Kan man sy i pastpresenning?

Materialet i de två Knalla-exemplen ovan är betydligt mindre prassliga och väven håller också sannolikt mkt bättre för slitage än de vanliga IKEA-kassarna i blå eller gul armerad plast.

Thure

Vill tipsa om att sy i segelduk med segeltråd. Fungerar utmärkt som förvaringspåsar och olika typer av vattenavvisande skydd till ex kameror. Man kan komma över gratis exemplar av lite tunnare/sletet segeltyg från en klubb tex. Det är av betydligt högre kvalité och slitstarkare än presenning / IKEA påse.

Segelduk brukar inte vara vattentät (eftersom segel inte behöver vara vattentäta). Om man viker ihop blöta segel vill man inte att allt vatten stannar kvar inuti.

Spinnackerduk är vattentätt. Materialet brukar vara ripstoppnylon (polyamid) och det har jag använt till div gds-prylar.

Traditionell segelduk brukar vara dacron = polyester som är stummare än polyamid. Jag tror att den ofta är rätt vattentät men vet att vissa polyestertyger inte är vattentäta.

Nackdelen med både spinnackernylon och segelduk av polyester är att de är prassliga.

Thure

Grymt! Men jag misstänker att det borde gå. Problemet är väl att alla kanske inte är lika duktiga på att sy och därför sådana kommentarer

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips