Kaitumjaure-Nikkalaukta?

Sitter o drömmer om Kebenekaise nästa år och skulle vilja gå Nikkalaukta-Keb-Singi-Kaitiumjaure för att sedan gå nordväst tillbaka till Nikkalaukta. Alltså ledlöst, enligt kartan. Nu undrar jag om någon som gått den vägen kan upplysa mig om svårighet, hinder o terräng. Har sökt på forumet men de flesta verkar följa leden mot Teusajaure...Vi ska gå ett par med barn på ryggen och lätt packning, inte UL kanske men jag hatar att bära tungt.
Den första delen av vandringen är relativt lätt att läsa in sig på men den sista delen var knivigare.
Tack på förhand.
 
Hade du tänkt gå upp på Kebnekaises sydtopp och sen gå vidare ner till Singi via Singivaggi? Jag gick den vägen 2004 precis efter midsommar och då var det väldigt mycket snö där.
 
Hade du tänkt gå upp på Kebnekaises sydtopp och sen gå vidare ner till Singi via Singivaggi?


Jag vet inte än. Nu när du skriver så är det ju mindre troligt förstås... Vilka är alternativen?
 
viktorjonsson; sa:
Hade du tänkt gå upp på Kebnekaises sydtopp och sen gå vidare ner till Singi via Singivaggi?

Jag trodde snarare att han hade tänkt att gå norrut från Kaitumjaure och vika österut in i t ex Kaukulvagge för att sedan gå norrut öster om Stuor-Jierrta upp kring Skarttoalgi för att sedan ta sig förbi Savujavri ner utefter Savujåkka mot Ladtjovagge. Har funderat i de banorna själv men tror att det kan vara svårt att gå österut när man kommer ner i Ladtjovagge. Dom turförslag jag har sett går via Elsas bro till Kebnekaise fjällstation.
Har bara fuskat lite i detta område och det är bitvis lite blött och snårigt i Kaukulvagge och på dalgångens norra del. Bästa alternativet är antagligen att gå Kungsleden till bron norr om Kaitumjaure och sedan gå österut en bit upp på Läipetjäpetjåkka för att leta lämpligt ställe att korsa dalen. Söder om Jierrtajavri och Liddujavri är det fin vandring.
En annan möjlighet är att krångla sig bort till leden mellan Nikka och Tjuonajåkk, har dock aldrig gått där eller gjort kartstudier, kan nog vara bitvis snårigt.

-Palle
 
Mellan Tjuånajokk eller hur det nu stavas och Nikka så är det mer eller mindre oframkomligt om det är lite blött. Försökte fiska i området, visserligen tidigt på säsongen för något år sedan, men jag nikka-sidan om den dal som nu är ämne för diskussion. Tar man dalen längre norrut eller väster (har inte kartan framför mig) ut om tjuånajokk-nikka leden så tror jag det kan bli lite lättare.
/Sam
 
Förtydligande

Som man frågar får man svar...Vad jag borde frågat är väl snarare såhär:
Min sambo o jag vill fjällvandra nästa sommar. Jag vill gå Nikka-Keb-Singi-Kaitumjaure. Anlednigen till sista sträckan är mitt fiskeintresse. Vilka är möjligheterna att ta sig tillbaka till Nikka utan att gå samma väg? Om man går som jag skrev, nordost, passerar man flera sjöar o vattendrag som verkar högintressanta för fiske.
 
Jag antar att ni har tänkt att tälta? Mitt föregående svar borde då fortfarande fungera. Missa inte Jierrtajaure och Liddujaure, där har jag själv fångat fisk och jag kan inget om fiske. I vintras pratade jag med folk som hade arkar på Urttijaure längre österut och dom hade fått en del fisk.

-Palle
 
Nu skulle jag behövt kartan... För det första tack för tipsen. De ska gås igenom mkt noggrant när lämplig karta införskafatts. Ett annat ämne som ni gärna får tipsa om...men det kanske är en annan tråd.
Palle, jag funderade från början på Tjuonajåkk-Nikka men då är vi uppe i kanske två veckors vandring o vi ska ha ett litet barn med oss. Antagligen blir det att backa vid Kaitumjaurestugorna o gå österut tillbaka till Keb o därifrån samma väg till Nikka.
 
samme83; sa:
Mellan Tjuånajokk eller hur det nu stavas och Nikka så är det mer eller mindre oframkomligt om det är lite blött. Försökte fiska i området, visserligen tidigt på säsongen för något år sedan, men jag nikka-sidan om den dal som nu är ämne för diskussion. Tar man dalen längre norrut eller väster (har inte kartan framför mig) ut om tjuånajokk-nikka leden så tror jag det kan bli lite lättare.
/Sam

Jag gick, för nu ganska många år sen, från Nikkaluokta till Tjuonajokk, blev skjutsad med båt till Cjoultapakte och Tjirtjam, och gick sen fr Tjounajokk till Kaitum längs älven. Det var bra stig/led alla sträckor. Hur det är att gå mellan Tjuonajokk och Tjirtjam vet jag inte så noga, men det borde inte vara alltför hopplöst. Jag var nog där i juli.
 
Har också funderat på den rutten och tycker att den ser väldigt intressant ut som alternativ väg in i (eller ut ur) fjällen från Nikkaloukta utan att behöva passera fjällstationen. Följer man 1000-metersnivån så ser den fin ut på kartan i alla fall. Man ska nog dock undvika de lägre dalarna eftersom de ser ut att vara både blöta och snåriga.

Här finns en gammal tråd (ganska kort) som i alla fall ger ett visst svar:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=1524

Ett annat tips om man vill slippa leden i Laddjuvaggi är att gå norr om Cievrracohkka mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation. Den vägen är lite jobbigare pga den extra höjdskillnaden samt en hel del videsnår i backen upp från fjällstationen. Vid småsjöarna precis norr om Garmasbakti finns fina tältplatser med utsikt ner över Paittasjärvi. Den här vägen gick jag för något år sedan (2005).

p7080197-200.jpg

(Exempel på hur terrängen ser ut från höjden öster om Stuor-Jierta. Liddubakti till vänster, Coalmmecohkka till höger (bilden syns bara då min server till äventyrs fungerar :) ))
 
Det är trevlig att mellan Keb och Kaitum gena söder om Unna Jierrtas och tälta där. Vill man få variation kan man från Kaitumjaure gå precis väster om Unna och Stuor Avrik (öster om Battajavri) och ner i Neasketvagge och sedan över bron över Tjäktjajåkka precis söder om Madir (OBS inte samebron som är delvis nedmonterad). Därifrån kan man sedan gå genvägen mellan Sälka och Kebnekaise så att man får lite höjd och utsikt över Tjäktjavagge.

Karta, det är Fjällkartan BD8 (Keb-Salto) som gäller.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.