Kaloriunderskott?

Viss aktivitet har för mig gott inflytande på vikt och midjemått, t ex längre perioder av vandring och cykling -- gjorde just en cykeltur i Östergötland (plus lite, lite Kalmar län) på fyra dagar och är nära mina idealvärden (67 kg, 80 cm). För att hålla vikten något så när konstant ser jag inte så mycket till kalorier, som till kvalitet, alltså vad, inte hur mycket, jag äter. Grundregeln är att fett mättar, kolhydrater fettar. Fett innebär för mig fet fisk, kanske 3 dar i veckan, fröer och nötter. Jag kan lyxa med bär med vispgrädde; det där med mättat och omättat tror jag alltså inte så mycket på, regeln jag lärt mig är att naturliga fetter är bäst, alltså ex.vis inte margarin och bakverk med sådana där transfetter. Jag steker i smör, aldrig olja, sen köket målades om.

Se upp med s k lättprodukter.
 
Viss aktivitet har för mig gott inflytande på vikt och midjemått, t ex längre perioder av vandring och cykling -- gjorde just en cykeltur i Östergötland (plus lite, lite Kalmar län) på fyra dagar och är nära mina idealvärden (67 kg, 80 cm). För att hålla vikten något så när konstant ser jag inte så mycket till kalorier, som till kvalitet, alltså vad, inte hur mycket, jag äter. Grundregeln är att fett mättar, kolhydrater fettar. Fett innebär för mig fet fisk, kanske 3 dar i veckan, fröer och nötter. Jag kan lyxa med bär med vispgrädde; det där med mättat och omättat tror jag alltså inte så mycket på, regeln jag lärt mig är att naturliga fetter är bäst, alltså ex.vis inte margarin och bakverk med sådana där transfetter. Jag steker i smör, aldrig olja, sen köket målades om.

Se upp med s k lättprodukter.
Om det fungerar för dig så kör på! men kolhydrater är på inget vis fettande. Jag trodde LCHF myten var död sen många år?
Kolhydrater är den primära energikällan om den finns tillgänglig och lagras i lever och muskler så länge man inte ligger på energiöverskott. Fett lagras in som just fett. Mättade fetter har övervägande evidens för att vara negativt.

Det är ju naturligtvis subjektivt, men ca 600 gram potatis motsvarar 0.7 dl beasås(beroende på märke), jag vet ju vad jag blir mättast av. Så det får ju vara din "grundregel".

ooh jag glömde en sak, "lättprodukter" kan man inte såga så lättvindigt som "se upp för lättprodukter" det är rakt av FEL FEL FEL. Många lättprodukter har man helt enkelt tagit bort en del av fettet i eller ersatt socker med sötningsmedel(positivt). Sen finns det dåliga produkter i den kategorin också, men man kan inte vara kategorisk med det då många har stor nytta av att byta till light, inte minst på läsk. Drick sockerfritt gott folk!
 
Det är också mentalt svårt att minska på kalorierna när man tränar kondition, kroppen kommer att skrika efter mera mat.
Det stämmer säkert i teorin och för friskusar som vill kapa ett kilo eller två, men jag hävdar att det inte är så enkelt för alla.

Problemet för många överviktiga soffpotatisar är att vi är psykiskt hungriga hela tiden. Vi är så vana att proppmätt är mätt, så att inte vara proppmätt tolkas som hunger. Därför äts det alldeles för ofta och alldeles för mycket. Normal bukfyllnad tolkas som hunger, och tom mage är närmast ren tortyr.

En timmes konditionsträning är, förutom den direkta energiåtgången och de andra positiva effekterna, en timme som som omöjligen kan användas till ätande. En timme är trots allt en sextondel av det vakna dygnet.


För mig personligen gäller att jag blir jättehungrig efter att jag ätit. Om jag inte aktiverar mig på något sätt är risken stor att jag småäter efteråt. En pulshöjande aktivitet efter maten tar bort all hunger, samt ger både träning och energiförbrukning.
Jag blir också mindre benägen att äta något onyttigt om jag faktiskt investerat tid på att träna. Omvänt kan en onyttig dag leda till fler onyttigheter samma dag, då dagen redan är "förstörd".


Ibland förekommer direkta råd att man inte ska träna konditions mer än ibland om man vill gå ner i vikt, för att träningen gör en hungrigare.
Att varna en överviktig person för att röra sig för mycket kan knappast vara ett vinnande koncept. Det måste vara sällsynt att någon som vill gå ner rejält i vikt övertränar. Risken är kanske snarare att de ser ett sådant tips som en anledning till att argumentera bort motionsrundan =)

Träning gör en piggare och starkare, vilket uppmuntrar till en mer fysiskt aktiv vardag. Det är alltid positivt. Både ur hälso- och viktminskningsperspektiv.
Att kosten är effektivare är det inga tvivel om, men kombinationen är såklart bäst.
 
problemet med kolhydraterna är att de triggar igång insulinproduktionen och blodsockret mer än fettet gör, och många överviktiga kan inte gå ner i vikt pga att de har för höga insulinhalter i kroppen. Genom att sänka dessa halter kan man förbränna lagrat fett på kroppen. Det är just det LCHF eller periodisk fasta gör rätt bra, men sen ska man ju ha en diet som man klarar av att hålla också, och just LCHF är inget för mig då jag inte vill utesluta mat jag gillar, så istället har jag kört 5-2 i många år då man kan äta allt.

Den bästa dieten är den man klarar av att hålla. Om resten av familjen sitter och käka drypande pizzor vid matbordet och du själv sitter med en skål havre och en kvarg, och du inte har några problem med det så har man nog bra med viljestyrka att lyckas med sin diet.
 
Om det fungerar för dig så kör på! men kolhydrater är på inget vis fettande. Jag trodde LCHF myten var död sen många år?
Kolhydrater är den primära energikällan om den finns tillgänglig och lagras i lever och muskler så länge man inte ligger på energiöverskott. Fett lagras in som just fett. Mättade fetter har övervägande evidens för att vara negativt.

Det är ju naturligtvis subjektivt, men ca 600 gram potatis motsvarar 0.7 dl beasås(beroende på märke), jag vet ju vad jag blir mättast av. Så det får ju vara din "grundregel".

ooh jag glömde en sak, "lättprodukter" kan man inte såga så lättvindigt som "se upp för lättprodukter" det är rakt av FEL FEL FEL. Många lättprodukter har man helt enkelt tagit bort en del av fettet i eller ersatt socker med sötningsmedel(positivt). Sen finns det dåliga produkter i den kategorin också, men man kan inte vara kategorisk med det då många har stor nytta av att byta till light, inte minst på läsk. Drick sockerfritt gott folk!
Vad jag säger här är en förenklad sammanfattning av lärdomar jag gjort från Ingvar/Eldhs hjärnkollböcker (Martin Ingvar forskar bl a om hjärnans belöningssystem) samt Andras Eenfeldts bok Matrevolutionen, och praktiserat med olika modifikationer genom åren. Jag behåller helt enkelt det som fungerar.





Syftet med min kostomläggning för 11 år sen var delvis ett annat, men förbättrad viktskontroll var en bonus. Jag är 173 cm lång (var en gång 177) och väger 67-68 kg på morgonen, som i 30-årsåldern, möjligen i underkant idag!.





Jag borde ha tillfogat ägg, som är proppfulla med nyttigheter, och olika fettillsatser till maten (för smak och mättnad), t ex olivolja till grönsakerna, och diverse feta såser eller majonnäs till fisken, eller vad som nu är den huvudsakliga proteinkällan

Bröd kan man avstå, men jag tar gärna en skiva fröberikat varje morgon — en bra tumregel är att det ska vara mer fett än kolhydrater i brödet.

Eftersom jag rör mig mycket tål jag kolhydrater bättre än de flesta men jag väljer dem med viss omsorg; gärna bönor och linser men aldrig pasta, ris eller pizza (huh!)

Det talas ofta om “frukt och grönt”. Ett värdefullt påpekande i Eenfeldts bok är att allt nyttigt som finns i frukt kan fås genom grönsaker. En del frukter är också rätt sockerstinna, t ex bananer och vindruvor, medan vissa bärsorter, t ex hallon, är rätt sockerfattiga. Man ska förstås se upp med fruktyoghurt etc. som oftast innehåller tillsatt sock, alltså utöver det som finns i själva frukten.

Att fett lagras som fett är väl sant om man äter för mycket, dvs. med än vad som mättar. Just mättnaden är en faktor som ofta ignoreras. Och när det gäller kolhydrater tycks många ignorera insulinets fettinlagrande verkan.

Vad som kännetecknar många lättprodukter är den höga vattenhalten. T ex lättmargariner har oftast mer vatten c:a 50% än fett. Då tar man väl desto mer, för mättnaden.
 
Det stämmer säkert i teorin och för friskusar som vill kapa ett kilo eller två, men jag hävdar att det inte är så enkelt för alla.

.....
Jag ville bara visa att konditionsträning som bantningsform är överskattad, du kan inte springa bort 10-15kg övervikt på rimlig tid om kaloriintaget fortsätter som vanligt.
Men en lagom dos av träning (oavsett form) är bättre än ingen träning alls och det finns så många positiva effekter av träning utöver förbränning av kalorier att man skall ha goda skäl för att inte träna.

Det du tar upp är mera psykologi än näringslära och det är givetvis en viktig komponenten för personer som har ätstörningar och helt enkelt inte kan låta bli att stoppa saker i munnen. Det skall absolut inte försktas, det är förmodligen en av de vanligaste problemen med övervikt i dagens samhälle.
När jag tänker efter så blir jag lite förvånad att det pratas så mycket om träning, kalorier och kost när det kommer till övervikt men nästan inget alla om psykologi. Ett bra utformat KBT- program skulle säkert vara till mycket större hjälp än alla tokiga kost-trender som passerat genom åren.
Men det är klart, det är roligare för kvällspressen att skriva strunt om potatis än att verkligen förstå de bakomliggande orsakerna till problemen med övervikt.
 
problemet med kolhydraterna är att de triggar igång insulinproduktionen och blodsockret mer än fettet gör, och många överviktiga kan inte gå ner i vikt pga att de har för höga insulinhalter i kroppen. Genom att sänka dessa halter kan man förbränna lagrat fett på kroppen. Det är just det LCHF eller periodisk fasta gör rätt bra, men sen ska man ju ha en diet som man klarar av att hålla också, och just LCHF är inget för mig då jag inte vill utesluta mat jag gillar, så istället har jag kört 5-2 i många år då man kan äta allt.

Den bästa dieten är den man klarar av att hålla. Om resten av familjen sitter och käka drypande pizzor vid matbordet och du själv sitter med en skål havre och en kvarg, och du inte har några problem med det så har man nog bra med viljestyrka att lyckas med sin diet.
Det finns inga "problem" med kolhydrater(bortsett nu från rena glukos/fruktos produkter som man bör dra ner på) . Övervikt är ett problem. Övervikt orsakar negativa hälsoeffekter.
Övervikt orsakar förhöjda insulinnivåer. All viktnedgång leder till bättre hälsomarkörer oavsett diet. Faktum är att man i kliniska studier ser små skillnader i resultaten mellan LCHF, VLCD och traditionell kalorirestriktion. Alla når bra resultat, åtminstone kortsiktigt. Tyvärr tenderar folk som följer en diet att gå tillbaka i gamla vanor. varför en förändring i kost på lång sikt är önskvärt, det finns ingen quick-fix.

Insulinproduktion är en fundamental funktion i kroppen, det frisätts dygnet runt 24/7, om det inte "triggades" vid intag av kolhydrater så skulle du dö. Om du inte lider av diabetes typ 1 eller 2 så kan du inte "känna av" ditt blodsocker, även detta bevisat i studier.

Sant, den bästa "dieten" är den du kan hålla, dvs, hitta en kosthållning där du ligger någorlunda viktstabil och får i dig bra mat för det mesta. Det utesluter inte på något sätt att trycka en kebabpizza och en bytta ben och jerrys ibland eller sänka ett gäng starköl med tilltugg. Frekvensen spelar roll. ät och drick gott, men måttligt.

Kost behöver inte vara så krångligt som det framstår.
Mer: grönsaker, frukt, bönor, sallad, linser, fisk, kyckling, skaldjur, nötter, frön, vegetabiliska oljor.
Mindre: rött kött, mättat fett, processade livsmedel, korv, skinka, ost, salami, bacon, osv

Bas: potatis, ris, havre, vete, soya...
 
Senast ändrad:
Jag ville bara visa att konditionsträning som bantningsform är överskattad, du kan inte springa bort 10-15kg övervikt på rimlig tid om kaloriintaget fortsätter som vanligt.
Men en lagom dos av träning (oavsett form) är bättre än ingen träning alls och det finns så många positiva effekter av träning utöver förbränning av kalorier att man skall ha goda skäl för att inte träna.

Det du tar upp är mera psykologi än näringslära och det är givetvis en viktig komponenten för personer som har ätstörningar och helt enkelt inte kan låta bli att stoppa saker i munnen. Det skall absolut inte försktas, det är förmodligen en av de vanligaste problemen med övervikt i dagens samhälle.
När jag tänker efter så blir jag lite förvånad att det pratas så mycket om träning, kalorier och kost när det kommer till övervikt men nästan inget alla om psykologi. Ett bra utformat KBT- program skulle säkert vara till mycket större hjälp än alla tokiga kost-trender som passerat genom åren.
Men det är klart, det är roligare för kvällspressen att skriva strunt om potatis än att verkligen förstå de bakomliggande orsakerna till problemen med övervikt.
Så är det, träning som bantingskur är bevisat ineffektivt. både som råd och som uttrycklig kontroll i studier.
Träning är dock bevisat som effektivt i viktkontrollhänsende, dvs, dom som tränar tenderar till att pendla mindre i vikt än dom som inte tränar, och dom som har gått ner i vikt tenderar att behålla den lägre vikten om dom tränar regelbundet.

Man kan ju som räknexempel ta en man på 100 kilo som inte förändrar sin kost, för att förbränna 10 kg behövs -70 000 kcal utöver normal förbruking, 10km löpning för en man på 100 kilo förbränner ungefär 1000 kcal. Då behövs "bara" 70 löprundor på 1 mil. hur ofta orkar en otränad man på 100 kilo springa en mil? det är paradoxen, ju mer vältränad man är desto mer orkar man förbrurka och desto mindre är problemet.
 
Som bypassopererad kom jag med i en grupp patienter som skulle få råd av svältdoktorn i att gå ner i vikt, vi var ett gäng på ca 15 med en viss övervikt. Proffessons Lärobok Obsitas var navet i cirkeln. Allt vi åt vägdes och bokfördes, efter år ett hade samtliga i snitt ökat ca 2 kg. Efter år två lades kursen ner viktökning var ca 3.5 kg från start. Vi hade en egen återsamling 2 år senare utan pekpinnar etc viktnedgången sedan kursstart var över 7 kg per individ på de som kom..
Vikt är individuellt och det som passar för mig kanske inte passar för din kamrat. Matvanorna och portionsstorleken betyder mest, äter du för lite tar kroppen från dina fettdepåer och du går ner i vikt,
Vad du behöver äta är så lite att du inte ökar i vikt, fysiska ansträngningar är överskattade som viktminsknings metod. Med duktig träning följer oftast rejält matsug och egeninbillningen nu kan jag unna mig.
Börja tillaga vad din protionsstorlek behöver, inte mer. Ta inte om! Undvik sockerbomber.
Du skrev i TS att ditt kaloribehov är 2200 och kvinna, längd och vikt då har jag inte sett till men det låter mycket i mina ögon, Vad väger du nu efter din viktnergång och hur många kalorier behöver din nya kropp för att må väl?

go tur
 
Var tog TS vägen? Skapa ett konto och sen kasta in en brandfackla genom att starta en tråd om kost, viktnedgång o.s.v. 😅
 
Du har ju sänkt ditt behov i takt med din viktminskning, "normalt" är inte samma sak som det var när du började. Vill man behålla sin nya vikt så kan man ju inte gå tillbaka till att äta som man gjorde innan.

När du ökar ditt intag så kommer vikten gå upp en del i början bara av att kroppen håller mer tarminnehåll och vätska.
låt det vara så och ge det ett par veckor och se om det stabiliseras innan du drar slutsatsen att du äter för mycket.
Det är ett stort underskott under lång tid du har gått på, har du gått ner 30+ kg?
15 kg! Det har stått stilla de senaste månaderna och har inte vetat vad jag ska göra så har bara fortsatt.
 
Hur har du kommit fram till att din kropp behöver 2300kcal om dagen?
Och varför vill du äta "normalt" igen? För att du är hungrig eller för att det vore nyttigt?

Ursäkta om mina frågor är dumma, jag är bara nyfiken, jag har inget att komma med egentligen.
Har lite generellt räknat ut vad jag behöver med hjälp av min vikt, ålder och mitt kön. Men det är ju bara ungefärligt och ingen som är skrivet i sten. Vill komma tillbaka till mitt nya normala för att höja min metabolism, då jag legat i underskott länge.
 

Logga in

Tips!