Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes!

Kul

Kul att höra att det är fler än vi som har kommit på den "super korkade" idén att gå upp i sept/okt. tack för det!
MVH Henrik

PS. Ville bara tillägga att karlskoga ligger i värmland och inte i Närke =)DS
 
Just så pass...

Huvudsakligen ligger själva dalgången Tarradalen utanför nationalparkerna, men den del som ligger i nationalpark ligger mestadels i Padjelanta, och stugorna (luobbal) ligger med nöd och näppe innanför sarekgränsen...


Känns som om vi skulle kunna lämna det här nu :))
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kebnekaise

Råkade se denna förfrågan idag juli -07. Spännande att få höra om ni fyra grabbar kom iväg hösten -02? Eller backade ni och gjorde vandringen/toppturen någon sommare senare? Själv var jag upp i augusti -06 med son och hund, tyvärr dimma längst upp när vi nådde iskanten.
 
Då var hela storyn sann alltså. Måste gå till historien som den skönaste läsningen någonsinn på utsidan...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Gammal är äldst...

Hej!

Då jag sitter och spånar på lite nya vandringsmöjligheter kom jag att tänka på den tråd vi skapade angående en toppbestigning av Kebnekaise. Den fanns ju kvar! Så mycket som jag skrattat åt våra inlägg och era svar var det länge sen jag lyckades med.

Som sagt, toppbestigningen av Kebne blev inställd så vi vandrade istället runt i Transtrandsfjällen. När jag senare kom att göra värnplikten hos fallskärmsjägarna fick jag reda på att det var tradition att bestiga Kebnekaise. Äntligen! tänkte jag. Tyvärr blev det inget av detta då det nalkades övning istället... så summa summarum, toppen väntar fortfarande på mig :).

Tack ni alla som svarade på våra ungdomligt oigenomtänka inlägg och förhoppningsvis gjorde denna tråd till en klassiker.

// Erik, Linköping
 
På tur i bergen

Det var ju skönt att ni inte försvann i bergen! Vi blev nog lite oroliga.
Roligt att ni nu som 23-24:åringar fortfarande siktar på ev nya fjällturer och Kebnekaise!
Lycka till!
Zeibrant
53 år.
 
Hej!

Då jag sitter och spånar på lite nya vandringsmöjligheter kom jag att tänka på den tråd vi skapade angående en toppbestigning av Kebnekaise. Den fanns ju kvar! Så mycket som jag skrattat åt våra inlägg och era svar var det länge sen jag lyckades med.

Som sagt, toppbestigningen av Kebne blev inställd så vi vandrade istället runt i Transtrandsfjällen. När jag senare kom att göra värnplikten hos fallskärmsjägarna fick jag reda på att det var tradition att bestiga Kebnekaise. Äntligen! tänkte jag. Tyvärr blev det inget av detta då det nalkades övning istället... så summa summarum, toppen väntar fortfarande på mig :).

Tack ni alla som svarade på våra ungdomligt oigenomtänka inlägg och förhoppningsvis gjorde denna tråd till en klassiker.

// Erik, Linköping

Kul att ni kom iväg. Det ser ju ut som att ni fick en bra tur vad man kan se :).

Å Kebnekaise ligger kvar ;).

//J
 
Mycket underhållande tråd, som slutade med en fjällvandring tillslut. Kul att projektarbetet
blev av, trots att vissa trodde det hela var ett skämt. :)
 
Andra gången...

Nu är det andra gången jag läser denna tråd och jag skrattade lika mycket denna gång. Erik från Linköping skapade stor humor där ett tag.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.