Kårsavagge...

Tänkte fråga om någon har gått från "slutet" av Kårsavagge över höjden ner till Hoiganvaggi (vid sjön 847)?
För att sedan fortsätta antingen mot Stuor-Kärpel eller så gå över Gearbeljavri i riktning sjön 835 för att fortsätta mot Unna stugorna.

Antingen kommer jag dit via Kårsavagge eller så går jag över Låkta stugan :)!

Vill minnas att där är rejält brant. En km "innanför" stugan har jag tagit mig ner då jag kommit från Hoiganvaggi. Att ta sig upp är något lättare. Troligtvis går det lite längre in.
Där jag har gått ner är berggrunden då besksffad att den "tvingar" vandraren att gå åt fel håll. Jag ville ta mig ner till stugan, men sprickor och stup ledde mig inåt dalgången. Går man nerifrån och upp antar jag att man leds åt motsatt håll.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Tänkte fråga om någon har gått från "slutet" av Kårsavagge över höjden ner till Hoiganvaggi (vid sjön 847)?
För att sedan fortsätta antingen mot Stuor-Kärpel eller så gå över Gearbeljavri i riktning sjön 835 för att fortsätta mot Unna stugorna.

Antingen kommer jag dit via Kårsavagge eller så går jag över Låkta stugan :)!

Hej!

Jag har gått över berget i motsatt riktning, och kom då ner i dalen mitt för stf-stugan. Det var ganska brant på sina ställen, men det går att zick-zacka sig ner (upp) mellan olika "terrasser". Nu vet jag inte hur årets snöläge påverkar framkomligheten just där, men då jag gick var det en del löst grus och halkigt gräs som gjorde nedstigningen lite "spännande". Uppe över passhöjden ödsligt och vackert.

Mvh Filiokus

Vägval

Klart intressant....jag har mest varit inne på att gå enligt hur den svarta pilen visar....men ni gick ner enligt dom röda/blå på ett ungefär?

Bilagor

• Skärmbild (16).jpg
    Skärmbild (16).jpg
    41.8 KB · Visningar: 669

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.