Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Keb +1m
- Trådstartare b_100
- Start datum
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Sydtoppen har åtskilliga tusen besökare per år Undrar hur mycket av sänkningen man kan tillskriva dessa personer. En stor andel av all snö som kommer på toppen lär ju besökarna ha bort, så det är ju inte så konstigt att glaciären blir lägre.
Kan lika gärna vara tvärtom. Dvs att besökarna trampar till snön så att den motstår värmen bättre. Så är det ju med skoterspår.
Thure
Då går nordtoppen snart om. Grymt, då blev det lite mer utmanade att besöka Sveriges högsta topp.
Vandrarnas påverkan
Jag håller ändå med Mathias. Även om vandrarna eventuellt trampar til snön så den blir kompaktare så luckrar de även upp snöskiktet när de går på toppen vilket får snön att smälta snabbare...
Kan lika gärna vara tvärtom. Dvs att besökarna trampar till snön så att den motstår värmen bättre. Så är det ju med skoterspår.
Thure
Jag håller ändå med Mathias. Även om vandrarna eventuellt trampar til snön så den blir kompaktare så luckrar de även upp snöskiktet när de går på toppen vilket får snön att smälta snabbare...
Är det verkligen den lössnö som finns på toppen under första halvan av sommaren som får toppen att växa? Är det inte snarare snö som faller under vintern och blir liggande orörd, och som sedan fryser fast permanent?
Jag har för mig att jag hört att glaciärers storlek inte beror främst på sommaravsmältning utan på vinternederbörd.
Det är ju folk på toppen under vintern också. När man pulsar i lössnö så har man ner snö från toppen tror jag. Kolla exenpelvis på denna bild så ser man att det nästan ser ut som ett dike på själva toppen.
Vi hade inte så fint väder när vi var uppe i juli 2007...
Vi hade inte så fint väder när vi var uppe i juli 2007...
Bilagor
Är det verkligen den lössnö som finns på toppen under första halvan av sommaren som får toppen att växa? Är det inte snarare snö som faller under vintern och blir liggande orörd, och som sedan fryser fast permanent?
Jag har för mig att jag hört att glaciärers storlek inte beror främst på sommaravsmältning utan på vinternederbörd.
Självklart är det snön som faller under vintern som får toppen att växa! Men dels på grund av den globala uppvärmningen, vilken är den största orsaksfaktorn, och till viss dels bestigares påverkan smälter/sjunker nu toppen tragiskt nog ned...
Självklart är det snön som faller under vintern som får toppen att växa!
Ja det kan ju låta trivialt
Men nån som är mer glaciologiskt bevandrad får gärna kommentera! Det kanske är precis motsatt vad jag har för mig.
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 255
- Visningar