Kajakhållare till PVC kajak? Behövs det?

Jag har införskaffat mig en kajak i PVC alltså plast kajak. Eftersom dessa är lite mjukare i botten så funderar jag på om man verkligen behöver en speciell kajakhållare då man monterar den på takräcket.

Kan man skada botten om den trycks mot räcket och då formas lite efter räcket. Jag har inte vågat prova men det kanske finns någon som har erfarenhet av en PVC kajak?

/Niclas

Jag har haft en Seayak i drygt tio år, och haft den på biltaket ett antal gånger. Det har fungerat bra utan någon hållare hittills. Det går bra att dra åt så den sitter fast. Med två remmar framför respektive bakom sittbrunnen så kommer den ingen vart, även om den skulle röra sig något.
Jag har mest kört kortare turer med den på taket, max 10 mil, men funderar på att ta med den till Hälsninglande nästa sommar vilket skulle innebära 65 mil enkel väg. Då funderar jag på att skaffa hållare trots allt. Delvis beroende på att min kajak börjar bli lite mjukare i plasten.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
fördelen med hållare, t.ex typ vertikalpinne, är att kajaken inte vrider sig på lastbågarna.
Jag har sedan rörisolering på tackräcket även för min PE-kajak eftersom anliggningsytan och friktionen ökar lite. man kan då dra åt så kajaken sitter och rörisoleringen deformeras istf att skrovet gör det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips