Kajakhållar Tips...

Jo, öglan är en perfekt fästpunkt, men då måste jag skruva in dragöglan i kofångaren först, och den är inte precis lämplig att ha i kofångaren när jag inte kör, så helst skulle jag ha en lite bekvämare lösning om det fanns en bra sådan någon kände till.

Som det ä rnu nöjer jag mig ofta med att binda ihop två kajaker med varandra där fram, och sedan surra dem där bak till draget.

--- Mats ---

Bättre och bättre vet jag inte.

Men jag hade samma orkeslösa attityd som du. ;) Tidigare, då jag hade en liten bil med himla kort avstånd mellan takbågarna, som var tråkigt klämda runt takkanten, då hittade jag en massa "hål" under kofångaren. Luftintag kanske man kan kalla det. Jag snodde snöret igenom dessa hål och upp igenom mot kajakfören igen.

Nix - inte det bästa från hållfasthetssynpunkt. Men jag bedömde det som en okey tradeoff mot mindre bök.
 
Bättre och bättre vet jag inte.

Men jag hade samma orkeslösa attityd som du. ;) Tidigare, då jag hade en liten bil med himla kort avstånd mellan takbågarna, som var tråkigt klämda runt takkanten, då hittade jag en massa "hål" under kofångaren. Luftintag kanske man kan kalla det. Jag snodde snöret igenom dessa hål och upp igenom mot kajakfören igen.

Nix - inte det bästa från hållfasthetssynpunkt. Men jag bedömde det som en okey tradeoff mot mindre bök.

Vad hände sedan? Blev du energisk eller bytte du bil eller synsätt?

--- Mats ---
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Het fråga det här uppenbarligen. Själv lägger jag bara kajaken på taket, är det blåsigt ute så kletar jag fast den med ett tuggummi. (inte sockerfritt, de klistrar dåligt)

Jag har ett takräcke, två lastspännare och några enklare remmar som jag najar med. Sitter som berget och drar inte i sidled. Saknar, som så många andra, fästpunkter för linor fram men ska ut och leta lite nu när vissa så bergsäkert hävdar att alla bilar har sådana. Någon som vet på direkten om en Ford Focus Kombi modell 02 har en hemlig lucka på fronten?

Vad gäller säkerheten så tycker jag ofta att det slår lite slint här på forumet. Om någon har en hittat en säkerhetslösning så är blir det genast minsta rimliga standard att ligga på. Om någon paddlar i torrdräkt så fort vattentemperaturen understiger 25 grader så är man självmordsbenägen om man inte gör likadant. Man får gärna dela med sig av sina kloka idéer, men låt det inte bli fanatiskt.
 
Vad hände sedan? Blev du energisk eller bytte du bil eller synsätt?

Ny bil. Halvstor kombi med rails. Fick plötsligt lååångt avstånd mellan lastbågarna ;) och lastbåge-till-bil-kopplingen känns ungefär tusen gånger bättre än med Polon. Om railsen sitter kvar (eller tvärtom enligt bild ovan) det tar jag på frisk-vågat-hälften-vunnet-kontot. Och hoppas lojt och lugnt att jag aldrig skall behöva ångra att jag inte fäster fram.
 
Saknar, som så många andra, fästpunkter för linor fram men ska ut och leta lite nu när vissa så bergsäkert hävdar att alla bilar har sådana. Någon som vet på direkten om en Ford Focus Kombi modell 02 har en hemlig lucka på fronten?

Nä, men kan addera att om det nu inte finns lucka som borde det i alla fall finnas ett gängat hål någonstans inne i plåten som man nå med en lång rackans skruv som kallas bogserögla. Intruktionsboken kan nog hjälpa även här.
Tror jag.
 
Halvstor kombi med rails
Att köra med last på takräcke är en risk. När jag var i Holland för ett antal år sedan låg jag ett par bilar bakom en kombi med rails och ett par cyklar på taket. Vi skulle köra in vid ett köpcentrum och runt köpcentrumet fanns en "ringmur". För att komma in till köpcentrumet var man tvungen att köra genom en port. Bilisten med cyklarna på taket hade glömt bort sin högre takhöjd och rensade biltaket på cyklar och rails. En ganska snopen bilförare steg ur bilen.

Håller annars med om att kombi med rails minskar behovet att säkra kajakens för med en lina. Min 570 cm långa kajak sitter väldigt stadigt enbart med ett par packremmar.
 
Min 570 cm långa kajak sitter väldigt stadigt enbart med ett par packremmar.

Tror faktiskt den längden är perfekt för säker transport på biltaket å för snabb framfart på vattnet ;)
Skämt å sido så tycker jag fortfarande att den bästa kajakhållaren är Thules Hull a Port nr 835-1.
Där behövs inga extra linor å man kan köra fortare än 120.... ;)

/Janne
 
Hur du vill formulera andras synpunkter känns inte jätteviktigt för mig.
Konstaterar bara att du själv väljer vad som går att kolla, eller inte går att kolla tämligen godtyckligt samt att du till större delen även godtyckligt förutsätter hur andra går till väga när det gör sina bedömningar. Vad din "branch" har med det här att göra hör väl till de saker jag ödmjukt konstaterar att jag saknar all insikt i.

Att redogöra för mina bedömningar avseende metoder och omfattning skulle troligen trötta ut de mest insnöade forumister, inte heller kan jag säga generellt hur detta går till - men jag upplever tydligen till skillnad från dig att jag har tillräckligt mycket indata om något av mina takräcken för att kunna avgöra när jag behöver surra kanotändarna eller ej. Att avgöra om det finns mystiska osynliga sprickor i bogseröglorna, som faktiskt kan ha varit utsatt för rätt stora belastningar, tycker jag inte heller är lätt, men nöjer mig i det fallet som i de andra att ställa osäkerhetsintervallet i mina bedömningar i proportion till konsekvenser, samt känna efter med valfri kroppsdel hur stor risken för samverkande haverier är. Det är ju t ex lite skillnad om det är fråga om oberoende och redundanta system, eller om brottlastförhöjningen vid total kollaps är obefintlig som vid t ex fortskridanderas.

Låt mig bara konstatera att jag är djupt imponerad av din fantastiska förmåga att på oklara grunder göra pricksäkra bedömningar av ditt takräcke som självklart aldrig kan gå sönder med kajaker på taket och därmed inte kräver nån extra säkring. Själv har jag istället en kajak som aldrig kan slå runt, speciellt inte om det är kallt i vattnet, varför jag aldrig behöver ha flytväst...;)

Edit: -Kanske borde jag nämna att anledningen till att jag inte skaffat ett lika ofelbart takräcke som dig beror på ovanstående ovältbara kajak. Skulle jag volta med bilen så hade isf kajaken slitet loss biltaket isin strävan att stanna på rätt köl. Min förhoppning står då istället till att takräcket ger vika innan taket gör det,
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips