Kebnekaise-Abisko på fyra dagar?

Hej,
Jag tänker vandra sträckan Kebnekaise fjällstation-Abisko på Kungsleden på fyra hela dagar. Är det realistiskt? Det blir ca. 20 km om dagen och förutsatt att det inte blir orkan eller snöstorm (men risken är liten eftersom jag ska gå i slutet av juli) borde det inte vara något problem. Jag är vältränad och kommer bara att bära ca. 15 kg. Alternativet är att gå via Tarfala-Vistas-Alesjaure-Abisko, som är kortare men å andra sidan mer svårorienterad.
Många säger att man behöver mer tid att gå sträckan för att insupa naturen, men jag har inget behov av att stanna stup i kvarten för att begapa den- jag ser den ju medan jag går. Höjdskillnaderna verkar inte heller vara något större hinder.
Alla synpunkter och förslag tas tacksamt emot.
/Kristoffer

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ska inte vara något problem, jag har gått den sträckan på 5 dagar med tyngre packning och flickvän.

Mvh

gick den på tre och en halv dag, med 21kg hann knäppa 4 rullar film, så visst är det realistiskt.

gick utan pojkvän dock...

avslutad210712

Gäst
Om inget händer på vägen (som att du hittar en flick- eller pojkvän) så skall det inte vara några problem

Klassikern som är många år gammal handlar om ynlingen som gick till STF med ett väldans långt och anspråksfullt turförlag. Ca två veckor skulle de vara ute och sluta i Kebenekaise/Nikaloukta.

Han frågade "När vi gjort denna tur tror Ni då att min fästmö orkar följa med mig på en dagsutflykt och titta på Tarfala glaciären?"

Svaret kom omgående.

"Ja, om hon fortfarande är Er fästmö"

MW; sa:
Klassikern som är många år gammal handlar om ynlingen som gick till STF med ett väldans långt och anspråksfullt turförlag. Ca två veckor skulle de vara ute och sluta i Kebenekaise/Nikaloukta.

Han frågade "När vi gjort denna tur tror Ni då att min fästmö orkar följa med mig på en dagsutflykt och titta på Tarfala glaciären?"

Svaret kom omgående.

"Ja, om hon fortfarande är Er fästmö"

Om jag inte minns fel, så handlar det om fjällprofilen Tore Abrahamsson (han med "Detta är Kebnekajse" m.fl. böcker).

Dom gifte sig sen.

:)

//Bert

nidob49; sa:
Om jag inte minns fel, så handlar det om fjällprofilen Tore Abrahamsson (han med "Detta är Kebnekajse" m.fl. böcker).

Dom gifte sig sen.

:)

//Bert

Jag som trodde det var en skröna. Så går det när man inte läser klassikerna ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips