Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den?

Jag såg en instruktions/reklamfilm från Primus där han visade hur man kunde hålla flaskan med pumpen men utan slangen upp och ner samtidig som speakern sade något om att man lätt kunde packa ner den.

Jag har alltid skruvat ur pumpen och satt på flaskans skruvkorm men det kanske inte behövs alltså?

Hur gör ni andra?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har alltid pumpen kvar på flaskan men rullar in den i en liten liggunderlagsittlap så den ligger skyddad eller så rullar jag in den i det stora liggunderlaget. Jag råkade kröka pumpstången en gång så jag fick byta ut den så nu är jag lite mer försiktig så det inte händer igen.

Lämna pumpen kvar, ser det som en större risk att skruva av den än att behålla den på, se dock till att flaskan inte är trycksatt.

Att pumpen skulle läcka känns helt enkelt mindre troligt än att man aldrig sölar en droppe när man skruvar av och på pumpen 14 gånger under en veckas tur. :)

Det är även i enighet med råden jag har fått från Optimus om mitt kök, jag antar att det är detsamma för primus, har du läst manualen? :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips