Fick följande svar från Länsstyrelsen på Gotland:
"Hej!
Tyvärr kan jag inte bistå med mer förslag än ett, vilket jag hade hoppats på. Det finns helt enkelt inga iordningställda vindskydd eller raststugor i naturreservaten på Gotland. I några fler naturreservat finns det stugor som har potential att fungera för er syfte men för att jag (länsstyrelsen) ska kunna peka ut dem måste detta förankras i flera instanser först. Den stuga jag pekar ut ligger på Naturvårdsverkets mark och ska inom kort ingå i en vandringsled som kommer börja anläggas från och med i höst. Därför kan jag peka ut den stugan. Observera att den ligger i ett naturreservat och för att nå den måste ni ta er dit utan motordrivet fordon. Närmsta tillåtna väg för motorfordon är den ”stora” vägen öster om Verkmyr på bifogad karta.
Vi är väl medvetna om att det är underkänt att vi inte har fler vindskydd och dylikt att erbjuda och det är något vi jobbar på. Just nu jobbar vi mycket aktivt med att anlägga en vandringsled, med tillhörande anordningar för friluftslivet, från Visby till Kappelshamn och vi hoppas på att den är färdig inom två år.
Hälsningar!"