Kaloriunderskott?

Hejsan, jag började gå ner i vikt ganska ovetande om hur man gjorde det hälsosamt och för att kunna behålla vikten.
Jag har nu legat i underskott i ca 8 månader, min kropp behöver ca 2300 kalorier om dagen och jag äter 1500, ett ganska stort underskott men gjort är gjort och nu kan jag inte äta normalt utan att gå upp i vikt igen.
Jag vet att detta kanske inte är det optimala men jag tänker att jag inte kan vara den enda som gjort detta misstag. Hur har ni andra gjort när ni ska börja äta ”normalt” igen? Mvh
 
Det hela är ganska enkelt.

Vill man äta mera måste man förbränna mera för att inte gå upp i vikt.

Kort sagt, rör på dig mera eller anpassa kaloriintaget till den förbränning du har nu.
 
Du har ju sänkt ditt behov i takt med din viktminskning, "normalt" är inte samma sak som det var när du började. Vill man behålla sin nya vikt så kan man ju inte gå tillbaka till att äta som man gjorde innan.

När du ökar ditt intag så kommer vikten gå upp en del i början bara av att kroppen håller mer tarminnehåll och vätska.
låt det vara så och ge det ett par veckor och se om det stabiliseras innan du drar slutsatsen att du äter för mycket.
Det är ett stort underskott under lång tid du har gått på, har du gått ner 30+ kg?
 
Din kropp verkar ha ställt in sig på partiell svält. Jag är ingen kostvetare men gissar helt ovetenskapligt på långsam tillvänjning av ökat intag, av nyttig mat kombinerat med träning.
När du började äta mindre, var det också långsam nedtrappning eller abrupt ändring?

/Patrik
 
Mycket text men värt att läsa om s.k. setpoint teori.


 
Hejsan, jag började gå ner i vikt ganska ovetande om hur man gjorde det hälsosamt och för att kunna behålla vikten.
Jag har nu legat i underskott i ca 8 månader, min kropp behöver ca 2300 kalorier om dagen och jag äter 1500, ett ganska stort underskott men gjort är gjort och nu kan jag inte äta normalt utan att gå upp i vikt igen.
Jag vet att detta kanske inte är det optimala men jag tänker att jag inte kan vara den enda som gjort detta misstag. Hur har ni andra gjort när ni ska börja äta ”normalt” igen? Mvh
Hur har du kommit fram till att din kropp behöver 2300kcal om dagen?
Och varför vill du äta "normalt" igen? För att du är hungrig eller för att det vore nyttigt?

Ursäkta om mina frågor är dumma, jag är bara nyfiken, jag har inget att komma med egentligen.
 
De kal du kan äta utan att gå upp är ju naturligtvis den energin den behöver. Däggdjur är ju i grunden designade att ha fettreserver, fyller du på med energi som du inte förbränner så fylls de!
 
Balansvågen är kroppen, äter du för lite tappar du vikt, äter du för mycket ökar du i vikt, kroppen sparar i fett.
Mindre tallrikar och ät det du behöver, inte mer och inte efter andras recept.

go tur
 
Balansvågen är kroppen, äter du för lite tappar du vikt, äter du för mycket ökar du i vikt, kroppen sparar i fett.
Mindre tallrikar och ät det du behöver, inte mer och inte efter andras recept.

go tur
Så enkelt är det. Bra att veta är att mängden energi som kroppen behöver per dygn sett över en längre period beror ganska lite på hur mycket man rör sig eller vad man väger(delvis, återkommer strax till detta) och glöm myten om genetisk hög resp låg ämnesomsättning.
Den mesta av energin som kroppen förbrukar sker i vila och kallas den basala metabolismen. Den är till stor grad proportionell mot personens muskelmassa. Så en tung och fet person kan ha lägre metabolism än en mindre men mera vältränad.
Med träning kan man öka sin totala metabolism med ca 10-20% (extrem träning exluderad) mera orkar man oftast inte. Det är också mentalt svårt att minska på kalorierna när man tränar kondition, kroppen kommer att skrika efter mera mat.
Om man vill minska på bukfettet är det martare att initialt köra muskelbyggande styrketräning än att nöta mil i motionsspåret. Musklerna kommer att göra jobbet åt dig när du sover.
 
De farligare varianterna av bukfett minskas bäst och snabbast med hjälp av konditionsträning. Om man inte bara ser viktminskning ur en estetiskt synvinkel så är konditionsträning och styrketräning för de allra flesta en bättre kombination än att bara fokusera på en av varianterna.Självklart måste de flesta också hålla koll på vad de äter under tiden.

När det gäller ett ganska lågt intag av energi så ställer kroppen in sådant som kräver energi för att spara så en gradvis ökning kan medföra att man går ner i fettvikt. I första skedet så lagras ofta mer kolhydrater så vikten ökar en del men eftersom många blir mer aktiva och sådant som gått på sparlåga sätter fart så minskar fettet samtidigt. Sen gäller det som flera skrivit att hitta en balans och det gäller inte bara utseendet utan för prestation (vardag, fritid, idrott) och mentala måendet.
 
De farligare varianterna av bukfett minskas bäst och snabbast med hjälp av konditionsträning. Om man inte bara ser viktminskning ur en estetiskt synvinkel så är konditionsträning och styrketräning för de allra flesta en bättre kombination än att bara fokusera på en av varianterna.Självklart måste de flesta också hålla koll på vad de äter under tiden.

När det gäller ett ganska lågt intag av energi så ställer kroppen in sådant som kräver energi för att spara så en gradvis ökning kan medföra att man går ner i fettvikt. I första skedet så lagras ofta mer kolhydrater så vikten ökar en del men eftersom många blir mer aktiva och sådant som gått på sparlåga sätter fart så minskar fettet samtidigt. Sen gäller det som flera skrivit att hitta en balans och det gäller inte bara utseendet utan för prestation (vardag, fritid, idrott) och mentala måendet.
Träning är varken bäst eller snabbast när det kommer till viktnedgång. Kost är nummer 1
 

Logga in

Tips!