Karl Hedin-fallet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Låt Karl Hedin åka land och rike runt och skjuta av hela vildsvinsstammen som straff. Sen kan man kasta honom till vargarna på Kolmården.

Vargarna som hölls för att visa hur ofarliga vargar är? Är inte de avlivade nu?


Som sagt, alla kan läsa om projekt varg. Sen kan man ägna sig åt sannolikhetslära vad gäller faktumet att det dök upp olika vargar exakt där projektet förespråkade. Oddsen på det finns inte.


Strunt samma, egentligen. Fan är redan i båten.
 
Nej, ett tämligen korkat svar. Jägarna är ingen "part". Jakt är en hobby - en bland tusentals hobbies. Folk ska inte behöva dö eller invalidiseras på grund av någon annans hobby. Jaga på ett hållbart sätt eller skaffa en annan fritidssysselsättning som inte belastar andra människor.
Sammanfattning:
Vår fauna är i obalans bland annat på grund av att det saknas predatorer. Det skapar onaturligt stora stammar av älg, rådjur och vildsvin. Dessa stammar orsakar död, skador, invaliditet, enorma kostnader för samhället samt förstör för jordbruk och skogsbruk. Du bara tjatar om jägarnas rättigheter. Ingen respekt för andras egendom, ingen empati för allt lidande, inget ansvar för samhället i stort. Som ett själviskt litet barn.

Här far du med osanning. Jägarkollektivtet (de med jakträtt) är absolut en part i målet. För att en tvist ska lösas måste båda parterna vara tillfreds med lösningen. Detta argument verkar inte nå fram till dig oavsett hur det förs fram.
 
Vargarna som hölls för att visa hur ofarliga vargar är? Är inte de avlivade nu?


Som sagt, alla kan läsa om projekt varg. Sen kan man ägna sig åt sannolikhetslära vad gäller faktumet att det dök upp olika vargar exakt där projektet förespråkade. Oddsen på det finns inte.


Strunt samma, egentligen. Fan är redan i båten.

Lägg ner kvasi-debatten om utplanterad Varg nu.
Vi har FAKTA på det här.

Det är ju märkligt att lögnerna om utplanterad Varg enbart existerar i den 2,5% lilla ankdammen i jägarkåren. Alltså enbart hos de människor som har särintresse i sitt Varghat. Hur kommer det sig bör ju vän av ordning fråga sig :)

Detsamma gäller Hybrider. Exakt samma trams där. Där Sveriges Vargstam påstås bestå av 300st Hybrider...

Sen förstår jag inte det "hemska" i att OM nu vår Vargstam hade varit utplanterad så hade det väl ändå varit nått bra?
Jag förstår inte varför varghatet använder det som ett "dåligt" argument?

Vargen har ju alltid funnits utbredd på Skandinaviska halvön och hör hemma här sen urminnes tider. Så jag förstår inte vad det är som är så hemskt om nu denna lögn hade varit sant?

I Norge planterar man ju ut Fjällräv för fullt. Är det nån som klagar på det? Jägarkåren? Nä... inte ett ord.

------------------------------------------------------------------

Det händer bra saker med vår Vargstam också. Den ska såklart spridas norrut där den hör hemma. Att vi nu ska ha 10st i Jämtland är ett bra första steg.
Varg i Europas sista vildmarker är såklart nånting vi ska ha.

I Dalarna är nu en speciell utredning igång med flera olika aktörer med uppgift att ta reda på varför Vargstammen minskat onormalt mycket i Dalarna. Varför vi har ett "svart hål" i Dalarna.
Mycket bra att det utreds. Den illegala jakten har spridit sig som en cancersvulst över vår gemensamma natur och det måste få ett stopp.

Sådana som Karl Hedin med sitt enorma rovdjurshat och lögner har ingen plats i en sådan debatt.
 
Här far du med osanning. Jägarkollektivtet (de med jakträtt) är absolut en part i målet. För att en tvist ska lösas måste båda parterna vara tillfreds med lösningen. Detta argument verkar inte nå fram till dig oavsett hur det förs fram.

Nej, du har fel. Jakträtten tillhör markägaren. Jakträtten kan såklart överlåtas till någon annan och ibland är markägaren även jägare, men att sätta likhetstecken mellan markägare och jägare är ungefär som att göra det mellan fastighetsägare och hyresgäster.
Dina argument når fram, men innehållet i dem är ju nästan hela tiden felaktigt. Svensk fauna är en del av vår omgivande ekologi och vi är alla beroende av att den fungerar. Bara för att någon har tagit jägarexamen (typ en snabbkurs några kvällar) betyder det inte att man ska ha mer att säga till om än någon annan när det gäller faunan. Jakt är ett särintresse, inte en part i målet.
 
Jakt är mycket, precis som människan, men ett särintresse är det tamejfan inte. Det är en mångtusenårig kultur. Alldeles oavsett vad Stockholm anser.
 
Sen förstår jag inte det "hemska" i att OM nu vår Vargstam hade varit utplanterad så hade det väl ändå varit nått bra?
Jag förstår inte varför varghatet använder det som ett "dåligt" argument?

Därför att det är en del av jägarkårens narrativ om "överhetens" sammansvärjningen mot landsbygden. Överheten i detta fall är politiker, myndigheter, stadsbor och i princip alla med högre utbildning än högstadiet.

Det enda som inte riktigt framgår är varför "överheten" vill plåga de stackars glesbygdsborna så mycket.
 
Jakt är mycket, precis som människan, men ett särintresse är det tamejfan inte. Det är en mångtusenårig kultur. Alldeles oavsett vad Stockholm anser.

Nu bor jag ju inte i Stockholm. Jag är ganska säker på att jag bor i glesare bygd än vad du gör (i Blekinge, eller hur?) så att dra Stockholmskortet fungerar inte.

Världen förändras och där är det bara för oss alla att åka med. Jakt var fram till nyligen antingen ett bizarrt överklassnöje eller ett sätt för vanligt folk att skaffa mat. Idag finns det rimligen ingen som ens ser det som bidrag till hushållskassan, snarare en utgift, om man räknar in kostnad för jakträtt, jaktkort, fällavgifter, besiktningskostnader, vapen, resor och fan och hans mormor.

Men visst lever vissa delar av jaktkulturen kvar, som bla ger sig i utrtyck av onyanserat rovdjurshat. Tyvärr!
 
Nej, du har fel. Jakträtten tillhör markägaren. Jakträtten kan såklart överlåtas till någon annan och ibland är markägaren även jägare, men att sätta likhetstecken mellan markägare och jägare är ungefär som att göra det mellan fastighetsägare och hyresgäster.
Dina argument når fram, men innehållet i dem är ju nästan hela tiden felaktigt. Svensk fauna är en del av vår omgivande ekologi och vi är alla beroende av att den fungerar. Bara för att någon har tagit jägarexamen (typ en snabbkurs några kvällar) betyder det inte att man ska ha mer att säga till om än någon annan när det gäller faunan. Jakt är ett särintresse, inte en part i målet.
Jakträtten är tilldelad jaktlaget och markägaren. Jägarna gör som markägaren vill det finns en klar koppling mellan de två och de är en part i målet.
Din ansats att de inte är en part i målet, men däremot alla andra är det, är lite smått världsfrånvänt.
 
Jakträtten är tilldelad jaktlaget och markägaren. Jägarna gör som markägaren vill det finns en klar koppling mellan de två och de är en part i målet.
Din ansats att de inte är en part i målet, men däremot alla andra är det, är lite smått världsfrånvänt.

Nej, du svamlar bara. Jakträtt är kopplad till fastigheten. Visst kan man bilda viltvårdsområden, men för att du ska få jakträtt där krävs att du äger mark av jaktlig betydelse inom området. Alternativt kan man hyra jakträtt i viltvårdsområdet, men det är ju precis vad jag skrev. Jag själv är markägare men inte jägare. Jag har en arbetskamrat som är jägare men inte markägare.
Hur svårt ska det vara att förstå skillnaden?

(för övrigt handlar väl viltvårdsområden mest om att samordna älgjakten?)
 
Jakt är mycket, precis som människan, men ett särintresse är det tamejfan inte. Det är en mångtusenårig kultur. Alldeles oavsett vad Stockholm anser.

Vargen var nära att utrotas på 1800- och 1900-talet i Sverige och Norge så den mångtusenåriga kulturen du hänvisar till har fungerat sida vid sida med betydligt större förekomst av varg än idag. Men nu fungerar det inte med 300 vargar i Sverige?

På vilket sätt är du drabbad Nying?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.