Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare

har du ett par sköna joggingskor så skulle jag rekommendera de istället.
tunga vinterskor låter jobbigt.
problemet med nästan alla skor är att de blir blöta på något sätt.
så länge man vandrar är det oftast inget problem men vid rast kan det bli kallt.
just vanliga joggingskor torkar inte så snabbt. blir det kallt kan man använda plastpåsar i dem.
 
(...) Gå in till en riktig butik, alltså en som sysslar med denna kategorin av aktiviteter. Alltså inte stadium, teamsportia, intersport etc, utan en riktig friluftsbutik, ta med alla grejer du har o säg; hej jag ska fjällvandra o lägg fram allt på disken. Så ska du se att du snart får reda på vad o vf du ska ha med dig. Lycka till.
Aldrig i livet!
De kommer att övertyga dig om att du går under på fjället, om du inte köper halva affären* ;)

Ang. kängor: det skulle underlätta, om du beskrev modellen lite närmare, alt. bifogade bilder, även inifrån kängan.
De bör ha en ordentligt profilerad sula, helst också insydd plös och uttagbar/utbytbar innersula, men det är mycket värt, att de är beprövat snälla mot dina fötter.
Dock bör du följa det goda rådet ovan och testa i närmsta tillgängliga "naturterräng", om de också är sköna i ojämn terräng, på längre sträckor och med 15 kg på ryggen, samt inte är såphala på våta stenar.

Du skall helst ha plats med ett par tunna + ett par riktig tjocka strumpor i kängorna, oavsett tjockleken på foder.

Testa gärna, hur kängorna känns på fötterna i genomblött tillstånd (du måste kunna gå i dem utan att få skav eller få lyfta flera kilo för varje steg), och hur lång tid det tar för dem att självtorka utan någon värmekälla. Vissa sorters stoppningar och foder fungerar som outtömliga vattenreservoarer, medan andra knappt tar åt sig något alls. Ev. "pälsfoder" är såklart ett minus i sammanhanget, men det är inget måste med helt ofodrade kängor.
Går du helt eller delvis mellan fjällstugor med värmekälla, är det betydligt mindre jobbigt med svårtorkade kängor, än om du alltid skall övernatta i tält.
Ta med ett extra par innersulor du trivs med, en uppsättning ombytesstrumpor, och två kraftiga plastpåsar att trä på fötterna mellan strumpor och foder, så klarar du även ett fotplurr hyggligt.

Hållbarhet/slitstyrka är en annan fråga. Det finns många skor med "sportigt" utseende, som bara håller för stadens trottoarer, men snabbt ger upp i ständig väta och stökig terräng. Men jag antar, att du haft dina kängor länge och litar på kvaliteten på sömmar, sullimning etc? Känghaveri mitt på fjället är väldigt förargligt, även om liquisole och silvertejp klarar dig hjälpligt fram till bebodda trakter.

Är kängorna helt i läder, kan du själv behandla och vårda dem så att de är rimligt vattentäta. Lundhags "lädersmorning" tycker jag själv funkar fint, men det finns fler. Gör det grundliga jobbet hemma (ungefär såhär) , men ta också med lite smörja + verktyg för påbättring under vandringen.

* Det gör du nog inte på en sommarvandring längs en välfrekventerad led ;). Du kan däremot få det mer eller mindre lätthanterligt, bekvämt, varmt, torrt, lättburet etc.
 
Senast ändrad:
Det viktigaste med skorna är att man är van att gå i dem så man vet att de funkar.

När jag för 30 år sen gick Forsfararna så var det en kille i vår patrull (han var smålänning) som efter tre dar bytte kängorna mot sina träskor som han var van att gå med. Han hade inga problem med det resten av vandringen. Kängorna klämde åt och skavde, han gillade dem inte alls.

Alla skodon har väl sina fördelar och nackdelar (träskor tappar man ju lätt t.ex. och de skyddar ju inte så bra mot vatten).
 
Jag tror att de flesta av dina frågor kan besvaras genom att ge dig ut på en "provtur" på en närbelägen vandringsled. På utsidan samt i friluftsbutiker råder det i regel en enorm prylhets, som du inte skall fasta för till en början. Själv har jag stött på folk på fjället som haft allt från det senaste goretexplagget till jeans och sneakers, så mycket handlar om preferenser.

Med det sagt så har jag några förslag på områden där du bör fokusera:

- Sovsäck, använd en som har komforttemp under nollan.
- Skor, använd sådana du inte får skavsår av. Ett annat alternativ är även gummistövlar, som är betydligt billigare.
- Regnställ, här räcker det med ett enkelt från exempelvis stadium.

När det kommer till klädseln då räcker det gott och väl med vanliga träningskläder, eller arbetskläder.
 
Spritköket från föräldrarna duger utmärk finns ingen anledning för trådskaparen att som vissa uppmanar byta det mot gasol eller gas.
 
Goda råd ovan. Men förstås beror det på var (och hur långt) du ska gå. I princip kan det gå att (med bibehållet gott humör) traska med gympadojor om man går på vältrafikerade områden av Kungsleden under torra förhållanden (och vissa gör det även när det är blött). Ska du däremot gå oledat (rekommenderas ej som första tur) så vill jag direkt avråda från ett par icke helt vattentäta kängor. Stövlar (rejäla sådana) går också bra för många (t ex mig), men man får då tänka på att lufta fötterna regelbundet (gott tips även annars). Ryggsäcksstorlek är direkt avhängigt vandringens längd. Bomull är som sagt dåligt närmast kroppen, välj syntet eller ull.

Ha en fin tur!
 
Spritköket från föräldrarna duger utmärk finns ingen anledning för trådskaparen att som vissa uppmanar byta det mot gasol eller gas.

Jag håller med "stenblock" i detta! Jag tror precis som TS själv nämner, att skodonen är den svaga punkten. Eftersom vandringskängor är den dyraste utgiften i utrustningen, sätt till livslängden, så tycker jag att man bör prioritera detta före en gasolbrännare om man vill hålla på utgifterna.

Dessutom så är 5 minuters längre väntan vid varje måltid/kaffepaus något man leva med när man är ute men skoskav pga dåligt anpassade skor kan bli ödesdigert.

...men som tidigare skribenter föreslagit så testa utrustningen vid närmsta friluftsområde under en dag!
 
Oj, vad mycket svar! Tack så mycket för alla tips, vi får ge oss ut lite senare i vår och testa som ni säger :) (Och se vad vi kan skramla fram för tält osv i bekantskapskretsen). Jag brukar vara ganska bra på att packa lätt, så jag tänker att ryggsäcken borde räcka. I vilket fall så vore en större säck än så som är fullpackad inte så kul att bära ändå... Ett alternativ kan väl vara att man tar med kängorna, och ett par lätta gympaskor som reserv.

Det är ju en vältrafikerad led vi tänker oss, kanske Kungsleden. Det var joanna som frågade mer om kängorna: de är inte "stadsskor" utan verkar vara någon sorts arbetsskor snarare (jag har inte köpt dem från början utan ärvt dem, så vet inte var de kommer från ;) Så de har välprofilerad sula och är väldigt stabila, däremot inte insydd plös eller uttagbar sula. Men de är ganska stora, så att jag skulle få plats med dubbla strumpor.

Som sagt, tack för alla svar :)
 
Oj, vad mycket svar! Tack så mycket för alla tips, vi får ge oss ut lite senare i vår och testa som ni säger :) (Och se vad vi kan skramla fram för tält osv i bekantskapskretsen). Jag brukar vara ganska bra på att packa lätt, så jag tänker att ryggsäcken borde räcka. I vilket fall så vore en större säck än så som är fullpackad inte så kul att bära ändå... Ett alternativ kan väl vara att man tar med kängorna, och ett par lätta gympaskor som reserv.

Det är ju en vältrafikerad led vi tänker oss, kanske Kungsleden. Det var joanna som frågade mer om kängorna: de är inte "stadsskor" utan verkar vara någon sorts arbetsskor snarare (jag har inte köpt dem från början utan ärvt dem, så vet inte var de kommer från ;) Så de har välprofilerad sula och är väldigt stabila, däremot inte insydd plös eller uttagbar sula. Men de är ganska stora, så att jag skulle få plats med dubbla strumpor.

Som sagt, tack för alla svar :)

Som det skrivits tidigare skulle det hjälpa med en bild på kängorna, och framförallt på eventuellt foder, så man kan tipsa om olika "åtgärder" för att kängorna skall funka så bra som möjligt.
 
Prova kängorna under en dags vandring i blöta förhållande. Det finns absolut inga garantier för att ett par nya kängor skulle ge dej mindre skoskav än dom gamla. Ta med minst ett par extra ombytessockar. Att dom är tunga kan du se på med positiva ögon. Då blir du härligt trött på kvällen och sover bättre.
Ett år gick jag i mina skogshuggarkängor. Det var innan dom hade goretexmembran och dom var inte direkt vattentäta. Det funkade bra det med precis som varje dag på jobbet. Ett par lätta sandaler kan vara skönt att ta på sej under raster, om det är uppehåll.
 
Men de är ganska stora, så att jag skulle få plats med dubbla strumpor.

Det här med dubbla strumpor är ett vanligt råd, MEN om du inte använder dubbla strumpor i dem idag och inte har några problem med skavsår skulle jag absolut inte råda dig att testa det under en fjällvandring. Gör som du alltid har gjort, annars är risken stor att du faktiskt helt plötsligt får skoskav av dina gamla kängor genom att de helt enkelt blir trängre med dubbla strumpor!

Jag har aldrig dubbla strumpor på sommaren och har heller aldrig haft skoskav i kängor, inte ens i Kronans varianter. På vintern kan dubbla strumpor ibland behövas, men då måste kängorna vara en eller två storlekar större för att jag inte ska få skoskav eller problem med blodflödet till fötterna - något som gör dem ännu kallare än bara ett par strumpor...
 
Jag håller med Patrik om det där med dubbla strumpor. Att så många propagerar för det beror nog på att det är ett bra sätt att slippa skavsår från dåligt ingångna och för stora kängor.

Ska man bara köpa ett par kängor (eftersom kängor är dyrt) så köper man ju lämpligen ett par som fungerar både vinter och sommar. Och DÅ behövs dubbla strumpor även på sommaren för att de inte ska glappa.

Men har man ett par kängor som sitter bra med bara ett par strumpor och dessutom är väl ingångna så fungerar de precis lika bra (särskilt om de är fodrade).

Men det gäller då att de verkligen är ingångna, för med bara ett par strumpor ökar risken för skav och blåsor markant annars.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Drigpon Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt? Kläder 2
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.