Kartpapper

Nån som har ett bra tips på vad jag ska använda för papper att skriva ut kartor på. Tänkte använda färglaserskrivare (A3 o/eller A4) men tycker ofta att standardkontorspappret är lite för lättupplösligt för kartor. Jag kan tyvärr inte hitta färdigtryckta kartor.

Pappret bör kunna köpas i butik o inte vara snordyrt, jag bor i Göteborg.
 
Nån som har ett bra tips på vad jag ska använda för papper att skriva ut kartor på. Tänkte använda färglaserskrivare (A3 o/eller A4) men tycker ofta att standardkontorspappret är lite för lättupplösligt för kartor. Jag kan tyvärr inte hitta färdigtryckta kartor.

Pappret bör kunna köpas i butik o inte vara snordyrt, jag bor i Göteborg.

Skriv ut på vanligt skrivarpapper och stryk sedan på Vit vaselin på "kartan" Då står dom emot det mesta. Dock är pappret fortfarande känsligt för vikning
 
Skriv ut på vanligt skrivarpapper och stryk sedan på Vit vaselin på "kartan" Då står dom emot det mesta. Dock är pappret fortfarande känsligt för vikning

Vit vaselin, funkar det lika bra m vanligt vaselin på gul burk?

Har väl mest upplevt att kartorna går sönder i vikpunkterna tidigare. Det kanske är dags att sluta vika kartorna.
 
Skriv ut på vanligt skrivarpapper och stryk sedan på Vit vaselin på "kartan" Då står dom emot det mesta. Dock är pappret fortfarande känsligt för vikning

Jag plastar fortfarande in mina papperskartor på gammeldags sätt, med bok-/kartplast. Sedan går de att vika på ett hållbart sätt. Min gamla fjällkarta BD10 har väl varit med på bortåt 10 fjällvandringar nu, i ur och skur. Och håller fortfarande ihop utan problem.

Plasten hittar jag i en kontorsaffär där jag bor. Borde fungera för vanligt skrivarpapper också. Man plastar bara den tryckta sidan med själva kartbilden. /Hans
 
Tyvek håller i vatten!

Se till att plasta eller att färgen verkligen sitter (vanligt att den "släpper" från pappret om det är för glatt, särskilt där man viker eller håller om det blir blött!

Rekommendation från Orienteringsförbundet för utskrift av kartor:
Pappret ska vara matt och bestruket och minst 100g, gärna 110 g. Bra papper är:

4CC Silk 120g/m2
4CC 100 eller 120g/m2
G-print 115g/m2
 
Har

en färglaserskrivare hemma och är mycket nöjd med kopieringsfunktionen av kartor. Blir mycket bra upplösning i stort lika bra som den tryckta orginalkartan. Däremot brukar många kartor man hittar på nätet (fria kartor) ha sämre upplösning i tryckt form men det kan hjälpa att skärpa bilden i t ex photoshop innan man trycker ut.

Kartplast på A4 kopieringspapper har fungerat bra för mig. Spikbjörns tips ovan skall jag undersöka. De orienteringskartor jag haft som tryckts ut med införda kontroller inför motionsorientering har inte haft jättebra kvalitet men jag vet inte vilken slags papper och skrivare orienteringsklubben använt.

Finns gamla tips i någon tråd här om vattenfast bläck till färgskrivare. Jag minns inte om dessa kunde skriva på tyvekliknande material. Om färglaser och tyvek i kombination fungerar vet jag inte.

Tyvek trycks normalt i offsetpressar. Det trycket verkar vara mycket nötningshärdigt medan tryck från laserskrivare inte håller för nötning något vidare eller så är det pappret under trycket som nöts bort.

Utvecklingen inom det här området kanske går fort. Ser fram emot flera inlägg med tips.

Thure
 
Budgetplastning: ICAs 2-liters plastpåsar är exakt lagom stora för att stoppa in ett A4-blad i, med några centimeter över så att man kan rulla igen och försluta öppningen med tejp. När kartorna väl är i påsarna så kan man tejpa ihop flera påsar om man vill ha större blad. Det blir lite marginaler i påskanterna men det stör inte kartförståelsen.
 
Jag har använt metoden att skriva ut dagsetapperna på A4 så varje blad behöver bara hålla en dag. Dagens blad har jag i en enkel plastficka. Orginalkartan finns i ryggsäcken utifall att kopieringspappret skulle bli vattenskadat i förtid. I just ditt fall kanske det inte fungerar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.