Kajaksajt?

Hej,

tänkte äntligen slå till nu till våren på en kajak men vill gärna läsa på lite om olika typer, material mm innan jag börjar provpaddla för att se vad som passar mig. Alltså fördelar/nackdelar med plast vs glasfiber, roder vs utan roder osv. Nåt tips på nånstans där man kan läsa på lite i ämnet?

/Måns

Vi får hoppas att arnstrom.org kommer igång snart för dig å alla oss andra som saknar den så in i vassen!

/Janne

Ett i nuläget korkat tips är förstås www.arnstrom.org

Sidan är nämligen nere, och på annan tråd här i paddlingsforumet dryftas detta problem, och en länk finns till waybackmachine, men jag är osäker på om det funkar.

Sidan är bra på många sätt, men där finns framförallt en hel de elementära saker om kajaker och kanotsport, och på mitt subjektiv sätt skulle jag säga att sidan är tämligen neutral. Andra skulle kanske säga att den är anpassad för nordisk paddling och för motionspaddling. Den är åtminstone neutral ur leverantörssynvinkel, sedan är det förstås så att alla kanotister snart väljer nån slags inriktning på hur de vill utöva sin sport och ett sånt val har förstås Arnström gjort, även om han liksom andra försöker ta hänsyn till hur man kan göra med andra förutsättningar osv.

Hinner se att jag kommer tvåa med "tipset", innan jag äntligen trycker iväg inlägget, men jag instämmer bara att vi kan hoppas på en återfödelse av sidan, och det kan vara värt att vänta på för den som söker information.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.