Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skulle vilja ha tips på topturer i närheten av kebnekaise för sommarvandring. Kan man komma upp på kaskasapakte utan klätterutrustning t.ex.. behövs stegjärn? Vilken väg går man upp?
Andra rekomendationer i området som inte kräver avancerad klättring.
Skulle vilja ha tips på topturer i närheten av kebnekaise för sommarvandring. Kan man komma upp på kaskasapakte utan klätterutrustning t.ex.. behövs stegjärn? Vilken väg går man upp?
Andra rekomendationer i området som inte kräver avancerad klättring.
Som minimum bør du have reb, stigjern, isøkse og nogle sikringer med ved en bestigning af Kaskasapakte. Den nemmeste vej op er fra vestsiden men her er der mange løse sten som ofte falder ned så derfor er sydvest eller sydøst ruterne ofte at foretrække. Hvis du vil have rigtig 'big wall' klatring skal du vælge den 500 meter stejle nordside.
En anden interessant toptur i området - ud over selvfølgelig Kebnekaise nord og syd top - er Tuolpagorni
Det är ett klätterberg o man bör ha viss klätterutrustning. Normalt betigs det som en travers, upp nordväst kammen ned ostkammen där det finns ett berömt hak som hoppas. Har inte gjort det själv.
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
5 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar