Kan jag vandra kungsleden?

Ytterligare en fråga rörande liggunderlag. Har i nuläget ett uppblåsbart liggunderlag utan någon isolering, och ett traditionellt i cellplast. Bör jag kombinera dem eller nöja mig med cellplasten?
 
September i lapplandsfjällen är ofta jättefint, men det kan vara ordentligt ruggigt också. Ju senare i september desto mörkare, mindre folk och större risk för seriöst ruskväder. Speciellt efter att stugorna stänger kommer det att vara öde.

Därför blir jag fundersam om det fortfarande är hela Kungsleden som gäller, för det innebär att vandra en bra bit in i oktober.

På Utsidan blir det lätt väldigt mycket fokus på utrustning och det är klart att man behöver det, men man måste veta hur den fungerar också, och hur man själv fungerar.

Mitt tips är därför att du funderar på om inte den utrustning du har är tillräcklig, och ser till att komma iväg på en tur som kan avslutas runt 23 september. Håller man sig i närheten av stugnätet kan man alltid stanna till vid en stuga om det behövs, och det finns samtidigt massor av variationsmöjligheter utanför Kungleden. Exempelvis att gå från Abiskojaure och ner till Unna Allakas och vidare mot Alesjaure-Nallo.

Ursäkta om jag låter trist men en sån tur (10-12 dagar) kan vara kanonfin och du kommer dessutom att lära dig massor om hur utrustningen fungerar och om fjällen.

Tillägg: runt den här tiden träffar man också väldigt mycket trevligt folk, för det är många entusiaster ute som tycker att det är bästa tiden. För mig har det inneburit många trevliga pratstunder och att jag lärt mig mycket.
 
September i lapplandsfjällen är ofta jättefint, men det kan vara ordentligt ruggigt också. Ju senare i september desto mörkare, mindre folk och större risk för seriöst ruskväder. Speciellt efter att stugorna stänger kommer det att vara öde.

Därför blir jag fundersam om det fortfarande är hela Kungsleden som gäller, för det innebär att vandra en bra bit in i oktober.

På Utsidan blir det lätt väldigt mycket fokus på utrustning och det är klart att man behöver det, men man måste veta hur den fungerar också, och hur man själv fungerar.

Mitt tips är därför att du funderar på om inte den utrustning du har är tillräcklig, och ser till att komma iväg på en tur som kan avslutas runt 23 september. Håller man sig i närheten av stugnätet kan man alltid stanna till vid en stuga om det behövs, och det finns samtidigt massor av variationsmöjligheter utanför Kungleden. Exempelvis att gå från Abiskojaure och ner till Unna Allakas och vidare mot Alesjaure-Nallo.

Ursäkta om jag låter trist men en sån tur (10-12 dagar) kan vara kanonfin och du kommer dessutom att lära dig massor om hur utrustningen fungerar och om fjällen.

Tillägg: runt den här tiden träffar man också väldigt mycket trevligt folk, för det är många entusiaster ute som tycker att det är bästa tiden. För mig har det inneburit många trevliga pratstunder och att jag lärt mig mycket.

Hej, och tack för rådet. Vet inte om jag kanske borde uppdatera det första inlägget men min resplan har ändrats en del.

Vandringssträckan är ändrad till Abisko-Kvikkjokk och påbörjas nu på måndag 9/11. Flyger från Göteborg till Kiruna på morgonen så kommer nog spendera min första natt tältandes vid Abisko fjällstation för att försäkra mig om att allt fungerar som det ska. Därefter påbörjar jag min vandring som i nuläget är planerad på följande vis:

  • Dag 1: (12/9): Absiko-Abiskojaure (15km)
  • Abiskojaure - Alejaure (21km)
  • Alejaure - Tjäkta (13km)
  • Tjäkta - Sälka - Singi (24km)
  • Singi - Kaitumjaure (13km)
  • Kaitumjaure - Teusajaure (9km)
  • Dag 7: Teusajaure - Vakkotavare - Saltoluokta (16km + buss + båt)
  • Saltoluokta - Sitojaure (19km)
  • Sitejaure - Aktse (10km)
  • Aktse - Pårte (22km)
  • Dag 12 (22/9): Pårte - Kvikkjokk (17km)

Då har jag också ett par dagar till godo om något skulle hända.

Utrustningen som jag har köpt/skramlat ihop är som följande:

Tält: Hilleberg, Akto
Sovsäck: Haglöfs, Znooz 12x, kompfort temp på -7 grader
Liggunderlag: Billigare uppblåsbart + cellplast

Jacka: Patagonia regnjacka (20000mm i nyskick) med ventilationshål under armarna + billigare löparjacka
Byxor: Funderar på Norröna Fjörå eller Falketind som kombineras med billigare regnbyxor (funderar på cykelregnbyxor för att möjliggöra att vandring fortfarande skall kunna ske enkelt)
Underställ och strumpor i merinoull
Vandringskängor: Haglöfs Solid Lite II GTX

Vid kallare väder: Ullbrynja, Aclima + billigare fleecetröja

Övrigt: Buffar, handskar

Sovkläder: Ullunderställ, ullstrumpor, mössa
Matlagning sker på ett Trangiakök med tillhörande gasbrännare.
Mat är under planering då jag fortfarane läser på om detta.

Låter det som något genomfört, och framför allt bra förberett? Låter det som att jag missat något fullständigt? Mottar gärna all kritik, bra som dålig.
 
Hej, och tack för rådet. Vet inte om jag kanske borde uppdatera det första inlägget men min resplan har ändrats en del.

Vandringssträckan är ändrad till Abisko-Kvikkjokk och påbörjas nu på måndag 9/11. Flyger från Göteborg till Kiruna på morgonen så kommer nog spendera min första natt tältandes vid Abisko fjällstation för att försäkra mig om att allt fungerar som det ska. Därefter påbörjar jag min vandring som i nuläget är planerad på följande vis:

  • Dag 1: (12/9): Absiko-Abiskojaure (15km)
  • Abiskojaure - Alejaure (21km)
  • Alejaure - Tjäkta (13km)
  • Tjäkta - Sälka - Singi (24km)
  • Singi - Kaitumjaure (13km)
  • Kaitumjaure - Teusajaure (9km)
  • Dag 7: Teusajaure - Vakkotavare - Saltoluokta (16km + buss + båt)
  • Saltoluokta - Sitojaure (19km)
  • Sitejaure - Aktse (10km)
  • Aktse - Pårte (22km)
  • Dag 12 (22/9): Pårte - Kvikkjokk (17km)

Då har jag också ett par dagar till godo om något skulle hända.

Utrustningen som jag har köpt/skramlat ihop är som följande:

Tält: Hilleberg, Akto
Sovsäck: Haglöfs, Znooz 12x, kompfort temp på -7 grader
Liggunderlag: Billigare uppblåsbart + cellplast

Jacka: Patagonia regnjacka (20000mm i nyskick) med ventilationshål under armarna + billigare löparjacka
Byxor: Funderar på Norröna Fjörå eller Falketind som kombineras med billigare regnbyxor (funderar på cykelregnbyxor för att möjliggöra att vandring fortfarande skall kunna ske enkelt)
Underställ och strumpor i merinoull
Vandringskängor: Haglöfs Solid Lite II GTX

Vid kallare väder: Ullbrynja, Aclima + billigare fleecetröja

Övrigt: Buffar, handskar

Sovkläder: Ullunderställ, ullstrumpor, mössa
Matlagning sker på ett Trangiakök med tillhörande gasbrännare.
Mat är under planering då jag fortfarane läser på om detta.

Låter det som något genomfört, och framför allt bra förberett? Låter det som att jag missat något fullständigt? Mottar gärna all kritik, bra som dålig.

Möjligen en kompakt liten dunjacka också,jag använder alltid min vid rast o läger.
 
Låter det som något genomfört, och framför allt bra förberett? Låter det som att jag missat något fullständigt? Mottar gärna all kritik, bra som dålig.

En alldeles utmärkt lagom äventyrlig plan.Vad gäller packning tycker jag det ser bra ut. Regnställ och regnöverdrag till ryggsäcken är ett måste (man kan ev packa vattentätt och låta ryggan bli blöt men det är ingen höjdare tycker jag). Men när det gäller byxor tex så tycker jag inte man behöver överarbeta. Funkar det hemma i skogen så funkar det på fjället också.
 
Ser ut som om du fått ihop en bra utrustningslista med tanke på årstiden i norra lapplandsfjällen:).

Några tips:
- Tänk på att du inte får flyga med bränsle, även i incheckat bagage så kontakta Abisko turiststation och be dem lägga undan gas (för att försäkra dig om att det finns när du anländer dit)
- Vissa sträckor är ganska långa om du inte är van vandrare och känner din egen förmåga, varför det är bra med reservdagar både för vila och att kunna korta av etapperna vid behov. Jag skulle rekommendera minst 3 reservdagar på den sträckan.
- Vid ex Vakkotavara finns det några fina tältplatser invid en bäck precis innan backen ner mot vägen och stugan.
- Tältplatserna vid Abisko turiststation är hårt slitna och de har grusat många av dem, vilket innebär stor risk för nötning och skador på tältgolvet. Ett alternativ är att du börjar vandringen och tältar vid den ordingställda tältplatsen invid leden ca 3-4km efter start.
- Absiko nationalpark har i övrigt tältningsförbud förutom vid Abiskojaurestugorna. Om du inte vill ta "omvägen" till Abiskojaurestugorna kan du fortsätta mot Alesjaure direkt och tälta efter du passerat ut ur nationalparken, dvs precis norr om bron över Siellajohka innan stigningen uppför Kieronbacken startar.


Lycka till coh hoppas du får en härlig upplevelse!
 
Du bör kombinera dem men cellplasten närmast kroppen.

Hade det på känn att de skulle kombineras i den ordningen men ärligt talat kunde jag lika gärna sovit tvärt om när det kommit till kritan, så tack för att du rättade ut det smått genanta frågetecknet.

Inte alls någon genant fråga tycker jag. Och prova dig fram till vad som fungerar bäst med det du har.
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken att ha cellplasten närmast kroppen; men då har jag det som sittunderlag vid raster, reserv om jag får punktering och extra skydd mot marken till min luftmadrass (för att minska risken för just punktering). Handlar det om att maximera isoleringen mot markkylan kanske tvärtom är bäst?

Gällande vindjacka glömde jag nämna att ett ännu billigare alternativ kan vara en gammal tunn och tätt vävd herrskjorta. Kanske någon släkting har en hängande i garderoben?
 
Möjligen en kompakt liten dunjacka också,jag använder alltid min vid rast o läger.

Rekommendationer på märke? Såg att The North Face hade en rabatterad på xxl för 1500kr, men hoppas innerligt att det finns något lite billigare som ändå håller hyfsad standard. Swedenmount hade en för 800kr, men hittar ingen specifikation eller recension på märket eller jackan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.