Kårsavagge...

Tänkte fråga om någon har gått från "slutet" av Kårsavagge över höjden ner till Hoiganvaggi (vid sjön 847)?
För att sedan fortsätta antingen mot Stuor-Kärpel eller så gå över Gearbeljavri i riktning sjön 835 för att fortsätta mot Unna stugorna.

Antingen kommer jag dit via Kårsavagge eller så går jag över Låkta stugan :)!

Vill minnas att där är rejält brant. En km "innanför" stugan har jag tagit mig ner då jag kommit från Hoiganvaggi. Att ta sig upp är något lättare. Troligtvis går det lite längre in.
Där jag har gått ner är berggrunden då besksffad att den "tvingar" vandraren att gå åt fel håll. Jag ville ta mig ner till stugan, men sprickor och stup ledde mig inåt dalgången. Går man nerifrån och upp antar jag att man leds åt motsatt håll.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tänkte fråga om någon har gått från "slutet" av Kårsavagge över höjden ner till Hoiganvaggi (vid sjön 847)?
För att sedan fortsätta antingen mot Stuor-Kärpel eller så gå över Gearbeljavri i riktning sjön 835 för att fortsätta mot Unna stugorna.

Antingen kommer jag dit via Kårsavagge eller så går jag över Låkta stugan :)!

Hej!

Jag har gått över berget i motsatt riktning, och kom då ner i dalen mitt för stf-stugan. Det var ganska brant på sina ställen, men det går att zick-zacka sig ner (upp) mellan olika "terrasser". Nu vet jag inte hur årets snöläge påverkar framkomligheten just där, men då jag gick var det en del löst grus och halkigt gräs som gjorde nedstigningen lite "spännande". Uppe över passhöjden ödsligt och vackert.

Mvh Filiokus

Vägval

Klart intressant....jag har mest varit inne på att gå enligt hur den svarta pilen visar....men ni gick ner enligt dom röda/blå på ett ungefär?

Bilagor

• Skärmbild (16).jpg
    Skärmbild (16).jpg
    41.8 KB · Visningar: 639

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips