Kajak på biltaket

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Nätflöte istället för flagga

Har i många år använt ett nätflöte (en väle-kula, som man säger på Västkusten) istället för flagga bak. Lys-orange färg. Hakas enkelt fast vid längsta kajakens aktre bärhandtag.
Hänger den så pass långt ned att den syns i bakspegeln. Ger mig då lite påminnelse om min extra längd när jag t.ex. backar för att parkera nånstans.

Enligt wikipedia

Fd = 1/2 C ρ A v v dvs hastigheten i kvadrat
där

Fd är luftmotståndet
C är luftmotståndskoefficienten, beroende på föremålets strömlinjeform, till exempel 0,25 till 0,45 för en personbil
ρ är luftens densitet
A är föremålets tvärsnittsarea
v är föremålets relativa hastighet genom luften

Det är ju i första hand luftmotstånd och olika accelerationskrafter som påverkar. Rörelseenergin p g a hastigheten har däremot ingen egentlig inverkan.

Men luftmotståndet ökar även det exponentiellt med hastigheten.

Stämmer. Jag läste frågan slarvigt. Jag trodde de var ute efter hur stor skillnaden blir vid en krock.

Håller med om lägre fart, håller ogärna >100kmh med kajak på tak.
Jag kör med röd eller rödgul flagga som jag har krok i till en däckslina bak. Har inte kört länge i mörker men då bör nog en röd cykellykta dingla.
"Kofångare" fram saknar jag, men jag sätter en kort spännrem i bygeln för motorhuven som sticker ut. Sedan binder jag med runt snöre genom kajakerna i fören. Platta band vibrerar i vinden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips