Kajakhållar Tips...

Vilken är bäst av dom här tre:

Jag och tjejen har en Prijon Touryak och en Prijon Motion som vi vill ha bra takhållare till.
Vi bor inte vid sjön så vi måste ta bilen varje gång vi ska paddla och vill ha en smidig säker och lättsam hållare som funkar.
Kör en Saab 9-3 årsm. -01,och där sitter takräcket väldigt tätt.
Tacksam för lite tips och åsikter.
Mvh//Putte
 

Bilagor

  • ovalpinne.jpg
    ovalpinne.jpg
    11.2 KB · Visningar: 3,300
  • vertikalpinne.jpg
    vertikalpinne.jpg
    5.8 KB · Visningar: 2,892
  • v-pinnebredkajakhallare.jpg
    v-pinnebredkajakhallare.jpg
    8 KB · Visningar: 2,858
Hej, jag rekommenderar "stolpen". Jag åker ofta med två kajaker, och med en stolpe i mitten drar du fast dem på högkant med bottnarna mot varandra mot stolparna. Extra bra att de står på högkant också om takräcket inte är så brett. Lägg några bitar rörisolering på takräcket också, så ligger kajakerna bra.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Den översta bilden med snedställd hållare är enkel att lasta om man har en sittande längst ut på var sida. Det blir också lätt att nå remmarna då.
 
För att fullkomligt balansera bilden så förepråkar jag det tredje alternativet som det enklaste.

Jag ser ingen anledning att ha de övriga om det inte är så att du ska ha minst tre kajaker på taket.

Sen använder jag i och för sig ett annat märke, med lite annan utformning än den på bilden, men jag menar alltså principen där kajaken ligger på rätt köl.
 
Jag har den nedersta varianten (2 par av ett annat fabrikat) och tycker den är lite bänglig - man måste lyfta lite högre och man måste gå runt bilen för att fästa remmar. Mina paddlarkompisar har stolpvarianten och det går snabbare och enklare för dem att lasta och lasta av.
/Peter
 
Jag har lastat kajaker på högkant med hjälp av "vertikala pinnen". Det gör att jag fått plats med tre kajaker på taket. Jag har även lastat tre kajaker på högkant utan stöd av vertikal pinne.

Nuförtiden har jag hållare motsvarande den lägsta bilden, med kajaken liggande på rätt köl.

Med den version jag har kan man ställa in exakt mot kajakens bredd. Det är himla bra om man har olika breda kajaker. Jag tycker att två kajaker ligger ofantligt bra på dessa breddjusterbara "vaggor".(Om jag vill ha tre kajaker på taket så går det inte. Då får jag ta bort vaggorna)

Mitt val är klart, exempelvis någon av Thule Kajakhållare 874 eller Mont Blanc Sydney 8.
 
Jo, just det, jag har också Thule, och kajaken ligger mycket stadigt och skonsamt.
Finns ju numera en snarlik från Biltema, men jag vet inget om den.
 
Föredrar

pinnen i normalfallet för våra glasfiberarmerade styrenkajaker.

Men med den plast du har i dina kajaker kanske det är en viss risk att du får en deformation i skrovet om du lastar på det sättet? Jag har inte så stor erfarenhet av den typen av plastkajaker men byggmetoden och konstruktionen har sannolikt rätt stor betydelse här.

Antar att vaggor är mera skonsamma mot rotationsgjutna kajaker. Är man orolig kanske man skall packa kajaken mot en längsgående uppstyvande bräda och undvika att straffa hem för hårt mellan stävar och bilens fram och bak kofångare.

Thure
 
Nedersta varianten enklast och mest flexibelt

Jag rekommenderar det nedersta alternativet eftersom kajakerna kan lastas utan att man måste vara två för att binda. Kajakerna ligger skonsammast på rätt köl och remmarna kan dras åt ordentligt utan att deformera kajaken. Två normalbreda K1:eek:r borde inte det vara något problem att få plats. En annan fördel är att man kan anpassa bredden till kajakens breddmått så den ligger stadigare.

Jag har tidigare haft Thules båge 520-1 och Thules Hydroglide 873 men tycker det är en dålig konstruktion. Vingmuttrarna i plast kan inte dras tillräckligt hårt för hand utan kan lossna om kajaken rör sig i t.ex. ett gupp. Vi tappade en hållare på långfärd utan att märka det, rena turen att inte kajaken rasade av också. Tyvärr medger inte Thules logistiska försäljningsordning att man kan köpa hållare separat vilket blev anledningen till att vi köpte Ecklas hållare (vilket vi inte ångrat)

Till saken hör att vi både lastar K2 och K1 vilket gör alternativ 3 ännu bättre ur vår synpunkt. Delbar kajakhållare är lätt att breddanpassa. En K1 på 5,6 m behöver inte fästas i fram- och bakkant, trots att takräcket sitter tätt på vår Renault Scenic. Vår 6,30 m långa K2:a behöver fästas i för och akter också för att inte komma i svängning.

Skulle vi däremot lasta 3 kajaker så är stolpe det enda alternativet. Men för vår del stupar det på vikten eftersom den överstiger tillåtna 75 kg.
 
pinnen i normalfallet för våra glasfiberarmerade styrenkajaker.

Men med den plast du har i dina kajaker kanske det är en viss risk att du får en deformation i skrovet om du lastar på det sättet? Jag har inte så stor erfarenhet av den typen av plastkajaker men byggmetoden och konstruktionen har sannolikt rätt stor betydelse här.

Antar att vaggor är mera skonsamma mot rotationsgjutna kajaker. Är man orolig kanske man skall packa kajaken mot en längsgående uppstyvande bräda och undvika att straffa hem för hårt mellan stävar och bilens fram och bak kofångare.

Thure

Jag har lastat upp till 4 Prijonkajaker med vertikalhällare det har fungerat bra. Ytterst tveksamt om det är lagligt men det går.
 
En K1 på 5,6 m behöver inte fästas i fram- och bakkant, trots att takräcket sitter tätt på vår Renault Scenic. Vår 6,30 m långa K2:a behöver fästas i för och akter också för att inte komma i svängning.


Jag skulle absolut rekommendera att ha tamp i för och akter också och speciellt på bilar med kort avstånd mellan lastbågarna. Om en rem lossnar har du extra säkerhet i flera oberoende tampar/remmar.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips