillbaks till flygplatsen inom utsatt tid?

Du kan skråa upp på åsen någon kilometer innan du kommer till branten vid Silverfallet. Då kommer du smärtfritt upp till toppstugorna. Jag kan iofs inte se någon direkt fara vid att passera vid "branten".

Jag flög från Tromsø i går och jag såg mkt snø i dalarna norr om Kebne (Kouppervagge etc). Snö är ju ofs att føredra framfør stenlandskapet i Kouppervagge.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag känner inte igen beskrivningen

Nu blev jag nyfiken.

Handlar Din beskrivning verkligen om vägen via Silverfallet in i Singivagge under den nästan lodräta bergvägen (ca 900m stup) som hör till Tuolpagorni?

Kommer man österifrån är det enklare, men det handlar ju om att man måste in ca 10 km (sett från Keb) i Singivagge och runda tillbak via Durlings led. Sedan ca 10 km tupp till toppen. Eller klättra upp under Vieramvare.

Eller beskriver Du vägen via Kittelbäcken och upp i Kitteldalen?

mvh Björn

avslutad210712

Gäst
Silverfallet ligger i Singivaggis östra mynning och Durlings led går ner i Singivaggis västra mynning. Att gå Durlings led innebär således inte att man behöver passera Silverfallet. Gick själv Durlings led när vi var upp vilket var relativt lätt men ganska långt. Från Kaffedalen är det samma väg uppåt som västra leden.

6 dagar?
Behagliga sträckor som kräver tält?
1 dag för Kebtopptur?

Lör; Nikka till bron Tarfalajokk.
Sön; Upp till Tarfala, över passet vid Svarta sjön och ned till Ö ändan Kuopervagge, tältplats finns vid Ö sjöändan.
Mån; Kuopervagge västerut och ned till Tjäktavagge, in i Singivaggi, tälta vid 1:a sjön (starten Durlings led).
Tis; Durlings led upp på Keb, samma väg tillbaka.
Alternativ väg UPP - Singivaggi öster, upp passet mellan Vierramvare och fjället V Vierramvare (namn?) till Kaffedalen. OBS! Hyfsat brant, inte så kul vid dåligt väder men jag med svindel har tagit mig upp där i regnväder. Ner gick vi Durlings led pga vädret.
Ons; Singivaggi österut förbi Silverfallet. Där har jag oxå tagit mig ned vid hård V vind/regn/svindel utan problem. Tälta vid Keb fjst.
Tors; Keb fjst - Nikka.

Passet vid Silverfallet är som andra skriver kanske lättare att ta "på vägen upp", isåfall kör sön-ons i omvänd ordning.

Re: Jag känner inte igen beskrivningen

Karhu; sa:
Nu blev jag nyfiken.

Handlar Din beskrivning verkligen om vägen via Silverfallet in i Singivagge under den nästan lodräta bergvägen (ca 900m stup) som hör till Tuolpagorni?

Kommer man österifrån är det enklare, men det handlar ju om att man måste in ca 10 km (sett från Keb) i Singivagge och runda tillbak via Durlings led. Sedan ca 10 km tupp till toppen. Eller klättra upp under Vieramvare.

Eller beskriver Du vägen via Kittelbäcken och upp i Kitteldalen?

mvh Björn

Kanske jag missförstod ngt. Jag menade att när man går Durlings led kan man skrå upp på fjällsidan innan man kommer till ravinen/ branten. (strax innan du kommer fram till Kaffedalen)

Hej, bara jag med lite frågor igen :)

Efter avrådan att gå ner durlings led från Kebnekaises västra led (p.ga. branten vid Silverfallet) har vi bestämt oss för en alternativ väg men vet inte vad...

Vi anländer till Nikkaluokta på eftermiddagen fredag den 13e och måste vara tillbaks på Kiruna flygplats fredag morgon den 20e.

Någon som kan rekomendera en lagom vandring som tar oss tillbaks till flygplatsen inom utsatt tid?

Silverfaldet ligger ikke på Dürlings led! ..Men i Singivággis sydøstlige munding mod Siellavággi.
Dürlings led fører fra Kaffedalen ned til Singivággi!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips