• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kan man lita på VY tåg?

Har kikat flera gånger på att åka tåg till övre Norrland, Abisko, Kiruna, m.m. Men kollat vid olika tillfällen på hur tågen går i tid så verkar ju speciellt nattåget kunna bli flera timmar försenade med trasiga lok, m.m.

Har de sämre utrustning än vad SJ hade eller är det typiskt för nattågen att bli så pass sena?
 
Har kikat flera gånger på att åka tåg till övre Norrland, Abisko, Kiruna, m.m. Men kollat vid olika tillfällen på hur tågen går i tid så verkar ju speciellt nattåget kunna bli flera timmar försenade med trasiga lok, m.m.

Har de sämre utrustning än vad SJ hade eller är det typiskt för nattågen att bli så pass sena?

Ja, det har varit många problem med deras italientillverkade lok och vädret är riktigt kallt här uppe nu. (y)
 

Bilagor

  • IMG_20220108_175007192.jpg
    IMG_20220108_175007192.jpg
    3.3 MB · Visningar: 40
Ja, det har varit många problem med deras italientillverkade lok och vädret är riktigt kallt här uppe nu. (y)
Jag trodde de använde "nordiska" lok. Det förklarar varför. Läser på Vytåg att de ställer in tågen pga att det är "väglöst land" och svårt att kunna avhjälpa eventuella fel och att deras lok och vagnar klarar kylan. De ersätts då tydligen av buss, vet inte varför det skulle vara så mycket bättre om nu bussen skulle få tjall på vägen. Sitta inklämd i en buss i 7 timmar känns vansinnigt. Har jag haft en tågkupé har jag brett ut mig och kunnat göra saker som kan vara svårt i ett så trångt utrymme som en buss. För att inte tala om mat, fika, WC....

Hur länge gäller deras upphandling egentligen?
 
Jag trodde de använde "nordiska" lok. Det förklarar varför. Läser på Vytåg att de ställer in tågen pga att det är "väglöst land" och svårt att kunna avhjälpa eventuella fel och att deras lok och vagnar klarar kylan. De ersätts då tydligen av buss, vet inte varför det skulle vara så mycket bättre om nu bussen skulle få tjall på vägen. Sitta inklämd i en buss i 7 timmar känns vansinnigt. Har jag haft en tågkupé har jag brett ut mig och kunnat göra saker som kan vara svårt i ett så trångt utrymme som en buss. För att inte tala om mat, fika, WC....

Hur länge gäller deras upphandling egentligen?

Inte nu för tiden och VY-tåg är ju ett norskägt företag. Det finns långa sträckor där det inte finns några bilvägar som korsar eller går parallellt med järnvägen och därför blir det svårt att undsätta passagerare från tåget. Det är ju lättare med buss eftersom den kan ju köra ända intill den ev. trasiga bussen.

Vet ej, men nog gäller avtalen ett antal år.
 
VY-tåg användar de samma svensktillverkade lok och vagnen som SJ (och tidigare Veolia - dagens Snälltåget - och Tågkompaniet - idag del av VY-tåg) hade under sin tid.
Fordon ägs av Trafikverket och är en del i avtalet (som gäller till och med 2024) att köra denna tåg.
SJ kunde visst använda även andra lok (av samma typ) om de tänkte ha två lok för en tåg speziellt under vintertiden. VY har efter många problem med trasiga lok ifjol nu hyrt några lok från SJ...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.