kan någon ge tips och råd?? nybörjare..

skulle vija ha lite tips om hur bra utrustning (sovsäck, pjäxör, kläder mm) man behöver för en veckas skid-vandring från norge till finland. vi startar den 1 april, hur kallt kan de bli på dagarna å nätter?? skulle var bra om någon kunde ge lite tips och råd. de är förts gången jag gör en skid-vandring.

//nybörjare

Toni_v_89; sa:
skulle vija ha lite tips om hur bra utrustning (sovsäck, pjäxör, kläder mm) man behöver för en veckas skid-vandring från norge till finland. vi startar den 1 april, hur kallt kan de bli på dagarna å nätter?? skulle var bra om någon kunde ge lite tips och råd. de är förts gången jag gör en skid-vandring.

//nybörjare

jag förutsätter att du har folk som vet vad de gör med dig.

för temperaturer se http://www.smhi.se sök på
s5_apr05.pdf
s5_apr04.pdf
s5_apr03.pdf

så får du aprilvädret dag för dag de senaste 3 åren.

Lycka till

/Torbjörn

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
ja vi har folk som vet hur de gåt till. ja studerar i finland och vi gör denna skid-vandring med vår linje. vår lärare vet nog mycket han är erfaren. men vill ha åsikter även av andra tack så mycket:)

Dunjacka!

Jag vill också åka!

Hur som helst är mitt tips att inget är så skönt som en dunjacka. Helst med huva.

Själv åkte jag på ett par tältturer och tyckte att det skulle gå bra att ha med ett par fleece under en skaljacka. Det är inte alls lika varmt. Jag köpte en billig (hellyhansen) på rea runt 700-800 tror jag, tyvärr utan huva men den är ändå fantastiskt skön. Fryser man på kvällen går det att ta på den direkt på kroppen, utan underställ och den värmer gott ändå.

Skaljacka behöver man ändå, om det skulle regna eller blåsa hårt.

/Andreas

Bäst att vara på den säkra sidan...

Att åka från Norge till Finland, det låter som en tälttur någonstans lång uppe i Lappland.

Vad det gäller vädret bör du räkna med i princip vad som helst. Vid den tiden på året har jag upplevt allt från regn och ett par plusgrader till temperaturer ner mot -30 grader. Om det är tält som gäller bör du alltså skaffa en sovsäck som har en extremtemperatur på minst -20 grader, helst lite till. Det är inte kul att frysa på nätterna.

Som pjäxor skulle jag välja en varm och rejäl känga med löstagbart foder, som t.ex Lundhags Husky eller Jörn's Antifry känga. Som skida skulle jag helt klart välja en som man slipper valla och min personliga favorit är Tegsnär Rajd med rödsula och en gammal klassisk kabelbindning.

Det viktiga att ha med sig i klädväg, förutom självklarheter som underställ, sockor, handskar o.s.v, är ett riktig bra ruskvädersställ och dunjacka. För min del kör jag med Klättermusens Nunatak Anorak + deras Sallopetebyxa som stormplagg och Marmots 8000m ställ som dunplagg, men det finns många andra bra alternativ på marknaden.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips