Kättvikts hygienartiklar?

Oj,

vad många svar och snabbt. Jag skall kolla upp tankrämstabletterna. Min tanke med deosten var att hugga av en bit. idén med att smeta ut lite deostift lät bra.

Jag skall kolla Lush utbud också, hoppas de säljer via nätet? Bor på landsbygd.

Ett test av torka-schampoo-idéen skall också testas. Uppfinningsrikt måste jag säga!

Tack för alla ideér om små förpackningar. De funkar jättebra i vanliga fall, när man bara är ute några veckor-någon månad. Men, detta handlar om längre tid, i Sibirien framförallt där det är dagar till närmaste ( affärslösa) by, och mest i berg. Så, jag är verkligen ute efter vattenfria produkter.

Tvål är tyvärr en usel idé för håret, och såpa/diskmedel likaså. Har använt allt i akuta nödfall under årens lopp, alltså hemma. Men, håret blir helt förstört, alldels torrt och risigt, det går knappt att reda ut ( för att komplicera det hela är det dessutom riktigt långt. Vilket i och för sig är bra, en hård fläta och ingen ser hur smutsigt det är mer än i luggen)

Jag glömde fråga om en ficklampa, lägger det i en egen tråd då detta redan fått en rubrik som "hygienartiklar".

Tusen tack! Fler förslag och erfarenheter mottages tacksamt
 
Jag har inte lyckats få annat än trassel av lushschampoo heller - kanske handhavandefel?
För att minska trasslandet kan lite antifrizzolja hjälpa, så nära vattenfri conditioner man kan komma...
 
Bladtvål verkar bra men jag har inte provat själv. Finns även som schampo.

Googla på Sea to Summit , Pocket Soap
 
Bladtvål verkar bra men jag har inte provat själv. Finns även som schampo.

Googla på Sea to Summit , Pocket Soap

Jag har testat både bladtvål och bladschampo. Båda löser sig väldigt dåligt i kallt vatten så till fjällvandring är det inte riktigt användbart.
 
Tvål

Jag har testat bladtvål men tyckte det var svårt att hantera i fjällmiljö utan att skapa en "hel" tvål. Annars kanske det är en bra idé.

Jag kan däremot tipsa om en helt vanlig tvål från Dove, tror den heter "Beauty soap" och innehåller även lotion. Finns i vanliga livsmedelsaffärer. Denna använde jag under 4 veckors fjällvandring i somras till både kropp och hår. Även jag har långt hår som är tjockt och lockigt och normalt kräver enorma mängder balsam. Men håret höll sig faktiskt mjukt och glansigt under dessa veckor och gick att reda ut varje gång jag tvättade (dock fick det redas ut innan tvålen sköljdes ur). Slitna toppar när jag kom hem förstås men det går ju lätt att läsa hos frissan.

Madeleine
 
Tack för ytterligare svar. Mmm...Sea to Summmit, jag gillar dem verkligen men just tvålen ( har ej testat schampoo) har jag upplevt samma problem med, svårt att lösa sig. ska provtesta deras schampo innan iallafall?

Antifrizzolja känner jag alls inte till dessvärre, men det blir ju ytterligare en produkt och tyngd. Tanken var att slippa bära på vatten ( eller olja) utan ha torra produkter, men tack iallafall.

Dowes beauty soap har jag ofta med mig små rester av istället för bladtvålen. Det är den tvål jag använder hemma, så det faller sig naturligt. Men, jag måste erkänna att jag aldrig har vågat sätta den i håret.

Nu har jag massor med förslag att testa. Tandtabletterna sätter jag högst hopp till, och i´den med lite deoklet i en plastpåse. ( Skippar burk som i förslag, det väger mer)

Återigen, tusen tack! Mer förslag? Gärna!
 
En fundering från min sida: Om man nu är ute och vandrar i flera månader, behöver man deo?

Och räcker inte enbart vatten ganska långt när det gäller hygienen? Inte hela vägen kanske, men det kanske kan räcka med tvål ett par gånger i veckan istället för varje dag?
 
Hej Peter,

klokt inlägg. Jag lägger själv till "behöver man deo överhuvudtaget"?

Men jag får erkänna att jag precis som nästan alla andra har gått på reklammyten att det är farligt att lukta människa. Och med minimal packning blir det ju just inte att tvätta så ofta. Och, oavsett vad som sägs, så luktar även understa lagren ullkläder svett. Men, jag anser definitivt att ditt inlägg är adekvat, min önskan till trots.

Tvål bara någon gång ibland skall jag tänka över, det har inte ens slagit mig. Men tvätta åtminstone luggen en gång i veckan behövs, för tillslut ligger den som en fettig klump mitt i pannan, och så vil ingen kvinna se ut. Idealet är ju att den ligger jämt och trevligt utspridd över hela pannan som tänkt.
 
Det där håller jag inte riktigt med om. Jag har kört med Sea to Summits bladtvål i flera år, drygt som attan. Brukar använda två tvålblad för ett bad. Tar bladen ur förpackningen (som förvaras i ZipLoc-påse) med torra händer innan jag hoppar i. Om man blöter händerna så är det bara att gnugga igång så det skummar och köra. Har testat i kalla fjällbäckar på senhösten i flera år.

PS. Jag tvättar mig hyfsat ofta sommar och höst om jag svettas mycket. Särskilt under armar och underredet.

Jag har testat både bladtvål och bladschampo. Båda löser sig väldigt dåligt i kallt vatten så till fjällvandring är det inte riktigt användbart.
 
Senast ändrad:
Tack Niklas

Jag har bara testat tvålbladenen gång men tyckte det bara blev en ynklig kletig sörja på handen. Mer vatten och mer jobb allså! OK, de är värda ett nytt försök, har två förpackningar kvar som aldrig använts, jag övergick till att spara tvålrester igen. Vilket blir himla grisigt till slut i plastpåsen.
 
Hårschampo har ju funnits i torr pulverform så länge jag kan minnas. Googla "Torrschampo" så har du att göra en stund.
 
Testa gärna ren äkta olivoljetvål, sådana bruna kuber som säljs billigt som "tvättvål" i invandrarbutiker, fr a från medelhavsområdet. Kolla att den är oblekt, oparfymerad och fr a utan tillsatta "återfettningsmedel", som gör att den inte funkar i kallt vatten (det är detta dyra "olivoljetvålar" från Fina Butiken torskar på).
Ute på långluff har jag använt sådan tvål till bokstavligen allt: persontvätt, klädtvätt, hårtvätt, disk. Dryg, lätt att skölja bort, torkar inte ut huden (viktigt i kylan). Jag använder den till kropps- och hårtvätt även hemma - den är snäll mot min extremtorra hud och håret blir snyggare än med något schampo jag provat (det är såklart individuellt, men värt att testa).

Vad gäller tandkräm, så gick det ännu för ett par år sen att köpa små påsar med gammaldags tandkrämspulver i f d Östeuropa, åtminstone ute på landsbygden. Du ska ju åt det hållet, så kolla gärna i någon byaffär. Annars kan jag tänka mig att det borde gå att torka tandkräm :).

Ska du österut, så kan du nog också ta lite lättare på våra tabuföreställningar om kroppslukt. Skippa deon ;).
Man kommer dessutom väldigt långt med att bara använda tvål på tre strategiska ställen: armhålor och ljumskar/underliv. Det lär vara så, att det bara är där som kroppen producerar svett, som luktar även i färskt tillstånd. Lager av gammal svett börjar såklart lukta så småningom oavsett sort, men till svett från övriga kroppen räcker det med bara vattenavsköljning.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.