Ännu en dödlig kajakolycka

Ska man tolka det här som att de var vid liv när de hittades?
"Personerna fördes iland och fick sjukvård, men vid vid 21-tiden meddelade polisen att de båda har dött."
Eller betyder "fick sjukvård" egentligen upplivningsförsök?

Det hela är ju primärt tragiskt, men skulle ju vara lärorikt ändå om de kunde finna dödsorsak, för att det kanske kan säga något om händelseförloppet. T ex om det är drunkning, nedkylning som lett till drunkning etc. Eller om de har fått skador, och om det går att slå fast om de fått dom före eller efter eventuell drunkning.
 
Jag var i området (på land) i tisdags. Det blåste minst 8-10 m/s SV vind och gick rejäl sjö. Definitivt inget väder för att vara på öppet vatten om man är ovan paddlare. Mycket tragisk olycka.
 
Tragiskt värre, men rätt störande att de skriver att "de var VÄL rustade". Det var de nog inte om de gör en överfart på över 5 km utan neoprenkläder eller torrdräkt, vilket mycket få nybörjare har på sig.
Om man är VÄL rustad så har man även rustat med erfarenhet och kunskap för långa överfarter i dålig väder.

Men de kan ju ha blivit påkörda också, men svårt att tro det. Jag gissar på övermodighet.
 
Tragiskt värre, men rätt störande att de skriver att "de var VÄL rustade". Det var de nog inte om de gör en överfart på över 5 km utan neoprenkläder eller torrdräkt, vilket mycket få nybörjare har på sig.
Om man är VÄL rustad så har man även rustat med erfarenhet och kunskap för långa överfarter i dålig väder.

Men de kan ju ha blivit påkörda också, men svårt att tro det. Jag gissar på övermodighet.

Jo. Neoprendräkt, även tunn sådan gjord för varmväderssurfning, hade troligen kunnat rädda dem. Värmeöverföringen går ner till en bråkdel.
Försöka sig på 5km överfart utan det i så kallt vatten är galet. Förmodligen insåg de inte hur kallt det var - jag hade själv f ö ingen aning om att Vänern kunde vara så kall centralt så här års, och det är också troligt att de heller ingen koll hade på att dåligt väder var på väg in. Visste de det hade de nog haft det trevligt kring en lägereld på någon av öarna med sin generösa proviant och väntat ut istället.
 
Seglade förbi i onsdags och såg att de letade, visste då inte efter vad. Det var 14 grader i vattnet ute på sjön.
På tisdagen blåste det 17 m/s i byarna, 12 medel. Nordligt så i det området finns inget som dämpa vågorna. Inga vanliga båtar gav sig ens ut.

På onsdag fm segla vi till Djurö, även då rätt grov sjö, även om vinden avtagit.

Det är helt otänkbart att de försökt åka Djurö-Lurö på tisdagen, det skulle inte den mest erfarna testat, oavsett utrustning. Troligen har de istället försökt mellan öarna upp mot Ekenäs, och kommit lite för långt ut och sen inte kunnat ta sig tillbaks. Alternativt korsat onsdag morgon och missbefömt hur mycket sjö som var kvar. Det är inte lätt att vända när man väl kommer på det.

Oavsett så är det en tragisk olycka och alltid lätt att vara efterklok och ha massa synpunkter. Man kan vara hur förberedd som helst, och ändå ha otur

Ironiskt har det nu varit två dagar med helt bleke.
Otur och mycket tråkigt
/d
 
Jo. Neoprendräkt, även tunn sådan gjord för varmväderssurfning, hade troligen kunnat rädda dem. Värmeöverföringen går ner till en bråkdel.
Försöka sig på 5km överfart utan det i så kallt vatten är galet. Förmodligen insåg de inte hur kallt det var - jag hade själv f ö ingen aning om att Vänern kunde vara så kall centralt så här års, och det är också troligt att de heller ingen koll hade på att dåligt väder var på väg in. Visste de det hade de nog haft det trevligt kring en lägereld på någon av öarna med sin generösa proviant och väntat ut istället.
Jag har en tunn neoprentröja och kortbyxor i neopren även om det är +25 grader i luften. Det är en ren säkerhetsgrej och upplevs bara varmt när man kommer i land, väl ute på havet känner man sig tryggare. Var ute i helgen kring västervik och temperaturen var avsevärt kallare i havet nu än för en månad sen. Badvattnet har blåst iväg och ersatts med kallare. Är väl kanske så i Vänern också.
 
Här är lite mera fakta om olyckan från NWT.
De omkomna var 18 och 19 år kom till Sverige för att få ett riktigt friluftsäventyr.
De hade lånat kajaker å utrustning för att paddla på Vänern i tio dagar. De skulle bo i tält och laga mat på stormkök.
Färden gick från Vänersborg d 21 juli och upp längs Dalbosjöns östsida till Kållandsö. Planeringen var att fortsätta över öppna Vänern till Lurö, för att fortsätta norrut i skärdgårdarna upp till och längs Värmlandsnäs västra sida. Avslutningsvis skulle dom därefter följa Vänern söderut till Tösse skärgård.
Tisdag d 26 hade dom nått Spikens fiskeläge och startade därifrån vid lunchtid. Det är de sista vittnesuppgifterna.
Det blåste 8-10 ms i medelvind och det är ca en mil upp till Lurö. Mestadels i helt öppen sjö.
Inget väder vid överfart för ovana paddlare och även vana och erfarna paddlare skulle nog avstå.
Tragiskt nog påbörjade dom överfarten som då slutade på värsta sätt.
Jag har själv paddlat den här sträckan men i vänligare vindar. Första biten från Spiken är det lite skyddad skärgård innan det blir öppna Vänern. Detta kanske gjorde att dom påbörjade turen och sedan kantrat. Var och när lär vi aldrig få klarhet i!
 
Väldigt trist. Såg att det finns några småöar på den sträckan, som kanske gjorde att det såg enklare ut. Frågan är vad som kan göras för att det inte ska hända igen. Obligatorisk Paddelpass-utbildning för alla som vill hyra ( låna !) kajaker och paddla på Vänern / Vättern / Hjälmaren / och längs kusterna ? Och motsvarande info på alla officiella websidor om paddling.
 
Tack Wibrån för bakgrunden i inlägg #20. Tragiskt. Vilken var vindriktningen mitt på tisdagen? Vänern är både fantastisk och farlig.
Att vända i tid eller inte ge sig ut i situationer med potentiellt farliga vindar och vågor är förstås centralt för att minska risker för kajakpaddlare.

Thure
 
På tisdagen när olyckan med största sannolikhet inträffade så blåste det syd-sydvästliga vindar och då som nämnts 8-10 ms. Det är tidningsuppgifter (NWT), men jag förmodar att uppgifterna kommer från Pålgrundet, fyren längst västerut på fotot. Pålgrundet står ute i öppna Vänern och finns med i SMHI:s sjörapport. I Sjörapporten finns finns också en annan väderstation med nämligen Naven och den ligger i den yttre skärgården (Kållands ö) bara 6 km från Pålgrundet. Naven visar för det mesta alltid klart lägre vindstyrka så det visar tydligt att skärgårdar skyddar mer eller mindre kontra öppen sjö/hav. Vi som paddlat mycket vet detta och jag själv paddlar normalt inte då det blåser mer än 8 ms. Vi som åker långfärdsskridskor vet ju också att man skall avstå åkning utomskärs då det blåser mycket och fr.a. då det blåser frånlandsvind.
Tillbaks till olyckan, där ett möjligt scenario är att paddlarna gavs sig iväg mot Lurö (dvs norrut) i den skyddande Ekens skärgården se fotot och sedan när de kom ut på den öppna Vänern kantrade den ena paddlaren och därefter den andra kanske i samband med ett räddningsförsök. Vindarna förde dom sedan norrut och de förolyckade upptäcktes då på onsdagen mellan Djurö och Lurö, ca 15 km NO om Spiken.
I bra väder och med paddelvana är skärgårdarna runt Kållandsö samt Lurös och Eskilsäters läckra paddelvatten som jag kan rekommendera. Detsamma gäller långfärdsskridskor men då krävs verkligen goda förhållanden och gedigen erfarenhet.
Jag tillsammans med skridsko- och paddelvänner har bidragit till Calazos nyligen utgivna kartor (juni i år) över de nu nämnda områdena. Vi har med benäget bistånd från Skridskonätet markerat ut lämpliga startplatser för långfärdsskridskor och paddling samt även kunnat påverka kartutformningarna.

--
Vänligen, Omar
ps Thure vi kanske syns i oktober på Iskongressen ds

Screenshot_20220804-225335_Chrome.jpg
 
Någon som vet något om kajakerna de använde? I svt-klippet syns att den ena är havskajakmodell med roder och utan skädda. Den andra kajaken ser ut att ha en relativt liten sittbrunnsöppning med sargkanten ovan fördäck. Påminner lite om ett hemmabygge från 90-talet.

Om de färdades med vinden i ryggen och började surfa är möjligt att kanoterna svängde runt 90 grader för att sedan ligga längs med vågorna. Det brukar krävas träning att hantera medsjö och de aktuella kajakerna är inte speciellt enkla att hantera ens för de mer erfarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.