Kalkstenslakejerna, Gotland???

  • Trådstartare jmm99002@student.mdh.se (Julia Markström)
  • Start datum

jmm99002@student.mdh.se (Julia Markström)

Gäst
Är det någon som vet om klätterklubben kalkstenslakajerna finns kvar på Gotland och isåfall var/hur man kan nå dem?? Det som står på förteckningen över Sveriges klubbar stämmer iaf inte... (telenr). Befinner mig på Gotland över sommaren och är KLÄTTERSUGEN!! Var kan man klättra???
 
Numer lustans lakejer?

Nej, de svarar inte heller på brev till den angivna adressen. Har genom Klätterförbundet fått numret till en som vet – och som har upprättat leder. Verkar vara lite småkonfidentiellt och så, men jag återkommer här med besked så fort jag hört nåt mer. Är själv på Fårö i sommar. Där finns dock bara livsfarlig raukbouldering, så jag försöker hitta nåt bra på "fastlandet" i stället.
Ola
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Gotland

Julia.
Man kan ju sporta lite löst på raukarna som sagt, lite bouldering. Klinter finns överallt, så småväggsklättring är det gott om. Eva Selin och Anders Lundahl skall enligt nån artikel i Bergsport gjort en massa turer på Gotland, men bara solo eller på topprep, så något mer bultat än Galgberget (N om Visby) finns nog inte. Stora delar av klinterna är nog känsliga, både kulturhistoriskt och geologiskt, men du funderar väl inte på att ta med Hiltin låter det som.


Högklint, S om Visby, har många branta väggar, det finns en trappa som leder ned för berget från toppen, men jag vill minnas att det såg löst ut.


Galgberget finns förare över i en gammal bergsport. (Kan lånas på biblioteket på Sveavägen). Klättringen på Galgberget är okej, lite polerad kanske nuförtiden. Borrbultat, ca 6 till 8 i grad. 10-15m högt, ca 10 15 leder. Ovanför campingplatsen strax norr om Visby.


På Grogarnsberget vid Katthammarsvik finns en massa väggar, brant och med flera tak. Ser inte så löst ut och ganska högt, ca 10-20m, om jag minns rätt. Där kan du nog hitta en del klättring.


Några mindre klintväggar i samma stil finns innan Katthammarsvik. Lycka till! Rapportera om du finner nån pärla!


/ Ricky
 
Klättra i Katthammarsvik

Hej!
Jag har klättrat i snart 1 år, har sommar hus på Gotland i Katthammarsvik! Undrar nu vart i Katthammarsvik man klättar?? Har sett att det finns toppreps bult i hammnen i hervik men undrar om Grogarnsberget vart och är det topp rep eller bult?
Jätte tacksam för svar!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.