Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa?

TLDR; Under min senaset vandring i Sarek med trailrunners frös jag oavbrutet om fötterna. Tips för hur detta kan avhjälpas mottages tacksamt — alla framgångssagor välkomna!

Hela uppsatsen
Med stor behållning har jag följt tråden om lågskor i fjällen, men eftersom den berör så många olika aspekter så tar jag mig friheten att starta en tråd med ett lite smalare syfte: tips och tankar kring hur man kan undvika kalla fötter vid snabbvandring i ostigad högfjällsterräng, i detta fall Sarek.

Jag har under många år vandrat i klassiska kängor, men på senare tid börjat uppskatta den lätta friheten och snabba rörelsen att vandra med lågskor (trailrunners). Längs kungsleden och andra välstigade leder har detta varit hur problemfritt som helst, men i det ständigt kallblöta, ostigade Sarek har det varit en annan sak för mig: jag har megafrusit om fötterna.

Detta verkar absolut inte vara ett problem för alla. I ett av trådinläggen om lågskor i fjällen skrev den promenerande Erik följande:

Jag har vandrat en hel del i lågskor. Förra året vandrade jag 12 dagar i Sarek med mina Altra Lone Peak. Det regnade varje dag och såklart blev det en hel del vad. Oftast gick jag runt med mer eller mindre våta ullstrumpor men det är i regel inget problem så länge man byter dem då och då. Ibland körde jag med sealskinz också, när det var ett extra långt och kallt vad.

Min fotsituation under liknande omständigheter skulle jag dock beskriva som 'i regel inget problem' endast om jag fullständigt bortsåg från sos-signalerna mina fötter sände till min hjärna. Jag snabbgick fem dagar i Sarek med ett par Altra (dock Superior) för några år sen och hade med mig både Sealskinz, ullstrumpor och syntesstrumpor. Fantastisk tur i övrigt (trots erbarmligt väder nästan alla dagar) men oavsett kombination (bara ullstrumpor, kombo ull/syntet, med Sealskinz i blandningen, och slutligen allt på en gång i skon) så frös jag om fötterna precis hela tiden så till den milda grad att bara jag skriver om det får jag nästan stickningar i fötterna. Trots att jag höll ganska högt tempo givet underlaget (jag snittade ca 30 km om dagen), så lyckades jag aldrig värma upp vattnet i mina skor innan nya vågor av iskallt vatten kom in från bäckarna, mossen eller snåren.

Problemet var alltså inte att fötterna var blöta. Det var de, och så skrynkliga på kvällen att jag första kvällarna trodde att de permanent skulle förvandlas till russin (men de var alltid som nya på morgonen igen, helt otroligt). Problemet var heller inte skoskav; något sådant fick jag inte på hela tiden. Men jag var så kall, så kall, att det periodvis gjorde fysiskt ont i fötterna.

Den känslan vill jag alltså inte uppleva igen, och jag undrar om det finns någon lösning i sikte eller om det bara är att ta fram kängorna som gäller för den som har en så känslig konstitution som undertecknad. Kan lösningen vara neoprene-sockar, ännu tjockare Sealskinz (jag hade tunnast möjliga denna trip), VBL-sockar eller t om Gore-tex-sockar? Eller är det omöjligt att traska fort hela dagen i flera dagar med sådana utan att få skav?

Jag vet, risken är förstås att svaret är: “det beror på dina fötter.” Och det stämmer ju. Men jag tar gärna del av alla framgångssagor, för mina fötter trots allt är ganska tåliga, så om det funkat för andra så kan det kanske funka för mig.
 
Senast ändrad:
Tyvärr lite eko av ditt eget svar, men fötterna är komplicerade. Längst från hjärtat och trångt med alla småben, senor mm vilket påverkar cirkulationen negativt. Något som jag lärt mig efter två fotoperationer och lång läknings/rehabiliteringstid där cirkulationsövningar var ett stående moment.
När du ligger ner på natten är ju fötterna på samma nivå som hjärtat, men på dagarna längst bort och med åldern kan givetvis cirkulationen förändras.
Kanske inte vandring med blöta fötter och trailrunners är för alla? Själv avstår jag och försöker vara rädd om fötterna då jag vet vilket handikapp det innebär när man får problem vilket lätt kan omöjliggöra utövandet av de intressen man har😟
 
Jag brukar ha relativt tjocka ullstrumpor och det fungerar bra för mig även i Sarek. Men det beror ju som du säger säkert på blodcirkulation och annat individspecifikt.

On du har väl ventilerade skor, testa med mindre ventilerade.
 
Dina fötter, likt mina tål inte att jollra runt i småskor. Bara att acceptera, i sarek är man sällan torr och har man dålig cirkulation får man inte upp värmen. Med sealskinz strumpor modell grövre har man ju egentligem skapat sig en ”känga” men utan dess fördelar.
Personligen måste jag springa för att få nog värme att köra lågsko och pissblöt.
 
För mig funkar tjocka sealskinz med tunn nylonsocka (typ damsockor från Ica) närmast foten bra i några dagar. Tycker det är smidigare än kängor på alla sätt och vis. Nylonsockorna är en viktig pusselbit för mig, det garanterar luft istället för svett närmast fötterna i sealskinzen.

MEN... om jag vet med mig att det kommer vara kallt och blött större delen av tiden (typ smältvatten och mycket snöfält att gå över) så är kängorna skönare just för man kan ha lite mer varm luft runt fötterna.
 
För mig funkar tjocka sealskinz med tunn nylonsocka (typ damsockor från Ica) närmast foten bra i några dagar. Tycker det är smidigare än kängor på alla sätt och vis. Nylonsockorna är en viktig pusselbit för mig, det garanterar luft istället för svett närmast fötterna i sealskinzen.

MEN... om jag vet med mig att det kommer vara kallt och blött större delen av tiden (typ smältvatten och mycket snöfält att gå över) så är kängorna skönare just för man kan ha lite mer varm luft runt fötterna.

lite mer? Ja man kan ju vara torr och varm istället för pissblöt 😂
 
Jag har alltid känt mig torr om fötterna i mina sealskinz. Däremot inte alltid varm när jag gått i kallt vatten större delen av dagen.
 
Jag brukar ha relativt tjocka ullstrumpor och det fungerar bra för mig även i Sarek. Men det beror ju som du säger säkert på blodcirkulation och annat individspecifikt.

On du har väl ventilerade skor, testa med mindre ventilerade.

Ja, jag misstänker att mina skor var alltför tunna, så kanske är lösningen ett par mera skyddande (t ex goretexmebran), så att vattnet i skon inte hela tiden byts ut mot nytt smältvatten. Att vara blöt var ju inget problem i sig för mig.
 
Dina fötter, likt mina tål inte att jollra runt i småskor. Bara att acceptera, i sarek är man sällan torr och har man dålig cirkulation får man inte upp värmen. Med sealskinz strumpor modell grövre har man ju egentligem skapat sig en ”känga” men utan dess fördelar.
Personligen måste jag springa för att få nog värme att köra lågsko och pissblöt.

Ja du har en poäng här, nämligen att ju mer jag "bygger upp" med olika lager inuti skon, ju mer har jag ju skapat mig en känga. Fast en viktig poäng jag inte vill förlora är ju den lätta rörligheten -- den vill jag inte förlora med en alltför stum och/eller tung.
 
Ja du har en poäng här, nämligen att ju mer jag "bygger upp" med olika lager inuti skon, ju mer har jag ju skapat mig en känga. Fast en viktig poäng jag inte vill förlora är ju den lätta rörligheten -- den vill jag inte förlora med en alltför stum och/eller tung.

För mig personligen så förlorar jag inte ”rörlighet” så länge jag inte springer, vad saknas liksom? Möjligheten att stuka foten?. Testa en mjuk halvhög gtx känga t,ex från salomon.
Personligen vill jag ha en väldigt hård sula då mina fötter inte tål att gå på vassa stenar, får blåsor på trampdynorna. Det är ju något av en illusion att man skulle bli ”snabbare” med en lätt sko. Vad man har på ryggen och fysisk förmåga kommer att sätta den gränsen långt före skillnaden mellan trailrunner och känga I antal km man gör på en dag. Kan man dessutom inte hålla värmen i tossingarna är det ju en no-brainer.
 
Som sagt var, trailrunners passar inte alla och överallt, vad än många förespråkare påstår. Använder själv såväl "trailrunners"som "bondeförbundare", "alppjäxor" samt gummistövlar i fjällmiljö beroende på förutsättningar och aktivitet. Skulle dock inte ens överväga enbart trailrunners under en längre vandring i Sarek eller liknande miljö.
 
Som sagt var, trailrunners passar inte alla och överallt, vad än många förespråkare påstår. Använder själv såväl "trailrunners"som "bondeförbundare", "alppjäxor" samt gummistövlar i fjällmiljö beroende på förutsättningar och aktivitet. Skulle dock inte ens överväga enbart trailrunners under en längre vandring i Sarek eller liknande miljö.

Amen, var sak har sin plats. Det är inte för alla alltid med lågskor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Fastpacking i Sarek (rapport) Fjällvandring 35
Pohman Djupa kalla vad Fjällvandring 15
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
salgo60 Svullna fötter Fjällvandring 0
Lorre2 Tejpade fötter Fjällvandring 22
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.