Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört?

Använder TomTom3 för navigering i min PDA och det funkar kanon. Har inte hittat någon funktion för att "spela in" en väg man åker så man kan spara den och hitta tillbaka till den igen.

Alltså när man är ute och åker vill jag kunna sätta programet att komma i håg en väg jag åker på så jag senare kan åka den igen med navigering.
 
Har inte provat mer än det inbyggda programmet för min iQue. Det sparar vägen, även om den inte går att använda för navigation annat än "manuellt" (titta på kartbilden och följ strecket).

Brukar inte andra program klara av detta?

Anders
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Prova att gå in gps-statusen där finns det en loggfunktion. Har inte provat själv med det finns rec och play knappar så det borde fungera.

// Magnus
 
Loggfunktionen i TomTom fungerar så att du kan se din färd efteråt uppspelad i navigeringsmode i samma hastighet som du körde -men ger ingen överblick på en karta av ett spår vad jag kunnat se -En form av färdskrivare som kan spelas upp i efterhand - Jag har inte kollat upp om det finns någon maxtid för loggen bara använt den kortare tid ca 5 minuter.

Bengt
 
bigben; sa:
Loggfunktionen i TomTom fungerar så att du kan se din färd efteråt uppspelad i navigeringsmode i samma hastighet som du körde -men ger ingen överblick på en karta av ett spår vad jag kunnat se -En form av färdskrivare som kan spelas upp i efterhand - Jag har inte kollat upp om det finns någon maxtid för loggen bara använt den kortare tid ca 5 minuter.

Bengt

Tråkigt. Jag skulle vilja kunna vara ute och köra flera timmar och sen visa upp det på en karta. Helst kunna spara den som en rutt och sedan navigera efter denna väg.

Vilka program ska man testa i stället? Destinator ska jag testa nästa.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Om du inte behöver vägvisning i ett Ruttprogram är ju Fugawi i PDAn med en karta inmatad tex röda eller gröna kartan ett bra alternativ då får du ett färdspår.
Men det vet du kanske redan.

Bengt
 
DTM; sa:
Tråkigt. Jag skulle vilja kunna vara ute och köra flera timmar och sen visa upp det på en karta. Helst kunna spara den som en rutt och sedan navigera efter denna väg.

Vilka program ska man testa i stället? Destinator ska jag testa nästa.

Destinator har en funktion för att spela in/upp färdvägar som man sparat. Jag har inte själv använt denna funktion så jag kan i dagsläget inte svara på om det går att ändra uppspelningshastighet.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Finns det inte något program som kan spara spår i bakgrunden även när du kör TomTom?

I Garmin iQue kan spår sparas i Mapsourceapplikationen även om man använder Fugawi el. Pathaway. Men nu har iQuen ett speciellt gps gränssnit där positionsdata kan gå åt flera håll, eller snarare till Mapsource och externt.
 
bigben; sa:
TomTom kan vad jag förstår bara fungera ensam mot GPSen och låser upp porten på samma sätt som Fugawi gör.

i PPC och förmodligen även i palmversionen som finns för Tungsten 3.

Kan föresten lägga till att iQue inte skickar positionsdata ut via serieporten utan man får välja något internt program för att spara spår, som Cetus, Fugawi etc. Ett projekt är emellertid i gång för en applikation som medger NMEA via seriaporten till annan dator.

Åter till TomTom: Jag skull testa tomtomforum på engelska delen av siten http://www.gpspassion.com för frågeställningen att spara spår.
[Ändrat av jonasolof 2004-08-28 kl 15:28]
 
bigben; sa:
Om du inte behöver vägvisning i ett Ruttprogram är ju Fugawi i PDAn med en karta inmatad tex röda eller gröna kartan ett bra alternativ då får du ett färdspår.
Men det vet du kanske redan.

Bengt

Har inte testat det än så jag tackar för tipset.

Inspelningsfunktionen i TomTom fungerar men det är ju ganska hopplöst att bli tvungen att titta på hur man kört i realtid för att lista ut var man kört. Skulle blixtsnabbt vilja ha färdvägen inritad på en karta.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.