Kanadensare, sitta hur tycker ni ?

Hur tycker ni det är bäst att sitta i en kanadensare ?
På botten eller på en "bänk" en bit upp, blir det inte vingligare då?

Bilagor

• PICT0040.jpg
    PICT0040.jpg
    100.7 KB · Visningar: 2,042
  • PICT0027.JPG
    PICT0027.JPG
    180.9 KB · Visningar: 2,121

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tekniken med en enkelpaddel kräver väl nästan att du sitter en bit upp. Annars blir det ganska konstigt.

Själv sitter jag på sitsen när jag "slöpaddlar" och står på knä med baken mot sitsens kant när jag vill ha omväxling eller kör en fors. Jag tycker att det känns stadigare så, men tyngdpunkten blir ju inte så mycket lägre egentligen. Däremot får man mer kontroll och känsla för kanoten när man står stadigt med knäna på botten.

Alltid tvåa... En "lightvariant av sprinttekniken som jag använder är att sitte med ena benet utsträckt och det andra invikt under sätet. Kanske inte så "sprint" med rätt bekvämt.
Per

Senast ändrad:
Effektiv paddling

gör man huvudsakligen med bålens muskler och kraft hämtas även med lårmuskulaturen. Titta på hur tävlingspaddlare bär sig åt. Med knästående positioner får du bättre kraft. Variera ställningen och använd dyna under knäna vid behov.

Thure

Canadensarpaddling

Den traditionella stilen "trapperställning" båda knäna mot botten, brett isär, stöd med ändan mot sits eller tvärträ. Ger bra balans och kraft, god räckvidd.
Maratonpaddling, sitter på sits samt fotstöd, Ger bra kraft, tröttar inte ut knäna, kan ge lite sämre balans, lite beroende på kanoten.
Tävlingspaddling, halvt knästående, ett knä mot dyna på botten, den andra foten framför, ger mycket kraft och långa drag = hög fart.
Vid solopaddling använder många en "saddle bag", då kan man lätt flytta sig i kanoten, framåt bakåt, sidledes.
Välkommen till paddlarträff i Skara, där tränar vi på canadensarteknik. 2009 års träff är planerad till 3 - 4 april

Svante

Välkommen till paddlarträff i Skara, där tränar vi på canadensarteknik. 2009 års träff är planerad till 3 - 4 april

Svante

Det vill man inte missa, om inte annat för att komma upp och visa min Acron Solo och lra sig lite nya knep. Ska se om jag får ed den gamle mannen också ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips