Kajak på biltaket

Hur nödvändigt anser ni att det är att dra lina från för/akter till bilens front/bak?
Och
Någon som har en fiffig lösning på flagga bak på kajaken?
 
Med tanke på konsekvenserna av en flygande kajak i trafiken väljer jag att följa Thules rekommendationer och lägga en extra minut på att fästa snöre både fram och bak.
 

Bilagor

  • CRASH.jpg
    CRASH.jpg
    16.3 KB · Visningar: 1,553
Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jag har aldrig använt linor fram eller bak. VKV;n ligger i deras vagga och ligger verkligen stilla och fast. Min hinkplastlåda sitter även den stenhårt fast trots avsaknad av vagga. Men jag lägger alltid en rem bak och en framför sittbrunnen. Och, jag byter spännremmar med jämna mellanrum.
 
Fräck bild Anders

kan du redogöra för bakgrunden?

Jag har alltid en extralina fram från kajaken/ kajakernas för till främre kofångaren som extrasäkring och som skvallrar genom att slacka om att någon kajak börjar glida.

Sprutmålat roderbladet rött och satt på reflex som varningsmarkering längst bak.

Thure
 
Jag har en seayak och har tidigare aldrig använt vare sig hållare eller linor, varken fram eller bak. Två linor framför respektive bakom sittbrunnen har räckt om jag spänt åt ordentligt.
Nu när kajaken börjar bli gammal (17 år) så är den lite mjukarer i plasten. Då har jag börjat dra linor från för och akter, men inte nedåt utan snett bakåt resp. framåt till takräcket på motsvarande sida än den kajaken ligger på. Då ligger den stadigt. De två linorna vid sittbrunnen hindrar den från att röra sig i längsled, och de två linorna från för och akter hindrar den från att vrida sig.
 
Kayak crashes through bus windshield By: Danielle Sanzone, The Record 10/31/2008


HOOSICK - A woman was airlifted to an area hospital and listed in serious condition after hitting a school bus head-on with her SUV on Route 7, officials said. No children were riding on the bus at the time of the afternoon accident, but witnesses at the scene said the bus driver escaped serious injury when a kayak on top of the suv pierced the bus' windshield.
 
För egen del tycker jag det är värt en extra minut för att säkra kajaken i något mer än lasthållare och rails.
 

Bilagor

  • rails.jpg
    rails.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,638
  • highway.jpg
    highway.jpg
    36.3 KB · Visningar: 2,357
Angående flagga bak så tar jag en reflexväst, trär runt rodret och sätter fast rodret igen med sitt gummiband.
Jag använder fästlinor i form av spännband både fram och bak - fram till den löstagbara bogseröglan och bak runt dragkroken.
 
Dra inte

för hårt i för och akter momentet ger lätt deformation vid lasthållarna.

Finns ett par äldre trådar med intressanta inlägg om kajaklastning på biltak.

Thure
 
För egen del tycker jag det är värt en extra minut för att säkra kajaken i något mer än lasthållare och rails.

Exakt! Har sett mycket gå snett med surrad last i mina dar, det handlar inte om huruvida kajaken ligger kvar när man kör utan om när man tvärt slutar köra (krockar).

Jag lägger min kajak på lastbågarna, öppnar alla fyra dörrarna och surrar den genom hytten både fram och bak med lyftklassade spännband med riktiga spännare. Sen i för och akter med linor till krokar under främre/bakre stötfångare.
 
Re #7

otäck konstruktion på railsen där. Bilmodell? Har noterat att vissa bilmodeller har lägre taklast specifierad på rails respektive på lastbågar som fästs med skruvar ned i under takplåten fastsvetsade gängade metallbitar/ muttrar.
Thure
 
En del i ekvationen är ju också farten. Med en kajak på taket bör man inte köra lika fort som utan. Att ligga i 90 istället för 110 ger mycket mindre påfrestning på lasten. Hur mycket mindre kan säkert någon här på utsidan räkna ut.:)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips