Kajakhållar Tips...

Hej!

Eftersom ni har en SAAB rekomenderar jag starkt SAAB orginalhållare för kajaker; Lasthållare C-track (sjäva takräcket, 1430kr) kombinerat med kajakhållare (art nr 12791387, 812kr/kajak). Visst är det en hel del pengar i detta men själv uppskattar jag smidigheten och lastsäkringen högre. Två spännband per båt och du tar dig fram i 110+km/h på ett säkert sätt!

Mvh

Fredrik
 
Jag skulle absolut rekommendera att ha tamp i för och akter också och speciellt på bilar med kort avstånd mellan lastbågarna. Om en rem lossnar har du extra säkerhet i flera oberoende tampar/remmar.

Thure

Instämmer, har med bra takräcke och bra spännremmar upplevt att kastbyar från sidan skapar mycket rörelse i kajakerna och får till ett glapp i remmarna som är svårt att spänna bort innan man kör. Tillräckligt stora för att kajakerna skall få plats att börja kasta i sidled. Kompletterar man med lina fram och bak så ökar stabiliteten rejält, trots att de linorna (i mitt fall snören) inte behöver vara särskilt hårt spända.

--- Mats ---
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle absolut rekommendera att ha tamp i för och akter också och speciellt på bilar med kort avstånd mellan lastbågarna. Om en rem lossnar har du extra säkerhet i flera oberoende tampar/remmar.

Thure

Poängen med min kommentar var att praktisk erfarenhet av Ecklas liggande kajakhållare under många och långa transportsträckor har visat att för- och akterbindning inte behövs för K1:eek:r. Är man osäker är det naturligtvis ännu bättre med förstärkning enligt hängsle- och livremsnormen.

Däremot har det stor betydelse hur man binder kajaken (eller för alldel också annat gods) med spännremmarna. Oavsett typ av kajakhållare ska spännbanden alltid gå runt kajaken och takbågen och tillbaka igen samt dragspännas uppifrån och ner. Som ett dubblerat "U" . Se illustrationen:
 

Bilagor

  • 24158.jpg
    24158.jpg
    10 KB · Visningar: 1,268
Poängen med min kommentar var att praktisk erfarenhet av Ecklas liggande kajakhållare under många och långa transportsträckor har visat att för- och akterbindning inte behövs för K1:eek:r. Är man osäker är det naturligtvis ännu bättre med förstärkning enligt hängsle- och livremsnormen.

Däremot har det stor betydelse hur man binder kajaken (eller för alldel också annat gods) med spännremmarna. Oavsett typ av kajakhållare ska spännbanden alltid gå runt kajaken och takbågen och tillbaka igen samt dragspännas uppifrån och ner. Som ett dubblerat "U" . Se illustrationen:

Mitt stöd av Thurebs kommentar kommer från att ett fåtal transporter visat att Ecklas sidoliggande kajakhållare, trots spännband runt både kajak och takbåge och tillbaka igen samt dragspänna... visat att trots dessa kan en Kajak slita sig mycket nog i kastbyar från sidan under normala hastigheter för att komma utanför bilens sida och utgöra en risk, och att man därför vinner på att använda även snören framtill. ;)

--- Mats ---
 
Mitt stöd av Thurebs kommentar kommer från att ett fåtal transporter visat att Ecklas sidoliggande kajakhållare, trots spännband runt både kajak och takbåge och tillbaka igen samt dragspänna... visat att trots dessa kan en Kajak slita sig mycket nog i kastbyar från sidan under normala hastigheter för att komma utanför bilens sida och utgöra en risk, och att man därför vinner på att använda även snören framtill. ;)

--- Mats ---

Håller med om att sidoliggande är ett sämre alternativ, oavsett fabrikat, än liggande kajakhållare. därav min rekommendation initialt. Enda anledningen till att använda stolpe eller sidoliggande hållare är att fler kajaker får plats.

Det sämsta är att inte använda kajakhållare alls. Jag har bitter erfarenhet av att lasta direkt på lastbågarna i en snöstorm efter bassängträningen och kajaken helt enkelt blåste av taket trots att vi var två som höll i den.
 
Vibrationer

i spännband kan ställa till det och vissa kajaker ger efter när man spänner hårt vilket dels kan ge skador på skrovet dels kan leda till risk för att kajaken lossnar.

Vissa kajakhållare kan flytta på sig eller deformeras under belastning.

Finns alltså som jag ser det klar användning för "hängslen + livrem" speciellt som handhavandet vid surrningen kan brista även hos den bäste. Med tampen i fören på bilen ser man dessutom som förare tydligt om kajaken börjar flytta på sig.

Thure
 
Jag gillar Thules Hull-a-Port hållare bäst ;)
Har även använt deras "vanliga" 874 kajak hållare ,men ett av stöden säckade ihop när vi körde över en bro, visserligen i stark sidvind men vi körde mkt långsamt! Höll då på att tappa en sprillans ny havsracer!
Litar alltså mest på förstnämnda hållare,få rörliga delar(inget som går sönder) + det är mkt lättlastat när du är trött i armarna efter ett hårt paddelpass ;)

/Janne
 
Tack för alla svar och synpunkter...men...

...har till min fasa upptäckt att det kanske inte går med det sista alternativet,som jag tills för igår hade bestämt mej för.
Satte på takräcket igår och såg att det var smalare än jag först trodde...själva räcket mellan fästena som går ner till bilen(listen) är 87cm...kajakernas totala bredd är 122 cm...Touryak=63cm,Motion=59cm.
Är det nån som kanske har en 9-3:a -01 och brukar lasta två breda Prijon kajaker som kanske vet att det funkar?...det liggande kajakfästet sticker ju ut en bit åt sidan ioch för sej på båda sidor om bilen så det blir ju liiite bredare?!
Annars så blir det den Ovala varianten...får min kajak på Söndag om allt går som det ska:)

Tack och ha en underbar helg!
 
Vad blev det??`???

Hej Du Putte -74 !

Vi är många som har engagerat oss i Ditt kajakval.

Vilken valde Du ????

Var vänlig och svara oss är Du bussig och helst skriv varför Du valde just denna kajak
 
Kajakhållare

Hej alla!
Kajakerna är klara. För min del blir det en Touryak och för tjejen en Motion....så långt är allt klart. Min kajak kommer på Söndag från Kajaktiv. Det var mest valet av kajakhållare till våran bil som va osäkert,men eftersom det var så smalt så verkar det bli det ovala Eckla hållaren....men är fortfarande osäker ifall det var det bästa valet???
Hör avmej senare,men tar gärna emot mer svar från er som kanske har breda kajaker och fraktar på "smala" bilar.
Mvh//Putte
 
Hej Putte-74

Tusen TACK för feedback och lycka till med Era nya kajaker, Ni kommer säkert att bli nöjda!

Hälsningar
Lennart
 
Surrningsöglor/dragöglor

finns om jag förstått det rätt på alla bilmodeller i för och akter. Enligt min favorituthyrare så har han ofta fått visa bilägare hur man tar bort luckor i anslutning till kofångaren fram respektive bak för att blotta dessa öglor som är till för bogsering av bilen.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips