Kajakhållar Tips...

Vilken är bäst av dom här tre:

Jag och tjejen har en Prijon Touryak och en Prijon Motion som vi vill ha bra takhållare till.
Vi bor inte vid sjön så vi måste ta bilen varje gång vi ska paddla och vill ha en smidig säker och lättsam hållare som funkar.
Kör en Saab 9-3 årsm. -01,och där sitter takräcket väldigt tätt.
Tacksam för lite tips och åsikter.
Mvh//Putte
 

Bilagor

  • ovalpinne.jpg
    ovalpinne.jpg
    11.2 KB · Visningar: 3,253
  • vertikalpinne.jpg
    vertikalpinne.jpg
    5.8 KB · Visningar: 2,824
  • v-pinnebredkajakhallare.jpg
    v-pinnebredkajakhallare.jpg
    8 KB · Visningar: 2,810
Hej, jag rekommenderar "stolpen". Jag åker ofta med två kajaker, och med en stolpe i mitten drar du fast dem på högkant med bottnarna mot varandra mot stolparna. Extra bra att de står på högkant också om takräcket inte är så brett. Lägg några bitar rörisolering på takräcket också, så ligger kajakerna bra.
 
Den översta bilden med snedställd hållare är enkel att lasta om man har en sittande längst ut på var sida. Det blir också lätt att nå remmarna då.
 
För att fullkomligt balansera bilden så förepråkar jag det tredje alternativet som det enklaste.

Jag ser ingen anledning att ha de övriga om det inte är så att du ska ha minst tre kajaker på taket.

Sen använder jag i och för sig ett annat märke, med lite annan utformning än den på bilden, men jag menar alltså principen där kajaken ligger på rätt köl.
 
Jag har den nedersta varianten (2 par av ett annat fabrikat) och tycker den är lite bänglig - man måste lyfta lite högre och man måste gå runt bilen för att fästa remmar. Mina paddlarkompisar har stolpvarianten och det går snabbare och enklare för dem att lasta och lasta av.
/Peter
 
Jag har lastat kajaker på högkant med hjälp av "vertikala pinnen". Det gör att jag fått plats med tre kajaker på taket. Jag har även lastat tre kajaker på högkant utan stöd av vertikal pinne.

Nuförtiden har jag hållare motsvarande den lägsta bilden, med kajaken liggande på rätt köl.

Med den version jag har kan man ställa in exakt mot kajakens bredd. Det är himla bra om man har olika breda kajaker. Jag tycker att två kajaker ligger ofantligt bra på dessa breddjusterbara "vaggor".(Om jag vill ha tre kajaker på taket så går det inte. Då får jag ta bort vaggorna)

Mitt val är klart, exempelvis någon av Thule Kajakhållare 874 eller Mont Blanc Sydney 8.
 
Jo, just det, jag har också Thule, och kajaken ligger mycket stadigt och skonsamt.
Finns ju numera en snarlik från Biltema, men jag vet inget om den.
 
Föredrar

pinnen i normalfallet för våra glasfiberarmerade styrenkajaker.

Men med den plast du har i dina kajaker kanske det är en viss risk att du får en deformation i skrovet om du lastar på det sättet? Jag har inte så stor erfarenhet av den typen av plastkajaker men byggmetoden och konstruktionen har sannolikt rätt stor betydelse här.

Antar att vaggor är mera skonsamma mot rotationsgjutna kajaker. Är man orolig kanske man skall packa kajaken mot en längsgående uppstyvande bräda och undvika att straffa hem för hårt mellan stävar och bilens fram och bak kofångare.

Thure
 
Nedersta varianten enklast och mest flexibelt

Jag rekommenderar det nedersta alternativet eftersom kajakerna kan lastas utan att man måste vara två för att binda. Kajakerna ligger skonsammast på rätt köl och remmarna kan dras åt ordentligt utan att deformera kajaken. Två normalbreda K1:eek:r borde inte det vara något problem att få plats. En annan fördel är att man kan anpassa bredden till kajakens breddmått så den ligger stadigare.

Jag har tidigare haft Thules båge 520-1 och Thules Hydroglide 873 men tycker det är en dålig konstruktion. Vingmuttrarna i plast kan inte dras tillräckligt hårt för hand utan kan lossna om kajaken rör sig i t.ex. ett gupp. Vi tappade en hållare på långfärd utan att märka det, rena turen att inte kajaken rasade av också. Tyvärr medger inte Thules logistiska försäljningsordning att man kan köpa hållare separat vilket blev anledningen till att vi köpte Ecklas hållare (vilket vi inte ångrat)

Till saken hör att vi både lastar K2 och K1 vilket gör alternativ 3 ännu bättre ur vår synpunkt. Delbar kajakhållare är lätt att breddanpassa. En K1 på 5,6 m behöver inte fästas i fram- och bakkant, trots att takräcket sitter tätt på vår Renault Scenic. Vår 6,30 m långa K2:a behöver fästas i för och akter också för att inte komma i svängning.

Skulle vi däremot lasta 3 kajaker så är stolpe det enda alternativet. Men för vår del stupar det på vikten eftersom den överstiger tillåtna 75 kg.
 
pinnen i normalfallet för våra glasfiberarmerade styrenkajaker.

Men med den plast du har i dina kajaker kanske det är en viss risk att du får en deformation i skrovet om du lastar på det sättet? Jag har inte så stor erfarenhet av den typen av plastkajaker men byggmetoden och konstruktionen har sannolikt rätt stor betydelse här.

Antar att vaggor är mera skonsamma mot rotationsgjutna kajaker. Är man orolig kanske man skall packa kajaken mot en längsgående uppstyvande bräda och undvika att straffa hem för hårt mellan stävar och bilens fram och bak kofångare.

Thure

Jag har lastat upp till 4 Prijonkajaker med vertikalhällare det har fungerat bra. Ytterst tveksamt om det är lagligt men det går.
 
En K1 på 5,6 m behöver inte fästas i fram- och bakkant, trots att takräcket sitter tätt på vår Renault Scenic. Vår 6,30 m långa K2:a behöver fästas i för och akter också för att inte komma i svängning.


Jag skulle absolut rekommendera att ha tamp i för och akter också och speciellt på bilar med kort avstånd mellan lastbågarna. Om en rem lossnar har du extra säkerhet i flera oberoende tampar/remmar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.