Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kajak-bil
- Trådstartare Friskus1
- Start datum
Här finns det gott om plats på taket och den drar nästan ingenting![]()
Jovars, men denna lilla bil får faktiskt bara ta 100 kg på taket, så här är den egentligen överlastad. På vår har vi gjort som tipsades om tidigare (Mezzner), satt längre lasthållarrör än "standard", våra är 4 x 220 cm (bilens bredd är 194 cm).....
Fast den nyare modellen av samma bil får ta 200 kg på taket så det finns nog lite marginal...
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tror att takräcke och kajakhållarna har större betydelse för att varje lastning ska gå snabbt och bli bra.
Ansluter mig till den uppfattningen.
Att få upp en tung kajak på en hög bil är en teknikfråga som har diskuterats i tidigare trådar. Sitter bakre lasthållaren tillräckligt långt bak kan man lyfta bara fören upp på lasthållaren och så skjuta fram kajaken.
Här under exempel på vettig framsurrning på den vänstra bilen. Den vänstra är en Renault Kangoo högbil 180 cm takhöjd. Den bilen kan beställas med sidohängda bakdörrar..
Thure
Bilagor
En mini fungerar klockrent...
...Inga problem med packningen heller, bilen sväljer det mesta.
Man är dock avgränsad gällande kajakernas bredd (50 + 53 cm, fungerar)

![]()
Är positionerna för lastbågarna fasta? Taklängden räcker ju för längre avstånd som skulle ge säkrare transport av kanoter.
![]()
Man kanske kan säga att huvudsaken är att bilens bagageutrymme är större än kajakens...
Bra kajakbil torde vara en sådan här. Jag behövde en billig bil för att ta mig till jobbet, så jag slog två flugor på smällen.Härligt långt tak för stabil infästning av takräcket.
Kan det bli bättre? 15 000 , turbo är det og. Ganska säker om oturen är framme........
Kan det bli bättre? 15 000 , turbo är det og. Ganska säker om oturen är framme........
Bilagor
Bra kajakbil torde vara en sådan här. Jag behövde en billig bil för att ta mig till jobbet, så jag slog två flugor på smällen.Härligt långt tak för stabil infästning av takräcket.
Instämmer helt med föregående talare. Jag köpte min 940 årsmodell- 91 för åtta år sedan och det är den bästa bil jag någonsin ägt. En evighetsmaskin som jag bekvämt övernattar i och som lätt sväljer allt jag vill transportera.
Jag tycker också att dessa Volvo-modeller är den ultimata kajak-bilen!
Detta för att man kan placera takräcken riktigt långt ifrån varandra. På det viset blir det mindre vridmoment i både kajak och takräck om det skulle blåsa sidvind när man är ute och kör (vilket det ofta gör vid ett eller annat tillfälle). Kajaken sitter också fast mycket bättre när fästpunkterna är så pass långt ifrån varandra.
Ett bra sätt att kolla hur bra takräck och bil är för kajaken är att surra på den och sen ta tag i för eller akter för att se om kajaken går att rubba i sidled. Ju kortare det är mellan takräcken desto mer går den att rubba i sidled, oavsett hur hårt man har surrat kajaken. På dessa volvo-modeller rör sig kajaken inte alls i sidled men jag har varit med och surrat kajaken på bilar där det ibland gått att rubba fören/aktern nästan 5 cm i sidled - trots att den varit hårt spänd i kanotbågar. Tror inte att det är särskilt nyttigt för kajaken i längden om man transporterar den mycket.
Att bagaget är väl tilltaget på de där volvo-modeller är en bonus...
(Nej, jag äger inte själv nån sån där Volvo)
Jag tycker också att dessa Volvo-modeller är den ultimata kajak-bilen!
Detta för att man kan placera takräcken riktigt långt ifrån varandra. På det viset blir det mindre vridmoment i både kajak och takräck om det skulle blåsa sidvind när man är ute och kör (vilket det ofta gör vid ett eller annat tillfälle). Kajaken sitter också fast mycket bättre när fästpunkterna är så pass långt ifrån varandra.
Att bagaget är väl tilltaget på de där volvo-modeller är en bonus...
(Nej, jag äger inte själv nån sån där Volvo)
Även bagaget är rymligt fast nog drar den lite mer bensin än en liten bil. Man får vara försiktig med högerfoten. Körde från Bengtsfors till Oxelösund häromåret med kanot på taket och kom ner till 0,82 liter/mil. Då var jag nöjd ;-)
Min är en 945SE 1997
Bilagor
Volvo med extra brett takräcke
Kan bara hålla med om att Volvo är den ultimata kajakbilen.
Skaffar man sedan en extra brett takräcke är det inga problem att lägga tre kajaker i bredd.
Så här körde vi upp till ASKR vid Vesterålen i nordnorge förra året. Det var 160 mil enkel resa så det blev att stoppa då och då för att tanka. Den drog lite under litern per mil om jag minns rätt, men vi gasade på ganska bra - åtminstone i Sverige.
Kan bara hålla med om att Volvo är den ultimata kajakbilen.
Skaffar man sedan en extra brett takräcke är det inga problem att lägga tre kajaker i bredd.
Så här körde vi upp till ASKR vid Vesterålen i nordnorge förra året. Det var 160 mil enkel resa så det blev att stoppa då och då för att tanka. Den drog lite under litern per mil om jag minns rätt, men vi gasade på ganska bra - åtminstone i Sverige.
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 5 M
- Svar
- 13
- Visningar
- 3 M
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev