Kaffekokning

Martin, det där var inte UL.... Räcker med en sån kvarn i ryggan för att bli lite trött...

/Håkan

PS Kom å tänka på Baddaren, visst gjorde man "koka kaffe" som ett delmoment!? Det borde vara UL så det förslår
 
Martins kaffekvarnsutrustning är i borrad frigolit och väger inte mer än 32gram.. Visst, den e skrymmande men lätt så att det förslår..
 
Håkan K; sa:
Martin, det där var inte UL.... Räcker med en sån kvarn i ryggan för att bli lite trött...

Ett packningstips:
om man använder luften som finns på plats när man vandrar kan man spara ett par ton på lufttuberna.

Apropå "koka kaffe" och "baddaren" får man passa sig för att leka "hela havet stormar" när man är ute. Annars kan ju tältbågarna paja.
 
jamo; sa:
efter maten rekommenderar jag snabb-espresso-pulver, ett kompakt finmalet pulver som ger en fin kick på liten mängd värmt vatten.

Jag testade Gevalias snabbespresso, och kom fram till att den enda vinsten är att man behöver värma mindre vatten.
Det går ju åt samma mängd espressopulver till varje kopp som till vanligt snabbkaffe!
Så pulvret är inte mer koncentrerat eller lättare, man använder bara en högre dos pulver per vattenmängd.

Alltså är vanligt pulverkaffe fortfarande bättre och billigare (förutsatt då att man som jag inte är så smakkräsen så länge det inte smakar internationellt blask)
 

avslutad210712

Gäst
Niklas L; sa:
Sen finns det ju en variant av Bodum-bryggare (där man pressar bryggkaffe genom vattnet) i lexanplast på http://www.sportsnet.se eller varför inte ett filter för både kaffe och te som MSR gör som bl.a. finns på Naturkompaniet. Bara att luska reda på!

/ Nicke

Den mindre storleken är slutsåld på sportsnet och här hemma får jag inte tag på någon (norrlänningar och kok-kaffe). Skall troligen ner till Sthlm i slutet av maj och undrar om någon sett en dylik sak i någon affär där. Obs inte i glas för det är rätt opraktiskt i friluftslivet
 
Arabiskt kaffe

Jag vill slå ett slag för arabiskt/turkiskt kaffe (vilket jag tror är samma som Henrik skrev om som balinesiskt kaffe i trådens begynnelse). Egentligen ska det koka upp och sjunka ett par gånger, men man kan bara hälla kokande vatten på det, röra om och låta sjunka. Brukar dricka det hemma när jag inte orkar köra moccabryggaren. Gott, finns med och utan kardemummasmak. Väldigt finmalet. Lätt blir det också, det går bara åt ett par teskedar till en kopp (som iofs är väldigt liten).
 
Kokkaffe, vad annarzz.. finns det nåt annat? Resten hör till avdelningen kompost'..
Filter, va fan..? Om nödvändigt sila genom skidhandsken..genom kepan. Ente faen vetja..
Sen kaffeost, köpt från Östlunds i Kirruna..25 pesoz.
Socker på bit.. nann bit torrkött hos Torneus.
 
Hmm turkiskt kaffe kräver nästan filter om man inte gillar kaffepulver i käften...om jag inte minns fel ska man brygga turkisktkaffe så starkt att man ställa skeden i koppen...
Nä kok-kaffe är världens bästa friluftskaffe enligt mig...det är lite småtrevligt pyssel vid brasan eller vid köket som lätt får tankarna att flyga iväg...sen får man tid att filosofera medan kaffet klarnar...kokkaffe ger dessutom synen något helt annat att fästa blicken på än vanligt pulverkaffe, mönster av kaffegryn och den lite oljiga hinnan som bildas på ytan av ett stakt kokt kaffe. Kokkaffe är ett bra frilufts-filosoferande kaffe
 
jag tycker det funkar bra med en enkel MOKA bryggare. Dom är billiga och lätta (aluminium) och kan demoteras så dom tar liten plats + tål en del stryk. Att kaffet sen oxå blir gott är ju ingen nackdel.. Använd Espresso kaffe typ Lavazza..

Om jag visste hur man gör så skulle jag lägga till en bild... Får väl bli en länk istället:

http://www.kaffeinformation.se/page.asp?id=mokabryggare
http://www.jbcoffeehouse.se/products/mokapots/mokainfo.html

Hmm, eller bara sök på MOKABRYGGARE på GOOGLE.SE
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.