Kebne i september

Hej,

Jag hade tänkt att ta mig ut till Kebnekaise i början av september och jag skulle behöva några tips.

Kebne kommer att vara min första "riktiga" berg men jag har erfarenhet om vanfring och orientering (till och med tävlat en gång i tiden), kommer kebne vara för svårt för sån nybörjare som jag? Jag klättrar mycket och har fysisk yrke så kondisen kommer inte vara nån problem.

Hur är det med snö i den tiden?

Det kommer att vara två stycken av os nybörjare som ska upp, kommer vi få problem så sent i året?

Tack för hjälpen i förhand!
 
Risk finns för snö. Det kan mycket väl komma snö på hela övre delen av berget, och blockterräng som är brant har ju en tendens att bli hal då. Så var beredd på det och ta inga dumma risker.

Vilken väg tänkte ni ta upp?
 
Vi hade tänkt att ta Östra leden men på grund av glaciären kommer vi nog ta Västra istället. Båda är aktiva utomhus och klättrar men ingen har nån erfarenhet om glaciärvandring.
 
Ja västra eden är ju mest bara lång och jobbig. Men med fin nysnö på stenarna kan det nog bli halt oavsett väg.

I september kan det vara stor skillnad på vädret. HAr ni tur får ni fina soliga dagar, har ni otur kommer det snö. Var bara beredda på både och.
 
Som jag har förståt, är det bara an kort sträcka som man måste glaciärvandra i Östraleden (150m - 200m). Skulle man kunna fråga från nån annan grupp om man kan följa med över glaciären eller är det fortfarande för farligt?

Kurs för glaciärvandring är ju bäst men jag har inte tid för det och ekonomin tycker inte om det heller...

Ska jag bara glömma Östraleden och glaciären?
 
Tid måste du ha om du ska gå västra leden, Vi gick upp till kittelbäcken och gjorde ett litet "basecamp".
Sen gick vi upp mot toppen, detta var i september för 2 år sen, hade kanon väder, lite kyligt på natten.
Höstfärgerna som fjällen får är helt sagolika, fjällen är som bäst i sep :))
 
Bramserud; sa:
Tid måste du ha om du ska gå västra leden, Vi gick upp till kittelbäcken och gjorde ett litet "basecamp".
Sen gick vi upp mot toppen, detta var i september för 2 år sen, hade kanon väder, lite kyligt på natten.
Höstfärgerna som fjällen får är helt sagolika, fjällen är som bäst i sep :))

Låter bra. Jag var lite orolig att vädret redan skulle vara för kallt men lite snö är ju alltid trevligt :)

Hur låga temperaturer var det i er lilla "basecamp" på nätterna? Det är ju endå där runt 800-900 möh.
 

avslutad210712

Gäst
Silfer; sa:
Som jag har förståt, är det bara an kort sträcka som man måste glaciärvandra i Östraleden (150m - 200m). Skulle man kunna fråga från nån annan grupp om man kan följa med över glaciären eller är det fortfarande för farligt?

Fråga kan du alltid och är det en privat grupp så är det säkert inga problem. STF har väl inga grupper i September men frågar du dem får du såklart följa med - om du betalar. Är liksom det som deras affärside går ut på :)
 
Silfer; sa:
Som jag har förståt, är det bara an kort sträcka som man måste glaciärvandra i Östraleden (150m - 200m). Skulle man kunna fråga från nån annan grupp om man kan följa med över glaciären eller är det fortfarande för farligt?

Kurs för glaciärvandring är ju bäst men jag har inte tid för det och ekonomin tycker inte om det heller...

Ska jag bara glömma Östraleden och glaciären?

Det är väl kring en kilometer (införskaffa högfjällskarta Kebnekaise) att gå över glaciärryggen, dock är det väl upptrampat och inga navigationsproblem. I september är sprickorna framtinade vilket gör det enkelt att hoppa över dem. Det bör inte vara några problem för er att ta östra leden.

/P
 
Tinydoh; sa:
Silfer; sa:
Som jag har förståt, är det bara an kort sträcka som man måste glaciärvandra i Östraleden (150m - 200m). Skulle man kunna fråga från nån annan grupp om man kan följa med över glaciären eller är det fortfarande för farligt?

Kurs för glaciärvandring är ju bäst men jag har inte tid för det och ekonomin tycker inte om det heller...

Ska jag bara glömma Östraleden och glaciären?

Det är väl kring en kilometer (införskaffa högfjällskarta Kebnekaise) att gå över glaciärryggen, dock är det väl upptrampat och inga navigationsproblem. I september är sprickorna framtinade vilket gör det enkelt att hoppa över dem. Det bör inte vara några problem för er att ta östra leden.

/P

Då har min informatör varit lite fel ;) Jag ska skaffa nu en bra karta och börja planera lite nograntare.

Jag tänkte också att glaciären kommer inte vara en större problem men som det oftast är, "det där är ju lätt" meningen slutar ofta illa...

Jag ska studera lite mer från böcker och fråga lite runt så att allting är välplanerad då när vi tar os till kebne.

Better safe than sorry. Man vill ju komma hela vägen, inte bara till glaciären (och specielt inte sluta i en spricka!)

Tack för hjälpen
 
avslutad210712; sa:
Silfer; sa:
Som jag har förståt, är det bara an kort sträcka som man måste glaciärvandra i Östraleden (150m - 200m). Skulle man kunna fråga från nån annan grupp om man kan följa med över glaciären eller är det fortfarande för farligt?

Fråga kan du alltid och är det en privat grupp så är det säkert inga problem. STF har väl inga grupper i September men frågar du dem får du såklart följa med - om du betalar. Är liksom det som deras affärside går ut på :)

Det var en privat grupp som jag tänkte på och liksom följa efter deras fotspår över glaciären. Resten av leden lär inte vara nån problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Fabrikörn Reservdagar kebne? Fjällvandring 2
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
xaret Tips på 5-6 dagar kring Kebne Fjällvandring 10
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Kiron Kebne krymper Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Joakim Ambrosson Kebne 27:e juni - 6:e juli? Fjällvandring 3
Björn Karlsson Kebne runt Fjällvandring 6
Jens.Ros Tips Kebne och drakryggen Fjällvandring 12
patrickp Kebne runt ? Fjällvandring 7
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
avslut1102 Medvandrare Kebne/Sarek Fjällvandring 20
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Mtess Avsluta med Kebne, var börja? Fjällvandring 10
Ehlana Abisko-Kebne Fjällvandring 2
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
x-treme Att tälta vid Kebne??? Fjällvandring 6
x-treme Grejar jag kebne på en dag? Fjällvandring 5
tyler d Kebne i oktober? Fjällvandring 1
Förhållanden i Kebne 21-26 Augusti? Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.