Här länken till Attunda tingsrätt http://www.attundatingsratt.domstol...ppsskada-i-samband-med-konfirmandlager-i-Are/
Thure
Thure
Mycket märklig dom tycker jag och hur ska man tolka den egentligen för framtiden?
Ska alla ledare riskera att själva bli dömda om nån deltagare på en aktivitet skadas eller gör nåt dumt?
I domslutet går att läsa:
Emellertid utgör avsaknaden av följebåt som höll uppsikt över ungdomarna och kunde komma till undsättning vid en eventuell olycka en sådan brist i arrangemanget att den medför ansvar. Alternativt skulle konfirmanderna ha utrustats med våt- eller torrdräkt."
Ja där ser man ju att de inte har sakkunskap i paddlingens värld. Min erfarenhet är att man enklast räddar små farkoster med just små farkoster. Torrdräkter är iofs bra men inget man håller sig i liv med någon längre stund. Får se om domen överklagas och hur domen isf blir.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ska alla ledare riskera att själva bli dömda om nån deltagare på en aktivitet skadas eller gör nåt dumt? Eller kan de friskriva sitt ansvar på något sätt, för vem skulle annars vilja vara ledare? Inte jag iaf.
Men de bör då vara så nära att de snabbt kan komma fram och plocka upp kanoter som vält, dvs. det krävs att man har en sammanhållen grupp.
Ehum? Nu kanske man använder andra typer av torrdräkt vid paddling än dykning, men jag har varit i vattnet i timtal utanför norska kusten i oktober-november i torrdräkt, och varit tämligen varm och trevlig efteråt.Torrdräkter är iofs bra men inget man håller sig i liv med någon längre stund. Får se om domen överklagas och hur domen isf blir.