Kebnekaise igen...

Hej, bara jag med lite frågor igen :)

Efter avrådan att gå ner durlings led från Kebnekaises västra led (p.ga. branten vid Silverfallet) har vi bestämt oss för en alternativ väg men vet inte vad...

Vi anländer till Nikkaluokta på eftermiddagen fredag den 13e och måste vara tillbaks på Kiruna flygplats fredag morgon den 20e.

Någon som kan rekomendera en lagom vandring som tar oss tillbaks till flygplatsen inom utsatt tid?
 
Du kan skråa upp på åsen någon kilometer innan du kommer till branten vid Silverfallet. Då kommer du smärtfritt upp till toppstugorna. Jag kan iofs inte se någon direkt fara vid att passera vid "branten".

Jag flög från Tromsø i går och jag såg mkt snø i dalarna norr om Kebne (Kouppervagge etc). Snö är ju ofs att føredra framfør stenlandskapet i Kouppervagge.
 
Jag känner inte igen beskrivningen

Nu blev jag nyfiken.

Handlar Din beskrivning verkligen om vägen via Silverfallet in i Singivagge under den nästan lodräta bergvägen (ca 900m stup) som hör till Tuolpagorni?

Kommer man österifrån är det enklare, men det handlar ju om att man måste in ca 10 km (sett från Keb) i Singivagge och runda tillbak via Durlings led. Sedan ca 10 km tupp till toppen. Eller klättra upp under Vieramvare.

Eller beskriver Du vägen via Kittelbäcken och upp i Kitteldalen?

mvh Björn
 

avslutad210712

Gäst
Silverfallet ligger i Singivaggis östra mynning och Durlings led går ner i Singivaggis västra mynning. Att gå Durlings led innebär således inte att man behöver passera Silverfallet. Gick själv Durlings led när vi var upp vilket var relativt lätt men ganska långt. Från Kaffedalen är det samma väg uppåt som västra leden.
 
6 dagar?
Behagliga sträckor som kräver tält?
1 dag för Kebtopptur?

Lör; Nikka till bron Tarfalajokk.
Sön; Upp till Tarfala, över passet vid Svarta sjön och ned till Ö ändan Kuopervagge, tältplats finns vid Ö sjöändan.
Mån; Kuopervagge västerut och ned till Tjäktavagge, in i Singivaggi, tälta vid 1:a sjön (starten Durlings led).
Tis; Durlings led upp på Keb, samma väg tillbaka.
Alternativ väg UPP - Singivaggi öster, upp passet mellan Vierramvare och fjället V Vierramvare (namn?) till Kaffedalen. OBS! Hyfsat brant, inte så kul vid dåligt väder men jag med svindel har tagit mig upp där i regnväder. Ner gick vi Durlings led pga vädret.
Ons; Singivaggi österut förbi Silverfallet. Där har jag oxå tagit mig ned vid hård V vind/regn/svindel utan problem. Tälta vid Keb fjst.
Tors; Keb fjst - Nikka.

Passet vid Silverfallet är som andra skriver kanske lättare att ta "på vägen upp", isåfall kör sön-ons i omvänd ordning.
 
Re: Jag känner inte igen beskrivningen

Karhu; sa:
Nu blev jag nyfiken.

Handlar Din beskrivning verkligen om vägen via Silverfallet in i Singivagge under den nästan lodräta bergvägen (ca 900m stup) som hör till Tuolpagorni?

Kommer man österifrån är det enklare, men det handlar ju om att man måste in ca 10 km (sett från Keb) i Singivagge och runda tillbak via Durlings led. Sedan ca 10 km tupp till toppen. Eller klättra upp under Vieramvare.

Eller beskriver Du vägen via Kittelbäcken och upp i Kitteldalen?

mvh Björn

Kanske jag missförstod ngt. Jag menade att när man går Durlings led kan man skrå upp på fjällsidan innan man kommer till ravinen/ branten. (strax innan du kommer fram till Kaffedalen)
 
Hej, bara jag med lite frågor igen :)

Efter avrådan att gå ner durlings led från Kebnekaises västra led (p.ga. branten vid Silverfallet) har vi bestämt oss för en alternativ väg men vet inte vad...

Vi anländer till Nikkaluokta på eftermiddagen fredag den 13e och måste vara tillbaks på Kiruna flygplats fredag morgon den 20e.

Någon som kan rekomendera en lagom vandring som tar oss tillbaks till flygplatsen inom utsatt tid?

Silverfaldet ligger ikke på Dürlings led! ..Men i Singivággis sydøstlige munding mod Siellavággi.
Dürlings led fører fra Kaffedalen ned til Singivággi!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.